Rezervele de oxigen de la bordul submersibilului pierdut se vor termina joi la prânz, scrie Le Figaro.
Cu fiecare minut care trece scad șansele de a-i revedea vreodată pe cei cinci ocupanți ai submarinului Titan. Acest mic submarin turistic a pierdut contactul cu vasul său de transport în timp ce pornea să exploreze epava Titanicului duminica trecută. Cu toate acestea, speranța s-a reaprins în noaptea de marți spre miercuri când avioanele canadiene P-3 au reușit să capteze sunete la intervale regulate, sugerând că echipajul era probabil încă în viață și că încercau să se faca auziți atingând corpul submersibilului.
Prezența la bord a scafandrului francez Paul-Henri Nargeolet, în vârstă de 76 de ani, renumit ca unul dintre cei mai buni specialiști în explorare subacvatică din lume, este pentru unii motivul principal pentru a rămâne optimist.
Dar salvarea, dacă ar avea loc, ar fi totuși un miracol, întrucât condițiile pentru realizarea ei par complicat de îndeplinit. Titan are o autonomie de 96 de ore, ceea ce înseamnă că joi la prânz pasagerii submarinului vor ajunge la sfârșitul rezervelor de oxigen . „Timpul este împotriva lor și prima prioritate este să fii sigur că aceste zgomote provin într-adevăr de la submarin”, comentează Christian Pétron fost ofițer de marină și director de fotografie la filmul The Big Blue . — Ceea ce este departe de a fi sigur. Comandantul primului district al gărzilor de coastă americane, contraamiralul John Mauger, a mai precizat că originea zgomotelor nu a fost încă certificată.
Un ac într-un car cu fân
„Deoarce Titanicul s-a spart în numeroase bucăți metalice pe kilometri pătrați, zona este un adevărat câmp de ecouri metalice, fiecare similar cu ceea ce ar fi produs de Titan” , comentează Bruce Shillito, profesor-cercetător de biologie la Universitatea Sorbona, laboratorul de organisme si ecosisteme acvatice, specialist in cercetarea in mare adâncime. „Deci, chiar și în sonar, munca de localizare este asemănătoare cu căutarea unui ac în carul de fân.”
Odată ce submarinul a fost reperat (dacă s-ar întâmpla asta), operațiunile de salvare ar dura totuși mult timp. „Trimiterea unui submarin precum Nautile la fața locului ar fi fost contraproductivă, deoarece consuma prea mult timp”, explică Ifremer. Trebuie să dăm drumul celor mai apropiate nave și să ne descurcăm cu echipamentul lor.”
Nava oceanografică Atalante de la Ifremer ar trebui să ajungă astfel în zonă miercuri la sfârșitul zilei, alăturându-se unei flote formate din alte o duzină de nave. Nava franceză este echipată cu un robot cu fir (ROV), Victor 6000, capabil să coboare până la 6000 de metri. Ar trebui să fie lansat joi dimineață, între orele 8 și 10, ora locală, ora la care „piloții” ROV-ului pot fi adusi cu elicopterul pe Atalante. Aparatul francez se alătură altor două ROV-uri aflate deja la fața locului pentru a scana fundul mării. Cel care poate coborî până la 4000 m este din păcate inoperant, iar singurul aflat în funcțiune este limitat la 3000 m. Înarmat cu două brațe articulate, Victor 6000 poate fi decisiv în gasirea submarinului pierdut, dacă acesta a rămas blocat sub o parte a epavei, sau în cuplarea unui cablu sau geamanduri pentru ridicarea submarinului Titan la suprafață, precizează Ifremer. „Datorită prezenței unei nave echipate cu troliu pentru mare adâncime, favorizăm utilizarea unui lift cu cablu”, explică Goulwen Peltier, de la Departamentul Ocean Fleet de la Ifremer. "Am mare speranță că vom reuși să găsim submarinul.” „Organizarea ajutorului este complexa și va dura mult timp”, se îngrijorează Christian Pétron.
La bord, condițiile devin din ce în ce mai critice pe măsură ce minutele trec. Lipsa oxigenului este principalul pericol pentru ocupanți. „Experienta lui Paul-Henri poate economisi câteva ore", judecă Christian Pétron. "Știe în ce poziție să se pună pentru a economisi aer, dar din păcate îmi este greu să cred că va fi suficient... ” Fiecare respirație scade stocul vital, dar eliberează și CO2 , un gaz toxic care este captat cristale de var. „Fiecare plic de var are o durată limitată de eficacitate, așa că pungile trebuie schimbate în mod regulat, în funcție de măsurătorile senzorilor din habitaclu”, explică Bruce Shillito. Pentru a rezista patru zile, vorbim despre un stoc de câteva kilograme de soda de var.
O altă dificultate, temperatura la bordul submarinului va scădea. „La peste 1.000 m adâncime, temperatura este foarte stabilă și omogenă, între 1 și 4°C, explică Bruce Shillito. Fără altă încălzire în afară de corpurile pasagerilor va fi frig în interiorul habitaclului după câteva ore. În submersibile științifice, încălzirea nu este asigurată, deoarece aceasta consumă mult prea multă energie. În vremuri normale, oamenii se echipează cu îmbrăcăminte adecvată care poate suporta o scufundare de câteva ore. Ocupanții submarinului plecaseră inițial pentru o scufundare de opt ore...
This video explains exactly what is going on with the Titanic tourist sub.
— Paul Golding (@GoldingBF) June 21, 2023
They have around 14 hours of oxygen left.
Truly terrifying. #Titan #titanicsubmarine pic.twitter.com/C5J4xY9iR4