Tullio Masoni face unul dintre cele mai exclusiviste vinuri din lume, dar nu te invită să-l consumi.
Un antreprenor exuberant, colecționar de artă și fost bancher de investiții, el a creat ceea ce spune că este cea mai mică podgorie din lume, în vârful unui palat din secolul al XVI-lea, în inima orașului Reggio Emilia. Orașul este renumit pentru că a fost locul de naștere al drapelului național italian „tricolor”. Este, de asemenea, cuprins între Parma și Modena, într-o porțiune de pământ care a oferit Italiei unele dintre cele mai cunoscute exporturi ale sale, inclusiv supercaruri Ferrari și Lamborghini și produse de bază culinare precum lasagna, tortellini, Prosciutto di Parma și Ragù alla Bolognese, conform CNN.
Vinul lui Masoni nu ajunge pe foarte multe mese. Își cultivă strugurii pe acoperișul Via Mari 10 -- adresa clădirii și numele vinului în sine -- un loc remarcabil, deoarece în 1859 a fost vizitat de Giuseppe Garibaldi, revoluționarul care a ajutat la unificarea Italiei.
„Tatăl meu era pasionat de vinificație”, a spus el într-un interviu telefonic. „Am moștenit o vie adevărată în mediul rural din jurul Reggio Emilia, dar când am făcut toate calculele, mi-am dat seama că aș fi cheltuit mai mulți bani decât aș fi câștigat – așa că am vândut-o”.
„Cu toate acestea, 20 de ani mai târziu am regretat, așa că mi-am făcut o vie de buzunar”.
La puțin peste 200 de metri pătrați, Via Mari 10 dă doar 29 de sticle de vin roșu pe an, pe care Masoni le comercializează apoi la 5.000 de euro (aproximativ 5.000 de dolari) fiecare. Potrivit pentru costul pe care îl au, sticlele nu se vând într-un magazin de vinuri, ci într-o galerie de artă -- Bonioni Arte -- la doar câteva străzi distanță.
„Vinul meu este o formă de expresie artistică, o provocare filozofică, ceva de păstrat în sufragerie, astfel încât să poți vorbi despre el cu prietenii tăi și să le povestiți despre nebunul care a plantat o vie pe acoperișul lui”, a spus Masoni, care compară podgoria sa urbană cu „Roata de bicicletă” a artistului francez Marcel Duchamp -- o roată de bicicletă reală pe care a montat-o pe un taburet în studioul său din Paris în 1913. Apoi a informat celebra serie de obiecte obișnuite a lui Duchamp prezentate ca artă, numite Readymades.
„Dacă vezi o roată de bicicletă într-o cameră de zi mai degrabă decât într-un atelier de reparații, îți dai seama cât de frumoasă este”, a spus Masoni. „Via mea este așa: este neașteptată; stimulează creierul; stârnește gânduri noi.”
Arta viței de vie
Legătura dintre vin și artă începe cu fructele, deoarece vița de vie crește pe spaliere care sunt de fapt opere de artă realizate de un sculptor local, Oscar Accorsi. „Strugurii mei se luptă cu arta de îndată ce se nasc”, a spus Masoni.
Vinul este învechit în butoaie de stejar care sunt, de asemenea, sculpturi ale unui alt artist local, Lorenzo Menozzi, și sunt menite să reprezinte un bărbat și o femeie. Masoni i-a cerut și lui Giuseppe Camuncoli, un artist consacrat de benzi desenate Marvel, născut în Reggio Emilia, să deseneze o ediție specială a etichetei sale de vin. Drept urmare, el își încurajează cumpărătorii să nu deschidă niciodată sticlele, ci să le trateze ca pe niște opere de artă.
„Sunt singurul producător de vin din lume care spune că nu ar trebui să-i bei vinul”, a spus el.
Viile, care sunt Sangiovese, sunt hrănite cu ouă, banane, alge marine și excremente de privighetoare, potrivit lui Masoni, dar el spune că „dieta” lor include și vocile venite din cartier -- certurile, blestemele și diferitele dialecte care îmbogățește și contaminează fructele, oferindu-i un avantaj față de strugurii de la țară, care se bucură doar de liniște.
Masoni respinge ideea că vinul său ar putea fi judecat prin mijloace tradiționale, de exemplu prin izolarea aromelor din buchetul său. „Nu există arome specifice în vinul meu”, a proclamat el.
Nu își poate ascunde disprețul față de ceea ce el consideră a fi unele aspecte ale snobismului din lumea vinului, în special faptul că majoritatea marilor producători italieni sunt familii nobile. Acest lucru poate părea în contradicție cu prețul produsului său, dar el este puțin denumerit cu privire la cifrele reale de vânzări, dezvăluind că majoritatea sticlelor sunt fie dăruite, fie adăugate de galeria Bonioni ca un cadou cumpărătorilor de piese semnificative. Potrivit site-ului său, au mai rămas 10 sticle din cea mai recentă recoltă, 2019, cu mulți dintre anii precedenți epuizat.
Referitor la cum este vinul cu adevărat în pahar, Masoni oferă câteva note de degustare inedite: „La prima înghițitură primești multă nedumerire, dar după câteva secunde ceva prinde viață în palatul tău care îți deschide mintea către o nouă înghițitură și o dimensiune”, a spus el, cântărind cu atenție fiecare cuvânt.
„Vinul meu nu oferă liniște, ci mai degrabă urmărește o linie verticală roșie în interiorul minții tale, care transmite un sentiment de viteză infinită.”
Desigur, cei mai mulți vor trebui să ne creadă pe cuvânt.