„Robotaxi”, „robovan”: Tesla își dezvăluie vehiculele complet autonome

11 Oct 2024
„Robotaxi”, „robovan”: Tesla își dezvăluie vehiculele complet autonome Galerie foto (2)

Taxiul, fără volan și pedale,va fi vândut cu aproximativ 27.500 de euro. Pentru a ajunge la bord, va trebui să așteptați până în 2026. Multe obstacole tehnice și de reglementare rămân încă de depășit înainte de intrarea în funcțiune, scrie Le Figaro.

Miliardarul  Elon Musk a dezvăluit joi seară robotaxi-ul companiei sale Tesla în timpul unei prezentări la Los Angeles, având în vedere producția „înainte de 2027”, în ciuda numeroaselor obstacole tehnice și de reglementare de depășit înainte de intrarea în funcțiune. Taxiul, fără volan și pedale, ar trebui să fie comercializat la mai puțin de 30.000 de dolari (27.500 de euro), reîncărcabil prin inducție și „de 10 până la 20 de ori” mai sigur decât o mașină condusă de un om, a spus Elon Musk de la studiourile de film Warner .

Tesla speră să înceapă conducerea „complet autonomă, nesupravegheată” în Texas și California în 2025, cu modelele existente, înainte de a începe producția în masă a robotaxi-ului, numit „cybercab” . „Tind să fiu puțin optimist în ceea ce privește termenele limită, dar în 2026, deci da, înainte de 2027. Lasă-mă să spun așa ”, a continuat șeful producătorului de vehicule electrice. Cincizeci de unități ale acestui vehicul cu uși de pescăruș au fost deja fabricate, a adăugat el. „Cybercab va trebui, însă, să depășească obstacole tehnice și de reglementare înainte ca primii săi clienți să poată fi transportati, vehiculul autonom în general trebuind să convingă de fiabilitatea și siguranța sa.

Mașina, ca sufragerie nouă?

„Într-o lume autonomă, putem considera mașina ca un mic living. (...) Poți să faci ce vrei cât ești acolo și când vei ieși, vei fi ajuns la destinație ”, a descris Elon Musk. Evenimentul, anunțat inițial pe 8 august, a fost amânat pentru 10 octombrie, Elon Musk citând în special „o schimbare semnificativă a designului în față” . În cadrul unei prezentări lipsite de detalii, Elon Musk a dezvăluit și „Robovanul” , un vehicul autonom care arată ca un prăjitor de pâine mare care se presupune că poate transporta 20 de pasageri sau mărfuri. Nu a dat o dată sau alte detalii.

Miliardarul a defilat și cu roboți umanoizi dansatori, numiți „Optimus” , asigurându-se că aceștia vor fi capabili într-o zi să îndeplinească sarcini domestice și să întrețină relații de prietenie, la un preț cuprins între 20.000 și 30.000 de dolari (18.300 la 27.500 de euro). Din nou, nici un orar, iar capacitățile acestor roboți nu erau clar observabile, deși au discutat cu vizitatorii și au făcut service. „Elon Musk vorbește despre disponibilitatea iminentă a mașinilor cu conducere autonomă de peste un deceniu ”, comentează Paul Miller, analist la Forrester. Dar „nu suntem încă acolo” .

Tesla rămâne în urmă concurenței

Tesla este cu câțiva ani în urma lui Waymo de la Google (Alphabet) și Cruise de la gigantul auto General Motors (GM), care sunt pe drumuri din 2021. Waymo are peste 700 de robotaxis - Jaguars albi -, inclusiv 300 în San Francisco, dar serviciul este prezent și în Phoenix (Arizona), Austin (Texas) - ținuturile lui Tesla -, Los Angeles și în curând Atlanta (Georgia). În fiecare săptămână, compania oferă 100.000 de călătorii plătite.

Au început testele pe autostrăzi și în jurul aeroportului Phoenix. Cruise a operat în Phoenix, San Francisco, Houston și Austin până la suspendarea operațiunilor în octombrie 2023, după accidente. Au reluat cinci luni mai târziu, cu restricții. Potrivit lui Garrett Nelson, analist la CFRA Research, „Tesla încă nu are autorizație de testare a vehiculelor autonome” pe rețeaua de drumuri.

Dotate cu camere și lidare (lasere de detectare), robotaxi-urile provoacă dezbateri intense cu privire la progresele și riscurile pe care le reprezintă. „Autopilot” , sistemul de asistență al șoferului Tesla, a fost implicat în accidente mortale. Robotaxi-ul său nu va fi echipat cu lidare, Elon Musk considerând suficiente camerele asociate cu un „creier artificial” . Provocarea este înainte de toate tehnologică, de a atinge cel mai înalt nivel de autonomie, considerat a fi echivalentul șoferului uman. Potrivit S&P Global Mobility, acest lucru nu se va întâmpla înainte de 2035.

Uber, un gigant global VTC, a încheiat parteneriate cu mulți dezvoltatori de vehicule autonome, în special Cruise și Waymo, și WeRide din Emiratele Arabe Unite, dar și Avride și Coco (roboți de livrare). Oferă deja Waymo în Phoenix pentru curse și livrări. Spre deosebire de vehiculele conduse de oameni, robotaxiul poate circula 24 de ore pe zi, fără să se îmbolnăvească, fără să facă grevă, fără să ia pauze, iar studiile arată că sunt mai puțin predispuse la accidente. Pe de altă parte, pe un drum nemarcat sau în mijlocul unui viscol, și-ar putea atinge limitele.

Alte stiri din Externe

Ultima oră