Foștii și actualii consilieri spun că lipsa de realism în mesajele președintelui subminează încrederea, scrie Financial Times
Timp de mai bine de 650 de zile la rând, președintele ucrainean Volodimir Zelenski a adresat cel puțin un mesaj video națiunii – lăudându-și trupele, sărbătorind progresele de-a lungul liniei frontului și reafirmând hotărârea în fața agresiunii ruse.
Mesajul este întotdeauna „mergem înainte”, cu scopul de a menține optimismul în țară și în străinătate, potrivit a trei persoane familiarizate cu strategia de comunicare. Politica se aplică la toate nivelurile de stat, de la ministere și administrații locale până la comandanții militari și include cenzura strictă a veștilor proaste, cum ar fi numărul victimelor ucrainene sau loviturile ruse de succes.
Dar, în condițiile în care Ucraina se bucură de puține realizări militare în acest an și sprijinul occidental a slăbit, strategia de comunicații creează o ruptură între administrația prezidențială și conducerea militară, spun oficiali din forțele armate, foști membri ai personalului prezidențial și strategi de comunicare.
„Trebuie să adăugăm mai mult realism. . . și trebuie să fim la fel de curajoși ca și pe 24 februarie [2022]”, a spus o persoană conectată la strategia de comunicare prezidențială cu referire la ziua în care Rusia și-a început invazia pe scară largă a Ucrainei.
Rivalii politici au început să-l critice deschis pe Zelensky, primarul Kievului, Vitali Klitschko, acuzând recent președintele de autoritarism și chiar comparându-l cu liderul rus Vladimir Putin.
Între timp, liderii militari au susținut că decalajul dintre mesajele oficiale și situația de la fața locului nu mai este convingătoare și, prin urmare, nu îi motivează pe ucraineni sau pe partenerii occidentali ai țării.
Dar Zelensky vede mesajul optimist ca fiind singura modalitate de a-i asigura pe cei care se îndoiesc din Ucraina din vest și de a consolida încrederea afacerilor ucrainene, o sursă vitală de venituri fiscale pentru efortul de război.
„Dacă suntem pesimiști, ne putem aștepta ca [oamenii] să înceteze să își dezvolte afacerile în Ucraina și să nu mai plătească taxe și nu vom avea suficienți bani pentru a continua să luptăm”, a spus un oficial.
Diferentele au izbucnit la iveală luna trecută, când generalul de vârf al Ucrainei, Valeri Zalujnyi, a declarat pentru The Economist că războiul terestru este într-un „impas” – un cuvânt tabu la Kiev, în ciuda faptului că liniile frontului din estul Ucrainei abia s-au mișcat de la contraofensiva care a început în iunie.
Sinceritatea lui Zalujnyi i-a surprins pe mulți ucraineni, iar unii lideri occidentali chiar au sunat la Kiev pentru a întreba ce înseamnă și dacă negocierile sunt acum o prioritate, potrivit oficialului.
Iryna Zolotar, consilier și șef de comunicații pentru fostul ministru al apărării al Ucrainei Oleksii Reznikov, a declarat că strategia de optimism a funcționat inițial, ajutându-i pe ucraineni să creadă în ei înșiși și în capacitatea lor de a rezista invaziei.
Dar acum a creat o narațiune confuză în care „așteptările sunt supraevaluate și nu corespund cu starea reală a lucrurilor”, a spus Zolotar. Articolele media care descriu lucrurile ca „nu la fel de bune” precum linia oficială au fost considerate false, a spus ea. În schimb, guvernul trebuia să demonstreze „realism echilibrat”.
Zolotar a spus că strategia actuală a lăsat publicul din vest să se întrebe de ce ar trebui să cheltuie banii contribuabililor, dacă Ucraina este „pe cale să câștige”.
Alți consilieri de comunicare spun că strategia îi minte pe ucraineni și opinia publică occidentală cu privire urgența situației și subminează încrederea.
„Uneori lupta – comunicarea a ceea ce se întâmplă în viața reală – spune mai mult decât o fotografie frumoasă a luptei”, a spus un fost membru al personalului.
Un exemplu a fost utilizarea frecventă de către Ucraina a „contrapropagandei” în timpul bătăliei de 10 luni pentru orașul Bakhmut din estul ucrainean, a spus fostul angajat. Acest lucru a reflectat tacticile rusești în încercarea de a menține o imagine a succesului, în timp ce partenerii occidentali îi spuneau Kievului că Bakhmut nu merită pierderile enorme.
Canalele oficiale de pe Telegram și alte rețele de socializare au marcat lupta cu sloganuri precum „Fortăreața Bakhmut” și „Instricabilul” Bakhmut – care au dispărut în zilele înainte ca Rusia să declare victoria în mai. Zelenskyi nu a recunoscut niciodată oficial retragerea Ucrainei din Bakhmut, iar în iunie, ministerul apărării a prezentat atacurile ucrainene continue de la marginea orașului ca dovadă că nu a pierdut bătălia.
Pachetul de comunicare a acoperit „nivelurile incredibile de epuizare, suferința a mii de familii, un număr enorm de decese zilnice, tensiunea și îndoiala”, a spus fostul angajat. Trecând peste vești proaste, din străinătate se vedea „doi propagandiști care se luptă cu narațiunile propagandistice”.
Știrile despre război au fost văzute de publicul ucrainean prin intermediul rețelelor de socializare în ciuda cenzurii, a declarat Oksana Romaniuk, director la Institutul Ucrainean pentru Informații de Masă, o organizație de monitorizare a presei.
„Aproape toată lumea din Ucraina are rude sau prieteni care se luptă sau care au suferit direct de pe urma războiului”, a spus Romaniuk. „Dacă nu există informații negative, aceasta va distruge încrederea în guvern.”
Romaniuk a subliniat audiența în scădere pentru „Teletonul” național al Ucrainei – buletine de știri aprobate de guvern difuzate de principalele canale – precum și un sondaj recent al Institutului Republican Internațional din SUA, care a arătat un sprijin în scădere pentru Zelenskyy.
Maryna Brylova, un lector de limbă ucraineană în vârstă de 61 de ani, a spus că nu a urmărit Teletonul din primele zile ale invaziei, dar a înțeles nevoia președintelui de a galvaniza națiunea.
„Cred că aparțin [celor] care ar dori să primească vești pozitive, dar este imposibil să trăiești fără realitate”, a spus ea.