Cum era Dracula cu adevărat? Cercetătorii israelieni studiază "biomoleculele" lui Vlad Țepeș

13 Dec 2022

Cercetătorii israelieni studiază o scrisoare scrisă de Vlad Țepeș, dezvăluie „The Guardian” duminică, 11 decembrie 2022. Din această scrisoare, doresc să extragă molecule pentru a afla mai multe despre bărbatul cunoscut sub numele de Dracula.

Într-o noapte întunecată și furtunoasă din luna mai a acestui an, exact 125 de ani de la ziua în care Bram Stoker a publicat romanul cu vampiri, două persoane au cercetat cu atenție un document vechi de peste 500 de ani într-o cameră din Transilvania – document semnat chiar de Dracula.

Doi oameni de știință israelieni, Gleb și Svetlana Zilberstein voiau să extragă material genetic din scrisorile scrise de Vlad Dracul, material lăsat acolo de sudoarea, amprentele și saliva lui. Din acest material genetic cei doi științifici spuranumiți detectivi ai proteinelor” – deși preferă „chimiștii istorici” – își pot construi o imagine nu numai asupra fizicul voievodului valah Vlad Țepeș dar și despre condițiile de mediu în care trăia.

"A fost mistic faptul că extrageam moleculele lui Dracula în ziua în care romanul lui Bram Stoker a fost publicat acum 125 de ani”, a spus Gleb Zilberstein. „Nu am planificat în mod special această dată. Toată noaptea, după ce am extras moleculele lui Dracula, a plouat și a fulgerat, câinii au urlat. Era într-adevăr o atmosferă foarte magică. Contele Dracula și-a binecuvântat eliberarea din arhiva românească.”

„Datoria noastră este să găsim urmele biochimice rămase din momentul în care obiectul istoric a fost creat sau când a fost folosit de o persoană istorică." spune Zilberstein despre știința de pionierat în care lucrează impreună cu Svetlana

„Când am găsit biomoleculele istorice, începem să le analizăm”, explică unul dintre cei doi oameni de știință. „Determinăm în principal proteine ​​și metaboliți. Aceste molecule sunt mai stabile decât ADN-ul și oferă mai multe informații despre condițiile de mediu, sănătate, stilul de viață, alimentația persoanei istorice căreia i-au aparținut” .

Soții Zilberstein s-au născut în Kazahstan și în ultimii 26 de ani au trăit și au lucrat din Tel Aviv, Israel. Împreună cu profesorul Pier Giorgio Righetti de la Universitatea Politehnică din Milano, au dezvoltat analiza biochimică folosită pentru extragerea proteinelor din articolele atinse sau purtate de oameni morți de mult timp. Primul lor experiment a fost pe manuscrisul original al Maestrul și Margarita al scriitorului sovietic Mihail Bulgakov .

„Am găsit urme de morfină și proteine ​​de patologie renală în paginile manuscrisului, dovedind că l-a scris în timp ce se afla sub influența medicamentelor pe care le folosea pentru a calma durerea acută la rinichi." a spus Gleb Zilberstein.

„După Bulgakov, a fost Anton Cehov. Am analizat cămașa în care a murit și ultima lui scrisoare. Cehov a suferit de tuberculoză și a folosit diverse substanțe ca analgezice, dar a murit în urma unui accident vascular cerebral. După Cehov, am început să investigăm scrisoarea lui George Orwell către Moscova și am găsit urme de tuberculoză, pe care a contractat-o ​​în Spania.”

Zilberstein a spus că analiza oferă o imagine instantanee a stilului de viață al acelei persoane și a factorilor din mediul înconjurător.

În cazul lui Vlad Țepeș  aceasta includea o scrisoare pe care a scris-o sibienilor la 4 august 1475, prin care îi anunța că în curând își va stabili reședința în orașul lor.

„Prin analiza noastră, ne așteptăm să primim un instantaneu al unui portret molecular al lui Vlad Dracula atunci când a scris sau a semnat aceste scrisori – adică sănătatea lui, ce a mâncat și cum era atmosfera în jurul lui” a spus Zilberstein.

Alte stiri din Externe