Norvegia și-a anunțat în mod oficial planul de a construi primul tunel din lume pentru nave, pregătind terenul pentru un pasaj de 1,7 km care va fi săpat sub o peninsulă stâncoasă în nord-vestul țării, relatează sciencealert.com.
Tunelul Stad Ship, care va costa aproximativ 312 milioane dolari SUA, va permite navelor de croazieră, navelor de marfă și navelor mici dimensiuni să scurteze drumul subteran, prin Peninsula Stad, evitând astfel vânturile și apele agitate ale Mării Stadhavet, cea mai problematică linie de coastă a Norvegiei.
Când va fi finalizat, tunelul va avea o înălțime de 49 metri şi o lățime de 36 metri. Construcția ar putea începe din 2019, iar dacă programul nu se va opri, tunelul ar putea fi deschis pentru nave până în 2023.
Pare o perioadă lungă de timp, dar dacă ne gândim ce cantitate mare de rocă şi de munte trebuie dislocate pentru a face loc tunelului, nu ni se va mai părea atât de mult.
Administrația Norvegiană de Coastă (ANC), instituţia responsabilă de realizarea proiectului, spune că aproximativ 3 milioane de metri cubi de piatră vor fi dislocaţi pentru săparea tunelului, cântărind în total aproximativ 8 milioane de tone.
ANC spune că durata construcţiei va dura trei până la patru ani, dar odată ce tunelul va fi terminat, zilnic, aproximativ 100 de nave de pasageri și de mărfuri vor putea scurta drumul, navigând prin cel mai îngust punct al peninsulei.
La trecerea prin tunel, vasele mari vor avea prioritate, în timp ce navele mai mici, bărcile trebuie să aștepte navele de pasageri și de mărfuri sau vor putea folosi tunelul conform unei program prestabilit.
De obicei, atunci când sunt construite pasaje de trecere a navelor, acestea sunt numite canale și nu au acoperișuri - dar în acest caz realizarea unui tunel a fost o opțiune mult mai practică și mai rentabilă, dat fiind faptul că terenul montan de deasupra tunelului este înalt, de 335 de metri.
Ceea ce înseamnă că săparea unui canal ar fi presupus folosirea explozibililor şi dislocarea unei cantităţi mai mari de rocă, în comparaţie cu săparea tunelului.
Când va începe construcția tunelului, echipele vor fora la ambele capete ale muntelui și se vor întâlni la mijloc. Vor fi montate praguri pentru a împiedica pătrunderea apei în tunel în timpul săpăturilor
Ambele capete ale tunelului vor fi prevăzute cu blocuri de beton și bare de protecție din cauciuc pentru a rezista la impactul unui vas care se apropie, iar navele care călătoresc prin tunel vor fi obligate să respecte distanțele minime din față și din spate, pentru a preveni riscul de coliziune.
În timp ce oponenții planului au criticat tunelul pentru costurile mari, ANC spune că prin construirea pasajului vor fi economisiţi bani, iar călătorii vor avea la dispoziţie un mijloc mai rapid şi mai sigur de călătorie.
"Avantajul se va vedea în condiții meteor nefavorabile, în timpul cărora veți economisi mai mult timp și combustibil", a declarat Liz Stinson, șeful ANC.