Pe măsură ce alegerile germane se apropie, există o presiune politică enormă pe rețelele de socializare, atât din partea Rusiei, cât și din Statele Unite. Pentru a garanta un proces electoral fără interferențe străine, Berlinul ar putea apela la ajutorul – potențial decisiv – al Uniunii Europene (UE), și în special al mecanismului de criză inclus în regulamentul privind serviciile digitale, scrie Euractiv
Legea privind serviciile digitale (DSA) a UE a intrat în vigoare anul trecut și a fost concepută ca răspuns la pandemia de Covid-19 și la invadarea Ucrainei de către Rusia. Conține un mecanism de criză care poate fi declanșat și în alte scenarii, așa cum a sugerat comisarul european pentru suveranitate tehnologică, securitate și democrație, Henna Virkkunen. Cu toate acestea, nu există o listă exhaustivă a situațiilor de urgență care să specifice ce constituie și ce nu constituie o criză.
Cu puțin timp înainte de alegeri, Germania se confruntă din nou cu o campanie de dezinformare în creștere din partea Rusiei, în timp ce proprietarul X, Elon Musk, intervine activ în campania electorală în favoarea AfD.
Pentru a determina dacă situația echivalează cu o criză, agenția germană de rețea, Bundesnetzagentur (BNetzA), trebuie să ia singură această decizie. Având în vedere că activarea mecanismului este aproape fără precedent – singurul caz de utilizare până acum fiind Irlanda împotriva extremei drepte pe X – orice acțiune în acest domeniu va atrage cu siguranță atenția și criticile.
În prezent, BNetzA ezită să ia în considerare mecanismul de criză. Ea a explicat că va aștepta mai întâi ca Comisia să evalueze dacă toate „cerințele” mecanismului au fost îndeplinite. Cu toate acestea, acest lucru adaugă un pas inutil procesului. Comisia presupune că autoritățile naționale ar putea determina în mod independent dacă există o criză națională.
Cum se declanșează mecanismul de răspuns la criză?
1. Decizoe că există o criză
În teorie, orice agenție națională poate trage un semnal de alarmă organismului colectiv, Comitetul European pentru Servicii Digitale (CESN). În practică, o criză în Germania ar trebui, așadar, raportată de agenția germană, BNetzA.
Nu există criterii de urmat pentru a decide dacă este o criză.Criteriile vor fi discutate în fazele ulterioare.
2. Discuție despre criză
CESN se întrunește des și tocmai în acest cadru agențiile statelor membre pot dezbate dacă există într-adevăr o criză. La ultima întâlnire de vinerea trecută, s-au discutat despre alegerile germane, dar nu și despre mecanismul de criză.
3. Vot cu privire la existența unei crize
Majoritatea simplă a membrilor CESN trebuie să voteze în favoarea existenței unei crize. Organismul poate apoi recomanda Comisiei să declanșeze oficial mecanismul de criză.
4. Declanșarea mecanismului de criză
Comisia declanșează mecanismul de răspuns la criză, determinând împreună cu CESN natura crizei și emitând o serie de măsuri corective pentru platforma (platformele) în cauză.
5. Platformele trebuie să acționeze
Prin urmare, platformele trebuie să comunice orice informații referitoare la modul în care platforma lor contribuie la criză, să elimine amenințările și să raporteze în mod regulat Comisiei cu privire la modul în care fac acest lucru.
Comisia trebuie să informeze periodic Comitetul European pentru Servicii Digitale, cel puțin o dată pe lună, cu privire la măsurile luate de platforme.
Avertisment important : în practică, platformele pot rezista la punerea în aplicare a măsurilor recomandate de Comisie pentru a rezolva criza. Cu cât proprietarii unei platforme sunt mai ostili, cu atât va fi mai greu să îi convingi să respecte regulile.