În doar câteva săptămâni, guvernul britanic este așteptat să dea undă verde primelor experimente în aer liber pentru reducerea luminii solare – o măsură extremă, dar tot mai discutată, în fața amenințării unei încălziri globale ireversibile. Proiectele, finanțate printr-un program de 50 de milioane de lire sterline al agenției ARIA, includ tehnici controversate de geoinginerie, precum reflectarea luminii solare cu ajutorul norilor sau particulelor dispersate în atmosferă. Aceste inițiative, până de curând considerate science fiction, capătă acum sprijinul unei părți din comunitatea științifică, pe fondul îngrijorării că reducerea emisiilor de carbon nu este suficient de rapidă pentru a evita dezastrul climatic. Oamenii de știință propun soluții radicale precum albirea norilor sau injectarea de aerosoli în atmosferă, în încercarea de a preveni schimbările climatice scăpate de sub control, scrie The Telegraph.
Experimentele în aer liber pentru reducerea luminii solare, menite să combată încălzirea globală, vor primi aprobarea guvernului britanic în următoarele săptămâni. Cercetătorii iau în considerare metode precum injectarea de aerosoli în atmosferă sau albirea norilor pentru a reflecta mai multă lumină solară, ca soluții potențiale pentru prevenirea unor schimbări climatice catastrofale.
Aria, agenția guvernamentală britanică de finanțare a cercetării și inovației avansate (Advanced Research and Invention Agency), a alocat 50 de milioane de lire sterline pentru astfel de proiecte, ale căror detalii vor fi anunțate în curând.
Profesorul Mark Symes, directorul de program al Aria, a declarat că vor fi realizate „experimente în aer liber, controlate și de mici dimensiuni, pentru anumite metode”.
„Vom anunța în câteva săptămâni cine a primit finanțare și, odată cu asta, vom preciza când ar putea avea loc experimentele în aer liber”, a spus el. „Un element lipsă în această dezbatere este reprezentat de datele fizice din lumea reală. Modelele ne pot spune doar până la un punct ce se poate întâmpla.”
Symes a subliniat că toate experimentele vor fi „sigure prin design” și că agenția este angajată într-o cercetare responsabilă, inclusiv în aer liber. „Avem cerințe stricte privind durata experimentelor și reversibilitatea lor, iar finanțarea nu va acoperi eliberarea de substanțe toxice în mediu.”
Proiectele de geoinginerie – care încearcă modificarea artificială a climei – sunt controversate, criticii susținând că acestea pot avea efecte secundare dăunătoare și pot distrage atenția de la reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră. Cu toate acestea, tot mai mulți oameni de știință sunt îngrijorați că nivelurile de dioxid de carbon nu scad suficient de repede și că vor fi necesare măsuri suplimentare pentru a evita o încălzire catastrofală.
Un domeniu major de cercetare este reflecția luminii solare (SRM), care include injectarea de aerosoli în stratosferă (SAI) pentru a reflecta o parte din lumina solară înapoi în spațiu. O altă soluție potențială este albirea norilor marini (MCB), în care navele pulverizează particule de sare marină pentru a crește capacitatea de reflecție a norilor de joasă altitudine.
Fumul navelor
În ultimele decenii, s-a observat că norii de deasupra rutelor maritime erau mai strălucitori decât în mod normal, poluarea cauzând o reflectivitate crescută care a dus la un efect general de răcire. Acest fenomen a fost atât de pronunțat, încât reglementările internaționale din 2020 privind reducerea emisiilor de dioxid de sulf au dus, potrivit cercetătorilor, la o creștere a încălzirii globale.
Prof. Jim Haywood, specialist în știința atmosferei la Universitatea din Exeter, a declarat: „Dacă injectezi particule mici în nori, îi poți albi, reflectând astfel mai multă lumină solară înapoi în spațiu. Știm că acest lucru ar putea funcționa deoarece avem două dovezi clare: fumul navelor creează linii strălucitoare în nori și erupția vulcanului din Islanda, din 2014, care a emis mult dioxid de sulf și a dus la o răcire a planetei. Avem nevoie de experimente pe teren.”
Modificarea norilor cirus
Alte idei de geoinginerie includ „însămânțarea” norilor cirus pentru a permite disiparea mai eficientă a căldurii în spațiu. În prezent, acești nori subțiri de mare altitudine acționează ca o pătură care reține căldura.
Dr. Sebastian Eastham, lector în aviație durabilă la Imperial College London, a explicat: „De fiecare dată când zbori, sulful din combustibilul de avion este emis în stratosfera joasă, provocând un mic efect de răcire. La fel, contrails-urile avioanelor modifică accidental norii cirus – dar de această dată, provocând apariția lor în loc să o împiedice.”
Potrivit lui, aceste efecte indică faptul că răcirea planetei este posibilă, teoretic, cu tehnologia actuală, însă există numeroase întrebări practice care trebuie clarificate înainte de o aplicare la scară largă.
Dacă experimentele vor avea succes, experții speră că metodele ar putea fi implementate la scară largă în următorii zece ani. Pe lângă experimentele în aer liber, Aria va finanța și studii de modelare, teste în laborator, monitorizarea climatului și sondaje privind percepția publicului față de geoinginerie.