Administrația Trump vrea sa elimine tehnologia „Start and Stop” a automobilelor: "E detestată de toată lumea"

16 Mai 2025
Administrația Trump vrea sa elimine tehnologia „Start and Stop” a automobilelor: "E detestată de toată lumea"

Administrația Trump, prin vocea lui Lee Zeldin, șeful Agenției pentru Protecția Mediului (EPA), a lansat un atac frontal asupra sistemului „Start and Stop” al autoturismelor – tehnologie care oprește automat motorul la staționare pentru a reduce emisiile. Considerat de mulți șoferi inutil, iritant sau chiar periculos, dispozitivul a fost catalogat de Zeldin drept o inovație „detestată de toată lumea”. Declarațiile sale, făcute pe platforma X, sugerează că SUA ar putea elimina stimulentele care au dus la generalizarea acestui sistem, adoptat masiv în perioada administrației Obama, scrie CNews

Lee Zeldin, directorul Agenției pentru Protecția Mediului (EPA) din Statele Unite, a anunțat pe platforma X intenția de a remedia problema sistemului „Start and Stop” al autoturismelor – o tehnologie care oprește automat motorul când vehiculul staționează. „Toată lumea o detestă”, a declarat el cu vehemență.

Administrația celui de-al 47-lea președinte american, Donald Trump, se opune ferm acestei tehnologii. Șeful EPA, Lee Zeldin, a stârnit luni o controversă pe rețeaua X anunțând că dorește să „corecteze” sistemul „Start and Stop”, pe motiv că este extrem de nepopular. „Toată lumea o detestă, deci vom remedia problema”, a afirmat el.

Sistemul „Start and Stop” oprește automat motorul unui vehicul atunci când acesta staționează – de exemplu, la semafor sau în ambuteiaje – și îl repornește când șoferul ridică piciorul de pe frână sau apasă ambreiajul. Deși reduce consumul de carburant și emisiile de CO₂ în orașe, tehnologia este considerată aberantă de către Zeldin.

„Tehnologia Start and Stop înseamnă că mașina ta moare la fiecare semafor doar pentru ca producătorii auto să primească un trofeu de participare la protecția climei”, a ironizat el, acuzând fosta conducere a EPA că a aprobat un sistem detestat de public.

Declarația lui Zeldin sugerează că EPA ar putea interzice curând funcția sau, cel puțin, ar putea elimina stimulentele reglementare care au dus la răspândirea sa în industrie.

O utilizare opțională, dar controversată

Deși respinsă de noul director al EPA, tehnologia „Start and Stop” nu a fost niciodată impusă prin legislația federală, subliniază revista L'Automobile. Răspândirea sa în SUA s-a accelerat în timpul președinției democratului Barack Obama (2009–2017), datorită creditelor de carbon acordate producătorilor auto care o includeau ca opțiune.

Argumentele lui Zeldin sunt susținute de o serie de nemulțumiri apărute pe rețelele sociale:
– „Este periculos. Mașina se oprește scurt pe banda din mijloc când vrei să virezi la stânga.”
– „Start and Stop îți consumă bateria și o face să cedeze mai des.”
– „Honda mea se oprea și nu mai pornea din cauza sistemului, lăsându-mă în situații vulnerabile.”

De când a preluat conducerea EPA, în noiembrie 2024, Zeldin s-a concentrat pe eliminarea reglementărilor care frânează economia, anunțând, în martie, că va renunța la 31 de reguli de mediu adoptate în timpul administrației Biden – multe dintre ele menite să reducă poluarea.

Eficiență dovedită, dar implementare instabilă

În ciuda criticilor, EPA recunoaște pe site-ul său oficial că sistemele „Start and Stop” pot reduce consumul de combustibil cu până la 5%, beneficiile fiind cele mai mari în traficul urban. Potrivit Battery Council International, 65% dintre vehiculele americane erau echipate cu această tehnologie în 2023 – față de 46% în 2021, 9% în 2016 și doar 1% în 2012.

O analiză realizată de Edmunds indică economii de până la 9% la combustibil pentru șoferii care folosesc sistemul, iar în Europa datele sunt similare: reducere de 5–10% în orașe. Concret, un șofer care parcurge 15.000 km pe an în regim urban poate economisi 60 litri de carburant, potrivit Auto Journal.

Totuși, utilizarea sistemului rămâne controversată, în special din cauza comportamentului său imprevizibil în unele situații de trafic. Deși poate fi dezactivat manual, funcția se reactivează automat la fiecare pornire a motorului – un detaliu enervant pentru cei care o resping, transformând dezactivarea repetată într-o sarcină iritantă.

Pe fundalul unei administrații Trump care promite „eliberarea economiei” de reglementările climatice, viitorul tehnologiei „Start and Stop” în SUA pare mai incert ca niciodată.

Alte stiri din Externe

Ultima oră