TikTok prezintă un test major al modului în care UE reglementează interferența străină și amestecul în alegeri, scrie Politico
Instituțiile Uniunii Europene scot la iveală marile arme cu privire la gestionarea de către TikTok a conținutului electoral.
Comisia Europeană a anunțat marți o investigație oficială asupra modului în care platforma gestionează riscurile pentru alegeri – în special în România – în timp ce Parlamentul European va organiza o dezbatere de trei ore despre TikTok, X și alegeri mai târziu, marți.
Presupusa încălcare de către TikTok a Legii privind serviciile digitale vine în urma acuzațiilor autorităților române de „nereguli” pe platforma sa, după victoria șocantă a candidatului ultranaționalist, pro-rus, Călin Georgescu, în primul tur al alegerilor prezidențiale din România de la sfârșitul lunii noiembrie. Instanța supremă a României a anulat ulterior alegerile.
„În urma unor indicii serioase că actori străini s-au amestecat în alegerile prezidențiale din România folosind TikTok, investigăm acum amănunțit dacă TikTok a încălcat Legea privind serviciile digitale, nereușind să abordeze astfel de riscuri”, a declarat președintele Comisiei, Ursula von der Leyen, într-un comunicat, un rar comentariu public din partea șefului UE cu privire la o astfel de investigație.
Comisia va investiga în mod specific sistemele de recomandare ale TikTok pentru „manipularea coordonată neautentică sau exploatarea automată a serviciului”, precum și politicile platformei privind reclamele politice și conținutul politic plătit, a spus Comisia într-un comunicat de presă.
Cercetările organizațiilor locale și internaționale au indicat că campanii de influență și roboți care îl susțin pe Georgescu în aplicație nu au fost abordate în mod corespunzător.
TikTok a negat că nu a gestionat riscurile în mod corespunzător. „Am protejat integritatea platformei noastre prin peste 150 de alegeri din întreaga lume și continuăm să abordăm în mod proactiv aceste provocări la nivel de industrie”, a spus un purtător de cuvânt al TikTok.
„TikTok a oferit Comisiei Europene informații detaliate cu privire la aceste eforturi și am detaliat în mod transparent și public acțiunile noastre solide.”
Purtătorul de cuvânt a adăugat că aplicația nu a acceptat publicitate politică plătită și „a eliminat în mod proactiv conținutul pentru încălcarea politicilor noastre privind dezinformarea, hărțuirea și discursul instigator la ură”.
La începutul lunii decembrie, Comisia a ordonat TikTok să păstreze toate datele legate de gestionarea riscului electoral timp de patru luni, începând cu 24 noiembrie și până în martie. Platforma a transmis, de asemenea, un răspuns la întrebările formale privind alegerile din 16 decembrie.
Aceasta este a treia investigație a TikTok în cadrul DSA; unul rămâne deschis, în timp ce altul a fost închis după ce platforma și-a luat angajamente față de Comisie.