Folosirea de către trupe a emblemelor purtând embleme naziste riscă să alimenteze propaganda rusă și să răspândească imagini pe care Occidentul a petrecut o jumătate de secol încercând să le elimine, scrie New York Times.
De când Rusia și-a început invadarea Ucrainei anul trecut, guvernul ucrainean și aliații NATO au postat, apoi au șters discret, trei fotografii aparent inofensive de pe rețelele lor de socializare: un soldat stând într-un grup, altul odihnindu-se într-un șanț și un lucrător de urgență care poza în fața unui camion.
În fiecare fotografie, ucrainenii în uniformă purtau embleme cu simboluri care au fost făcute notorii de Germania nazistă și de atunci au devenit parte din iconografia grupurilor de ură de extremă-dreapta.
Fotografiile și ștergerea lor evidențiază relația complicată a armatei ucrainene cu imaginile naziste, o relație creată atât sub ocupația sovietică, cât și sub ocupația germană în timpul celui de-al Doilea Război Mondial.
Această relație a devenit deosebit de delicată pentru că președintele Vladimir V. Putin al Rusiei a declarat în mod fals Ucraina drept stat nazist, afirmație pe care a folosit-o pentru a-și justifica invazia ilegală.
Iconografia acestor grupuri, inclusiv o emblemă cu craniu și oase încrucișate purtat de gardienii lagărelor de concentrare și un simbol cunoscut sub numele de Soarele Negru, apare acum cu o oarecare regularitate pe uniformele soldaților care luptă pe prima linie, inclusiv ale soldaților care spun ca imaginile simbolizează suveranitatea și mândria ucraineană, nu nazismul.
Pe termen scurt, asta amenință să întărească propaganda lui Putin și să dea combustibil afirmațiilor sale false că Ucraina trebuie „de-nazificată” – o poziție care ignoră faptul că președintele Ucrainei, Volodimir Zelenski, este evreu. Mai larg, ambivalența Ucrainei cu privire la aceste simboluri și, uneori, chiar acceptarea de către ea a acestora, riscă să dea o viață nouă, mainstream, simbolurilor pe care Occidentul a petrecut mai bine de o jumătate de secol încercând să le elimine.
„Ceea ce mă îngrijorează, în contextul ucrainean, este că oamenii din Ucraina care sunt în poziții de conducere, fie nu o fac, fie nu sunt dispuși să recunoască și să înțeleagă cum sunt văzute aceste simboluri în afara Ucrainei”, a spus Michael Colborne, un cercetător la grupul de investigații Bellingcat care studiază extrema dreaptă internațională. „Cred că ucrainenii trebuie să realizeze din ce în ce mai mult că aceste imagini subminează sprijinul pentru țară”.
Într-o declarație, Ministerul ucrainean al Apărării a spus că, în calitate de țară care a suferit foarte mult sub ocupația germană, „Subliniem că Ucraina condamnă categoric orice manifestare a nazismului”.
Chiar și grupurile evreiești și organizațiile anti-ura care au protestat în mod tradițional împotriva simbolurilor de ură au rămas în mare tăcere. În particular, unii lideri s-au îngrijorat că sunt văzuți ca îmbrățișând punctele de discuție din propaganda rusă.
Întrebările cu privire la modul de interpretare a unor astfel de simboluri sunt pe cât de delicate, pe atât de persistente, și nu doar în Ucraina. În sudul Americii, unii au insistat că astăzi, steagul Confederației simbolizează mândria, nu istoria sa de rasism și secesiune. Svastica a fost un simbol hindus important înainte de a fi cooptată de naziști.
În aprilie, Ministerul Apărării al Ucrainei a postat pe contul său de Twitter o fotografie a unui soldat purtând un plasture cu un craniu și oase încrucișate, cunoscut sub numele de Totenkopf sau Capul Morții. Simbolul specific din imagine a fost făcut cunoscut de o unitate nazistă care a comis crime de război și a păzit lagăre de concentrare în timpul celui de-al Doilea Război Mondial.
Emblemele din fotografie plasează Totenkopf-ul pe un steag ucrainean cu un mic nr. 6 dedesubt. Acest simbol este folosit de Death in June, o trupă neo-folk britanică despre care Southern Poverty Law Center a spus că produce „discurs de ură” care „exploatează teme și imagini ale fascismului și nazismului”.
„Imaginea, deși ofensatoare, este cea a unei trupe muzicale”, a spus domnul Hyman.
Trupa folosește acum fotografia postată de armata ucraineană pentru a comercializa emblemaTotenkopf.
The New York Times a întrebat Ministerul ucrainean al Apărării pe 27 aprilie despre acest tweet. Câteva ore mai târziu, postarea a fost ștearsă. „După ce am studiat acest caz, am ajuns la concluzia că acest logo poate fi interpretat ambiguu”, a spus ministerul într-un comunicat.
Soldatul din fotografie făcea parte dintr-o unitate de voluntari numită Lupii Da Vinci, care a început ca parte a aripii paramilitare a Sectorului de dreapta al Ucrainei, o coaliție de organizații de dreapta și partide politice care s-au militarizat după anexarea ilegală a Crimeei de către Rusia.
Cel puțin alte cinci fotografii de pe paginile de Instagram și Facebook ale Lupilor prezintă soldații lor purtând embleme în stil nazist, inclusiv Totenkopf.
Luna trecută, agenția ucraineană a serviciilor de urgență a postat pe Instagram o fotografie a unui lucrător de urgență purtând simbolul Soarelui Negru, cunoscut și sub numele de Sonnenrad, care a apărut în castelul lui Heinrich Himmler, generalul nazist și directorul SS. Soarele Negru este popular printre neo-naziști și supremaciștii albi.
În martie 2022, contul de Twitter al NATO a postat o fotografie a unui soldat ucrainean purtând un simbol similar.
Ambele fotografii au fost îndepărtate rapid.
În noiembrie, în timpul unei întâlniri cu reporterii Times lângă linia frontului, un ofițer de presă ucrainean a purtat o variantă Totenkopf făcută de o companie numită R3ICH (pronunțat „Reich”). El a spus că nu crede că emblema este afiliata cu naziștii. Un al doilea ofițer de presă prezent a spus că alți jurnaliști le-au cerut soldaților să îndepărteze simbolurile înainte de a face fotografii.
„Simbolul poate trăi în orice comunitate sau în orice istorie, independent de modul în care este folosit în alte părți ale Pământului”, a spus domnul Kozlovskyi.
Soldații ruși din Ucraina au fost văzuți purtând embleme în stil nazist , subliniind cât de complicată poate fi interpretarea acestor simboluri într-o regiune plină de istoria sovietică și germană.
Uniunea Sovietică a semnat un pact de neagresiune cu Germania în 1939, așa că a fost luată prin surprindere doi ani mai târziu, când naziștii au invadat Ucraina, care făcea pe atunci parte a Uniunii Sovietice. Ucraina suferise foarte mult sub un guvern sovietic care a creat o foamete care a ucis milioane de oameni. Mulți ucraineni i-au considerat inițial pe naziști ca eliberatori.
Fracțiunile Organizației Naționaliștilor Ucraineni și armata sa insurgentă au luptat alături de naziști în ceea ce ei considerau o luptă pentru suveranitatea ucraineană. Membrii acestor grupuri au luat parte și la atrocități împotriva civililor evrei și polonezi. Mai târziu, în timpul războiului, unele dintre grupuri au luptat împotriva naziștilor.
Acest lucru face dificilă separarea cu ușurință, numai pe baza emblemelor, a ucrainenilor înfuriați de invazia rusă de cei care susțin grupările de extremă dreapta ale țării.
Unități precum Lupii Da Vinci, cel mai cunoscut regiment Azov și altele care au început cu membri de extremă dreapta au fost incluse în armata ucraineană și au jucat un rol esențial în apărarea Ucrainei de trupele ruse.
„Cred că unele dintre aceste unități de extremă-dreapta îmbină un pic din propria lor creație de mituri în discursul public despre ele”, a spus cercetătorul Colborne. „Dar cred că cel puțin ceea ce se poate și ar trebui făcut peste tot, nu doar în Ucraina, este să nu permită simbolurilor, retoricii și ideilor extremei drepte să pătrundă în discursul public”.
Astăzi, pe măsură ce o nouă generație luptă împotriva ocupației ruse, mulți ucraineni văd războiul ca pe o continuare a luptei pentru independență în timpul și imediat după cel de-al Doilea Război Mondial. Simboluri precum steagul asociat Armatei Insurgente Ucrainene și emblema Galiziena au devenit embleme ale rezistenței anti-ruse și ale mândriei naționale.