Analiza Nikkei: Petrolul rusesc încă circula în Europa prin apele din largul Greciei pe rute maritime ascunse

11 Sep 2022
Analiza Nikkei: Petrolul rusesc încă circula în Europa prin apele din largul Greciei pe rute maritime ascunse

Occidentul a sancționat Rusia pentru invazia sa din Ucraina, dar petrolul rusesc continuă să curgă în Europa pe rute maritime ascunse. Navele au efectuat 41 de transferuri de la navă la navă pe parcursul a șase luni, spune o analiza Nikkei.

O analiză Nikkei a constatat că în cele șase luni de la începutul invaziei Rusiei asupra Ucrainei, 41 de nave au efectuat transferuri de petrol de la navă la navă în largul coastelor Greciei cu vase care au părăsit Rusia și au ajuns ulterior în porturile europene. A existat un singur astfel de vas anul trecut.

Uniunea Europeană și Marea Britanie vor interzice complet importurile de petrol rusesc pâna la sfârșitului anului, dar companiile care cumpără petrol rusesc se confruntă deja cu critici. Transferul de petrol între nave pe mare pentru a-și ascunde originea poate continua chiar și după ce embargoul petrolier va intra în vigoare.

Pe 24 august, Nikkei a fotografiat transferul de petrol de la un vas la altul în Golful Laconian, lângă sudul Greciei. Un vas a fost Sea Falcon cu înmatriculare grecească, care a părăsit portul Ust-Luga, un terminal de transport petrolier din nord-vestul Rusiei, pe 4 august. Celălalt a fost Jag Lok, sub pavilion indian, care a plecat dintr-un port turc din Aliaga pe 4 august. Ambarcațiuni mici au înconjurat tancurile, asistând la transfer.

"Există un risc major de accidente care duc la curgerea petrolului în mare. Gazele de eșapament și deșeurile emise de petroliere sunt, de asemenea, o problemă, provocând probleme atât pentru industria pescuitului, cât și pentru cea turistică", a declarat localnicul Thalis Ladakakis. Bărbatul în vârstă de 55 de ani a spus că numărul navelor a crescut de când a început invazia Rusiei în Ucraina, pe 24 februarie.

Întrebarea este unde s-au dus navele care au primit petrolul după ce și-au preluat încărcăturile.

Nikkei a urmărit rutele navelor, confirmând că 89 de vase au ajuns în porturi, în timp ce doar trei astfel de escale au fost efectuate anul trecut. Dintre acestea, 41 au ajuns în porturi din Grecia, Belgia și în alte părți ale Europei. Un singur vas a făcut acest lucru anul trecut. Două navbe au făcut escale în porturi din Marea Britanie, care este un susținător ferm al sancțiunilor economice împotriva Rusiei. Ancheta a evidențiat rolul crucial pe care apele din apropierea Greciei îl joacă ca centru pentru transporturile de petrol între Rusia și Europa.

UE va interzice complet importurile de petrol rusesc pe mare din februarie 2023, în timp ce Marea Britanie va interzice complet petrolul rusesc în decembrie. Potrivit Agenției Internaționale pentru Energie, exporturile de petrol rusești către UE în iulie au totalizat 2,8 milioane de barili pe zi, în scădere cu 26% față de ianuarie. Deși achiziționarea petrolului rusesc rămâne legală, companiile își revizuiesc relațiile cu Rusia în timp ce guvernele și piețele le monitorizează.

Nikkei a analizat, de asemenea, transporturile de petrol care au ajuns în Marea Britanie în iunie. Folosind datele de rută și proiectul lui Refinitiv, precum și imagini din satelit de la compania americană Planet Labs, Nikkei a descoperit că un petrolier sub pavilion maltez care a preluat petrol în largul coastei grecești de la două vase care părăseau porturile rusești a ajuns la Immingham, în estul Marii Britanii, pe 4 iunie.

Înregistrările companiei europene de cercetare energetică Kpler arată că vasul transporta 300.000 de barili de petrol produși de producătorul de petrol de stat al Rusiei Rosneft. Casa de tranzacționare cu mărfuri din Elveția Trafigura a intermediat petrolul și l-a vândut către Prax Group, un angro de petrol britanic de mărime medie.

Nikkei a vizitat sediul grupului din Marea Britanie și a cerut informații despre tranzacție. Compania a răspuns, spunând: „Prax Lindsey Oil Refinery nu poate comenta informațiile sensibile din punct de vedere operațional despre transporturile individuale. Lucrăm îndeaproape cu guvernul Regatului Unit și putem confirma că respectăm pe deplin toate sancțiunile relevante”.

Răspunzând la o întrebare prin e-mail, Trafigura a spus: „Interacționăm în mod deschis și regulat cu clienții noștri și cu guvernele relevante pentru a înțelege cerințele acestora și pentru a ne asigura că livrăm material care îndeplinește aceste cerințe”. Rosneft nu a răspuns la o solicitare de comentarii.

Transferurile de petrol de la navă la navă sunt destul de frecvente. Astfel de transferuri sunt uneori folosite pentru a consolida transporturile de petrol în nave-cisternă mai mari, îmbunătățind eficiența pe rutele pe distanțe lungi. Petrolul schimba uneori propietarii după ce un vas părăsește portul. În aceste cazuri, devine mai greu de identificat de unde provine petrolul.

Țările solicită importatorilor să raporteze la autoritățile vamale locul de origine al încărcăturii lor. Dar Yutaka Tsurusaki, un avocat japonez familiarizat cu dreptul maritim, a spus că „unele companii indică în mod fals locația unui transfer de la navă la navă ca loc de origine pentru a ascunde de unde provine petrolul”.

"Fluxul de petrol trebuie urmărit de autoritățile portuare, chiar dacă este transferat în mod repetat de la navă la navă. Li se va cere să aibă un nivel de experiență și cunoștințe fără precedent", a declarat analistul Lloyd's List Intelligence Michelle Wiese Bockmann.

Julien Mathonniere, economist al pieței petroliere la Energy Intelligence Group, a declarat: „Dacă amestecați petrolul diferit prin [transferuri] de la navă la navă, nimeni nu poate urmări originea. Puteți ascunde originea și puteți continua să vindeți petrol rusesc, în timp ce îl amestecăm cu alt petrol”. În ghidul său din 2020 pentru companiile de transport maritim, Departamentul de Stat al SUA le-a îndemnat să se ferească de practicile înșelătoare, spunând că „transferurile de la navă la navă (STS) sunt frecvent utilizate pentru a sustrage sancțiunile prin ascunderea originii sau destinației petrolului transferat pe furiș, la fel ca și cărbunele și alte materiale”.

Ministerul grec am al Politicii Insulare a declarat pentru Nikkei: „Transferurile de la navă la navă, care au loc în apele internaționale, sunt monitorizate de autoritățile portuare locale prin sistemul AIS în timp real. În cazul oricărei încălcări, cum ar fi intrarea a navelor în apele teritoriale grecești, se inițiază procedura de impunere a sancțiunilor legale.”

Apele teritoriale din estul Greciei se extind la 6 mile marine (aproximativ 11 km) de la coastă, jumătate din distanța obișnuită, din cauza relațiilor tensionate cu Turcia. Ministerul spune că punctele de transfer de la o navă la alta din Golful Laconian sunt „în afara apelor sale teritoriale”.

Guvernul ignoră preocupările locale, argumentând că transferurile de petrol au loc în afara jurisdicției sale. Stavros Arahovitis, un membru al parlamentului grec a cărui circumscripție este aproape de golf, se plânge: „Guvernul s-ar putea să nu acționeze până nu se va întâmpla un accident, chiar dacă propun închiderea Golfului Laconian parlamentului”.

Puterea financiară și politică a marii industriei maritime din Grecia poate explica răspunsul lent al guvernului.

Marea Britanie și UE vor înceta să mai importe petrol rusesc în decembrie și, respectiv, februarie, iar democrațiile bogate ale Grupului celor Șapte intenționează să stabilească un plafon de preț și să restricționeze distribuția acestuia. Este de așteptat ca Rusia să contracareze prin vânzarea de petrol cu ​​reducere și creșterea exporturilor către Asia și alte țări.

Occidentul a impus sancțiuni pentru a întrerupe sursele de finanțare ale Rusiei. Dar dacă petrolul rusesc va continua să circule, efectul sancțiunilor va fi limitat. Cei care speră să încurajeze Moscova să-și schimbe cursul în Ucraina vor trebui să detecteze și să restrângă tranzacțiile petroliere care încearcă să eludeze restricțiile.

Alte stiri din Externe

Ultima oră