Nu era suficient scandalul maşinilor diesel de la Volkswagen, că acum apare un altul în Germania: cel al aeroportului Berlin-Brandenburg-International, care ar putea fi poreclit deja „fantoma din Berlin”. Aproape toată lumea râde în Germania pe tema asta. Aeroportul-fantomă, construit în mijlocul câmpului, la marginea capitalei germane, a fost construit pentru a înlocui la sud-est fostul aeroport internaţional al fostei Republici Democrate Germane (RDG), cunoscut azi sub denumirea de Schoenefeld, precum şi Tegel, cel de la nord-vest.
Acest aeroport ar trebui să fie funcţional din 2010. Inaugurarea sa a fost amânată de patru ori.
În 2012 era sigur că se deschide, se lansaseră şi invitaţii, dar cu 15 zile înainte totul s-a blocat. Securitatea împotiva incendiilor nu era conform normelor.
De atunci, proiectul se blochează. Firmele au fugit cu planurile, şantierul nu mai găseşte o firmă care să îl preia, mai multe firme sunt judecate pentru dare de mită, una dintre ele condamnată, iar costurile au luat-o în sus.
S-a ajuns de la 1,7 miliarde la 5 în ziua de azi. Ultima dată prevăzută pentru deschidere: finele lui 2017.
Şi nici asta nu mai e cazul, căci s-a amânat sine die. Săptămâna aceasta s-a descoprit că plafonul holului principal este prea greu. Oricum, acest aeroport internaţional este subdimensionat.
Ar trebui să poată primi 27 de milioane de pasageri pe an, dar această capacitate este deja depăşită de traficul actual din capitala germană.
Nu există nici contoare de înregistrare şi nici benzi de transport pentru bagaje. Pe scurt, unii spun că mai uşor ar fi să fie ras de pe suprafaţa pământului şi reconstruit în altă parte.
Postul de radio France Info, care difuzează acest comentariu, adaugă, pe site-ul său, că Willy Brandt, fostul cancelar, al cărui nume îl va purta noul aerport, probabil se răsuceşte în mormânt. „Deutsche Qualitat” (calitatea germană) nu mai este ce a fost.
Şi acest scandal nu este singurul. Curtea Europeană de Conturi a publicat deja acum şase luni un raport potrivit căruia Europa, care finanţează aeroportul din Berlin cu 2 miliarde şi jumătate, a investit milioane în alte aeroporturi-fantomă. Sunt 666 de milioane de euro pe care Europa i-a dedicat aeroporturilor regionale din Estonia, Grecia, Italia, Polonia şi Spania, între 2000 şi 2013.
Pentru perioada 2014-2020, Comisia Europeană a promis să fie mult mai prudentă cu acordarea acestor ajutoare şi va cere statelor să le justifice, scrie France Info. (M.C)