Franța joacă un rolul polițistului rău în timp ce tensiunile comerciale transatlantice se intensifică. Președintele Emmanuel Macron acuză Washingtonul de protecționism și amenință că va UE își va construi propriia apărare, scrie Politico.
Se părea că neînțelegerile dintre Bruxelles și Washington se atenuează datorită lui Biden. Confruntându-se cu un dușman comun în China, UE și SUA au încheiat anul trecut un armistițiu cu privire la tarifele pe care fostul președinte Donald Trump le-a aplicat oțelului și aluminiului european. Pe parcursul acestui an, războiul Rusiei împotriva Ucrainei a făcut ca America și Europa să prezinte un front unit, cel puțin politic.
Cu toate acestea, disensiunile încep acum să reapară. UE este furioasă că SUA acordă subvenții în industria autohtonă a mașinilor electrice. Acuzând Washingtonul de protecționism, Europa amenință acum că își va construi propria apărare.
Deloc surprinzător, președintele francez Emmanuel Macron face acuzațile. „Americanii cumpără american și urmăresc o strategie foarte agresivă de ajutor de stat. Chinezii își închid piața. Nu putem fi singura zonă, cea mai virtuoasă din punct de vedere climatic, care consideră că nu există o preferință europeană”, a declarat Macron pentru cotidianul francez Les Echos.
Macron a făcut un apel la Bruxelles să sprijine consumatorii și companiile care cumpără mașini electrice produse în UE în locul celor din afara blocului.
Există motive întemeiate pentru care europenii se îngrijorează cu privire la balanța comercială.
Războiul a produs un șoc uriaș al raporturilor comerciale, costurile în spirală ale energiei trăgând UE într-un deficit comercial de 65 de miliarde de euro în august, de la doar 7 miliarde de euro cu un an mai devreme. Iar dependența tot mai mare a Europei de gazul natural lichefiat american pentru a înlocui proviziile pierdute din Rusia a reaprins tensiunile.
Comentariile lui Macron reflectă consternarea UE față de Legea de reducere a inflației de la Washington care stimulează consumatorii americani să „cumpere american” atunci când cumpără o mașină mai ecologică. UE susține că necesitatea ca mașina să fie asamblată în America de Nord și să conțină o baterie cu un anumit procent de conținut local discriminează UE și alți parteneri comerciali.
Comisia Europeană speră să convingă Washingtonul să găsească un compromis diplomatic pentru producătorii auto europeni și furnizorii acestora. În caz contrar, UE nu avea de ales decât să reclame Washingtonul la Organizația Mondială a Comerțului, au declarat oficialii și diplomații UE pentru POLITICO – chiar dacă un nou război comercial transatlantic este ultimul lucru pe care ambele părți doresc să-și cheltuie timpul și banii.
Comentariile lui Macron „sunt în mod clar un răspuns împotriva Legii de reducere a inflației”, a remarcat Elvire Fabry, expert în politici comerciale la Institut Jacques Delors din Paris. „Macron joacă rolul polițistului rău, în comparație cu Comisia Europeană, care a lăsat Washingtonului spațiu politic pentru a face ajustări”, a menționat ea.
„Dominația americană”
Franța a fost în mod tradițional cea mai deschisă țară a blocului atunci când a fost vorba de a se confrunta cu Washingtonul într-o gamă largă de dosare comerciale. Parisul, de exemplu, a jucat un rol cheie în distrugerea unui acord comercial transatlantic între UE și SUA (așa-numitul „TTIP”). Taxa sa digitală a înfuriat US Big Tech și a declanșat un război comercial cu administrația Trump.
Mai recent, în timpul Consiliului său rotativ al președinției UE, Paris s-a concentrat pe măsurile de apărare comercială, care vor da Bruxelles-ului puterea de a riposta împotriva măsurilor comerciale unilaterale, inclusiv din partea SUA .
Noile tensiuni sunt o veste proastă pentru viitoarea reuniune a Consiliului pentru Comerț și Tehnologie de la începutul lunii decembrie, care până acum a avut probleme să arate că este mai mult decât un forum de discuții.
Franța nu va rămâne singură într-un posibil război comercial cu mașinile electrice. Potrivit lui Fabry aceste tensiuni vor apropia Parisul și Berlinul deoarece industria auto germană este și ea afectată în mod deosebit de măsurile SUA.
Însă abordarea „Cumpără american” nu este singurul motiv al disputei. Faptul că Europa se bazează din ce în ce mai mult pe importurile de gaze din SUA a adus nemulțumirea europeană la un nivel superior.
Deși prețurile la importul de gaze au scăzut în septembrie față de maximele istorice din august, acestea au fost totuși de peste 2,5 ori mai mari decât în urmă cu un an. Și, ținând cont de volumele de achiziții crescute, factura Franței pentru importurile de GNL a crescut de peste zece ori în august.
Ministrul Economiei și Finanțelor, Bruno Le Maire, a avertizat săptămâna trecută că războiul Rusiei împotriva Ucrainei nu ar trebui să aibă ca rezultat „dominația economică americană și o slăbire a Europei”. Le Maire a criticat SUA pentru că au vândut GNL în Europa „la un preț de patru ori mai mare decât prețul cu care îl vinde propriilor companii” și a cerut Bruxelles-ului să ia măsuri pentru o „relație economică mai echilibrată” între cele două continente.
Aceeași îngrijorare este împărtășită de unii oficiali ai Comisiei, a aflat POLITICO, dar și de industriașii francezi.
Este „cu greu contestabil” faptul că SUA au avut unele beneficii economice din războiul din Ucraina și au suferit mai puțin decât Europa din cauza consecințelor sale economice, a spus Bernard Spitz, șeful afacerilor internaționale și europene la lobby-ul de afaceri al Franței, Medef.