Legătura stranie dintre Madonna, un orășel din Franța și un tablou dispărut în Primul Război Mondial (video)

17 Ian 2023
Legătura stranie dintre Madonna, un orășel din Franța și un tablou dispărut în Primul Război Mondial (video)

Ce au în comun cântăreața Madonna și orășelul Amiens din nordul Franței? Nu prea multe, spune primarul orașului, Brigitte Fouré, care admite că vedeta globală probabil că nu a auzit niciodată de oraș până acum. Cu toate acestea, Fouré insistă că există o „legătură specială” între cei doi, sub forma unui tablou de la începutul secolului al XIX-lea, care a fost atârnat cândva în muzeul din Amiens, până când a fost pierdut fără urmă în timpul primului război mondial. Acum, primarul face apel ca Madonna să-i împrumute un tablou pe care îl deține – Diana și Endymion, despre care se crede că ar fi de Jérôme-Martin Langlois – pentru ceea ce speră că va fi acțiunea de succes a lui Amiens de a deveni capitala europeană a culturii în 2028.

„Madonna, probabil că nu ai auzit de Amiens… dar există o legătură specială între tine și orașul nostru”, spune Fouré în apelul ei video.

„Această pictură este probabil o lucrare care a fost împrumutată muzeului din Amiens de către Luvru înainte de primul război mondial, după care am pierdut urma”, adaugă ea.

Pictura în ulei, comandată de Ludovic al XVIII-lea pentru a fi agățată în Salonul Dianei de la Palatul Versailles și finalizată în 1822, a fost achiziționată de Republica Franceză în 1873. A fost expusă la Musée des Beaux-Arts – acum Musée de Picardie – în Amiens din 1878, dar se credea că a fost distrus când orașul a fost bombardat în 1918.

Un articol recent din ziarul Le Figaro sugera că pictura, sau una aproape identică cu ea, dar fără semnătura lui Langlois sau vreo dată, a reapărut în 1989, într-o licitație din New York, unde Madonna a plătit pentru ea 1,3 milioane de dolari, de peste trei ori prețul estimat.

La acea vreme, nimeni din Franța nu părea să recunoască lucrarea ca fiind pictată de Langlois, dar în 2015 un curator din Amiens a observat-o pe fundalul unei fotografii a Madonnei la casa ei publicată în revista Paris Match.

În martie 1918, în încercarea de a sparge liniile aliate, germanii au lovit Amiens cu obuze și bombe timp de 28 de zile și nopți, distrugând o mare parte a orașului, inclusiv o parte a muzeului, ale cărui picturi au fost evacuate în siguranță.

Când au fost înapoiați la Amiens după război, Langlois a dispărut. A fost mai întâi listat ca „de negăsit de la întoarcerea lucrărilor îndepărtate din 1918”, apoi „distrus prin căderea unei bombe asupra muzeului”.

Tabloul cumpărat de Madonna este cu 3 cm mai mic decât opera de artă care a dispărut în Amiens, ceea ce îi face pe experți să se întrebe dacă este originalul cu semnătura și data eliminate sau o copie.

Muzeul a intentat acțiuni în justiție împotriva „persoanelor necunoscute” pentru furtul picturii, niciuna dintre ele despre care Fouré spune că nu trebuie să o preocupe pe Madonna.

„În mod clar, nu contestăm în niciun fel că ați achiziționat această lucrare în mod legal”, spune Fouré în mesajul ei către cântăreață... ați putea să ne împrumutați această lucrare cu ocazia efortului nostru de a deveni capitală europeană a culturii în 2028 și pentru ca localnicii noștri să poată redescoperi această lucrare și se pot bucura de ea.

„Aceasta este rugămintea mea, dorința pe care ți-o prezint.”

Uniunea Europeană va anunța capitala culturală europeană 2028 în decembrie.

 

Alte stiri din Externe

Ultima oră