France Assureurs a organizat un proces de teste pentru a înțelege mai bine incendiile legate de bateriile cu litiu din mașini, biciclete sau scutere, care probabil vor crește în următorii ani, scrie Le Figaro
Ar trebui să ne fie frică de bateriile cu litiu? Prezente în mașinile noastre, bicicletele sau trotinetele electrice, acestea au provocat mai multe incidente grave în ultimii ani. În februarie, aproximativ 900 de tone de baterii cu litiu au ieșit în fum într-un incendiu într-un depozit industrial din Aveyron,Franta. Șase luni mai târziu, aproximativ douăzeci de oameni au murit într-un incendiu la o fabrică coreeană în care erau depozitate 35.000 de baterii de același tip. Mai mult, rețelele de socializare sunt pline de videoclipuri în care putem vedea diverse dispozitive electrice de zi cu zi transformându-se în incendii în depozite, holuri de clădiri sau parcări subterane.
Aceste incendii, rare, dar devastatoare, nu surprind specialiștii: bateriile cu litiu sunt compuse parțial din lichid electrolitic, un compus foarte inflamabil care acționează ca un conductor de energie între diferitele elemente ale unei baterii. Profesioniștii, însă, știu mai puține despre cum se dezvoltă focul și care sunt cele mai eficiente modalități de a-l opri. De aici și experimentul desfășurat marți, 12 noiembrie, de Centrul Național de Prevenire și Protecție (CNPP), în parteneriat cu federația asigurătorilor France Assureurs.
În timpul acestui test, patruzeci de baterii au fost aranjate în centrul unui spațiu cu tavan relativ scăzut, care ar trebui să recreeze „configurația unor depozite mici în care bateriile sunt de obicei depozitate înainte de comercializarea lor” , explică Christophe Delcamp, directorul asigurărilor de daune în France Assureurs. Au fost testate baterii de biciclete cu litiu-ion, cu tehnologie nichel-mangan-cobalt (NMC), deoarece această tehnologie, prezentă pe biciclete și scutere, generează mai multe incendii (250 de incendii în New York anul trecut) decât bateriile cu litiu-fier-fosfat, cealaltă categorie în circulaţie.
Pentru test, bateriile au o incarcare apropiata de 50%, nivelul obisnuit pentru cele depozitate in depozite. Doar o baterie este complet incarcata si echipata cu o placa de incalzire pozitionata in contact cu celulele astfel incat sa ii permita sa se aprinda intr-un sfert de ora. De asemenea, lângă baterii sunt amplasate cutii de carton pentru a evalua riscul de propagare a incendiului prin radiația termică. Încercarea își propune să testeze eficacitatea unei anumite configurații „sprinkler” (rețea automată de stingere a apei).
Chiar dacă alte baterii pot arde, focul nu se extinde la alte cutii de pe palet. Christophe Delcamp, director de asigurări de daune la France Assureurs
La doar zece minute după activarea plăcii de încălzire, prima baterie a luat foc, generând fum gros și proiecții. Flăcările s-au extins apoi pe cartonul adiacent. Dar doar dupa aproape o jumătate de oră primul „cap” al rețelei de stingere a fost declanșat. Acțiunea sa durează aproape o jumătate de oră. „Chiar dacă alte baterii pot arde, focul nu se extinde la alte cutii de pe palet. Acest cap de stropire unic face posibilă controlul incendiului în timp de o jumătate de oră” , comentează Christophe Delcamp, pentru care testul este „în general satisfăcător” .
Cert este că acest experiment este departe de a acoperi toate cazurile de incendii susceptibile de a izbucni zilnic. „ Ar fi necesar să se efectueze o multitudine de teste, deoarece totul depinde de originea incendiului, de tipul bateriilor, de calitatea acestora, de nivelul de încărcare, de mediu”, recunoaște profesionistul.
Deoarece creșterea temperaturii nu este singura cauză posibilă a incendiului în bateriile cu litiu-ion. Aprinderea poate apărea și în urma unui scurtcircuit cauzat de compresia sau deformarea bateriei în urma unui impact. O defecțiune a sistemului de management al bateriei (BMS), sistemul de reglare a bateriei, poate fi, de asemenea, cauza.
Turnarea cantităților de apă nu ajunge la celulele bateriei, deși răcește bateria și în cele din urmă stinge focul, spune Christophe Delcamp, director de asigurări de daune la France Assureurs
Într-o situație reală, controlul incendiului se dovedește adesea mai puțin simplu decât în testul orchestrat de CNPP. „Dacă o baterie ia foc într-o mașină, este foarte dificil pentru pompieri să stingă incendiul”, explică Christophe Delcamp , „deoarece bateriile sunt conținute într-o cutie de protecție. Deversarea cantităților de apă nu ajunge la celulele bateriei, deși ajută la răcirea bateriei și în cele din urmă la stingerea incendiului”
În timp ce un incendiu de vehicul termic poate fi stins cu „500 sau chiar 1000 de litri de apă” , un incendiu de mașină electrică necesită „până la 100.000 de litri de apă” . Iar pompierii nu sunt pregătiți pentru aceste incedii deoarce simulările, din cauza prețului ridicat al vehiculelor electrice, rămân rare.
Reguli de utilizare
Prin urmare, îmbunătățirea prevenirii în rândul utilizatorilor este esențială pentru a limita incendiile legate de bateriile electrice . „Proliferarea vehiculelor electrice va crește apariția acestora în următorii ani” , avertizează Sébastien Samueli, director la CNPP. Utilizatorii ar trebui să fie atenți în special să nu „supraîncarce” bateria dispozitivelor lor. „Acest lucru promovează formarea dendritelor, a acestor filamente de litiu care scurtcircuitează bateria”, explică Christophe Delcamp .
Trebuie să utilizați încărcătorul potrivit... cu bateria potrivită. Pe cât posibil. Pentru că dacă bateriile conținute de vehiculele electrice sunt supuse unor controale stricte, nu este întotdeauna cazul celor care se găsesc în scutere electrice și alte dispozitive fabricate în Asia și vândute la preț redus în Europa. „ Calitatea componentelor acestor baterii este mai scăzută, iar BMS-ul lor este mai puțin eficient, ceea ce crește riscul de incendiu” , avertizează profesionistul.