Grecii au început să cumpere în ţara vecină, datorită preţurilor comparativ scăzute. „Mergem des la cumpărături în Bulgaria“, spune Demetra Apostolaki, din oraşul Xanthi. Multe produse costă acolo mai puţin decât în Grecia.
Mai nou, a găsit în Bulgaria şi câteva medicamente de care avea nevoie şi care nu se mai găsesc în Grecia, povesteşte Demetra pentru cotidianul 24 Ceasa, citat de dw.de. Chiar şi Ministerul bulgar de Externe le recomandă turiştilor care merg în Grecia să cumpere medicamente şi benzină în Bulgaria, pentru că s-ar putea să nu găsească în ţara vecină.
Criza grecească are efecte diferite asupra comerţului din zona graniţelor dintre cele două ţări. În ultimele săptămâni, presa bulgară a scris de nenumărate ori despre grecii care vin acolo la cumpărături. Preţurile alimentelor şi benzinei sunt în Bulgaria cu aproximativ 30 la sută mai mici decât în Grecia.
Relaţiile economice între cele două ţări sunt foarte strânse. În ultimii zece ani, întreprinzătorii greci au investit în jur de 3,5 miliarde de euro în Bulgaria.
Grecia se situează pe locul al treilea, pe lista ţărilor investitoare în Bulgaria. Cei aproximativ 200.000 de bulgari muncitori sezonieri în Grecia aduc înapoi acasă până la 60 de milioane de euro pe an. În plus, 40-50 la sută din exporturile de energie ale Bulgariei merg către vecinii de la sud. Iar 14.400 de firme greceşti îşi au sediul în Bulgaria.
Rumen Draganov, expert în turism, a constatat că mulţi dintre cei 1,1 milioane de turişti greci care vin anual în Bulgaria, îmbină utilul cu plăcutul şi profită de ocazie pentru a-şi face operaţii estetice. „Preţurile sunt de două-trei ori mai mici decât în Grecia. Acelaşi lucru este valabil pentru piaţa auto“, spune Draganov într-un interviu pentru DW. Oricum, mulţi oameni de afaceri greci din zonele de graniţă au deja numere bulgare la maşini. Pentru că în acest fel plătesc taxe şi asigurări cu până la 75% mai puţin.
Mulţi greci îşi mută sediul firmelor în Bulgaria, numai datorită condiţiilor avantajoase de înmatriculare a automobilelor sau a primelor de asigurare reduse.
Dar acesta nu este singurul motiv pentru care Bulgaria atrage investitori: ţara a introdus taxa unică de numai 10%.
Turismul are însă de suferit. Wall Street Journal descrie problemele staţiunii bulgare Sandanski: până nu demult, veneau aici, săptămânal, câte 150 de autobuze cu turişti greci pe zi. Acum apar două-trei.
Experţii sunt unanim de accord cu un singur lucru: în ceea ce priveşte comerţul bilateral bulgaro-grec, efectele negative ale crizei greceşti s-au făcut simţite mai puternic decât cele pozitive.