„Astăzi asistăm la o reacție violentă”: marea dilemă a companiilor americane cu privire la diversitate și incluziune

24 Ian 2025
„Astăzi asistăm la o reacție violentă”: marea dilemă a companiilor americane cu privire la diversitate și incluziune

Dacă "greii" precum McDonald's, Walmart sau Meta au făcut o analiză a politicilor lor interne privind incluziunea, alții rezistă precum Apple, JP Morgan Chase sau Costco, scrie Le Figaro

Prin urmare, apelul lui Donald Trump la marile afaceri americane a fost ascultat. Au durat doar câteva săptămâni pentru ca Walmart, McDonald’s, Ford, Jack Daniel’s, Amazon și Meta să își revizuiască sau să anuleze definitiv politicile interne privind diversitatea, egalitatea și incluziunea („DEI”). De la începutul lunii noiembrie, mulți "grei" americani au jurat credință noii administrații.

„DEI”: aceste trei litere au fost scandate la fiecare întâlnire a candidatului republican, ridicate ca simbol al exceselor „politicii woke” în companii. Kamala Harris a fost chiar numită „candidata DEI” de susținătorii lui Trump. Imediat ce s-a întors la Casa Albă, președintele s-a ținut de cuvânt. În discursul său de inaugurare, el s-a angajat să „ pună capăt politicilor guvernamentale care încearcă să integreze rasa și genul în fiecare aspect al vieții publice și private”. Printre primele sale decizii, a emis un decret care a ratificat încetarea acestor programe considerate „ilegale” și „imorale” precum și demiterea echipelor responsabile de promovarea lor.

Agențiile guvernamentale au ordin să elimine orice mențiune despre aceste inițiative din documentele oficiale. De asemenea, ies din imagine și furnizorii de servicii de stat care ar fi fost angajați prin aceste programe. În cele din urmă, decretul încurajează guvernul federal să examineze inițiativele de diversitate ale companiilor private, deschizând ușa unor posibile „investigații”. 

Frica de a pierde contractele

Schimbarea Meta (Facebook, WhatsApp, Instagram...) a fost, fără îndoială, cea mai spectaculoasa. La trei zile după ce a anunțat încheierea sistemului său de verificare a faptelor în Statele Unite, CEO-ul său Mark Zuckerberg a anunțat că pune capăt politicilor sale interne de diversitate. Până atunci, departamentele sale de HR începeau orice proces de angajare cu un pool divers de candidați (sex, origini etc.) și căutau în mod activ aceste profiluri. „În loc de programe de formare pentru echitate și incluziune, vom implementa programe axate pe modul de aplicare a practicilor echitabile care atenuează prejudecățile pentru toată lumea, indiferent de context”,  precizează compania. În ceea ce privește furnizorii săi, acum va acorda prioritate IMM-urilor mai degrabă decât companiilor din medii "diverse".

Deci de ce o astfel de schimbare? Programele unor companii sunt în vigoare de mai bine de zece ani. Generalizarea lor s-a accelerat din 2020, după moartea lui George Floyd, un bărbat de culoare ucis în timpul arestării sale de către ofițeri de poliție albi.

Odată cu venirea la putere a administrației Trump, aceste companii se tem de fapt să piardă contractele publice, fiind subiectul unor procese sau campanii de calomnie pe rețelele de socializare orchestrate de influenceri conservatori din ce în ce mai puternici, precum Robby Starbuck.

Linia de fractură

Dar nici acest miting nu este unanim. În tehnologie, Apple și Microsoft rezistă. Această linie de falie nu se limitează la Silicon Valley. De la începutul săptămânii, mai mulți șefi emblematici au luat atitudine public împotriva acestei mișcări „anti-DEI”. Printre aceștia, Jamie Dimon, șeful JPMorgan Chase, care a anunțat în 2020 un program de 30 de miliarde de dolari pentru îmbunătățirea egalității rasiale în finanțe. Întrebat miercuri de la Davos de CNBC despre presiunea exercitată de o organizație conservatoare, el a avertizat că banca nu va da înapoi. „ Fă-i să vină!”, a răspuns el. Această organizație, National Legal and Policy Center, care amenință și alte companii americane, contestă indexarea anumitor remunerații de grup de succesul programului „DEI”. Goldman Sachs a călcat și el pe urmele lui Jamie Dimon.

Companiile s-au cufundat cu capul în această dezbatere, unele mergând foarte departe în programele lor de diversitate.

Erell Thevenon, coautor al cărții „Companiile care se confruntă cu cerințe de identitate”

Printre „rezistenți” se numără și distribuitorul Costco, al cărui consiliu de administrație și-a apărat public politicile de incluziune. CEO-ul său chiar a luat pixul pentru a răspunde acuzațiilor unui client. Ceea ce de atunci a dus la apeluri la boicot. Acţionarii săi au vorbit despre acest subiect, joi, în adunarea generală. Centrul Național Juridic și Politici le cere să voteze în favoarea redactării unui raport privind riscurile financiare și reputaționale pe care le prezintă politicile „DEI” ale grupului.

Reacții violente

Aceste subiecte foarte divizate au structurat peisajul politic din Statele Unite în ultimii ani”, își amintește Erell Thevenon, coautor al cărții The Company Faces Identity ClaimsCompaniile s-au cufundat cu capul în această dezbatere, unele mergând foarte departe în programele lor de diversitate. Astăzi asistăm la o reacție violentă.”

De fapt, alegerea lui Donald Trump a precipitat o mișcare care era deja în mare măsură în ton cu vremurile. De doi ani, multe companii au pus deja frâna angajamentelor lor societale în ceea ce privește tranziția ecologică sau protecția minorităților.

Larry Fink, șeful emblematic al managerului de active BlackRock, a fost unul dintre primii care a sunat "clopotelul" după ani de activism. În vara lui 2023, el declară că nu mai dorește să vorbească despre ESG (adică criterii de mediu, sociale și de guvernare) pentru că aceste inițiale au fost, potrivit lui, „militarizate” de extrema stângă ca extremă dreaptă. BlackRock a continuat să fie atacat în ultimii ani, considerat prea verde de statele conservatoare precum Louisiana și Florida. Prea timid – sau, mai rău, jucând un joc dublu – de către democrații progresiști. Unele dintre aceste critici au dus chiar la retrageri de fonduri.

Boicotul lui Bud Light

Consumatorii, asaltați de angajamentele ostentative mai mult sau mai puțin iscusite ale companiilor, s-au transformat de fapt rapid în activiști inflexibili, sancționând grupuri a căror orientare îi nemulțumește. Anheuser-Busch a plătit prețul în toamna anului 2023. Foarte populara bere Bud Light a suferit o scădere cu 24% a vânzărilor între aprilie și iunie, din cauza lansării rapide a unei campanii de publicitate în asociere cu un influencer transgender, care împinge muzica country. staruri să ceară boicotarea imediată a acestei „beri trans”.

În ceea ce privește diversitatea în afaceri, companiile au reacționat și la decizia Curții Supreme de a pune capăt discriminării pozitive în universitățile americane în iunie 2023. Curtea fusese sesizată de studenți albi și asiatici care se considerau victime ale acestor politici de supraponderare a notelor elevilor din minorități. „Programelor le lipsesc obiective suficient de precise și măsurabile pentru a recurge la utilizarea rasei, folosesc inevitabil rasa într-un mod negativ, includ stereotipuri rasiale, fără un punct final semnificativ”, a decis Curtea. Pentru a se proteja din punct de vedere legal, în urma deciziei, departamentele de HR au avut tendința de a-și revizui propria politică în favoarea minorităților.

Alte stiri din Externe

Ultima oră