Administrația Trump ia în considerare renunțarea la comanda NATO, o mișcare care ar putea schimba drastic influența SUA în alianță și ar putea modifica relațiile SUA-UE, scrie NBC
Administrația președintelui american Donald Trump analizează renunțarea la comanda NATO, potrivit care citeaza doi oficiali ai apărării. Aceasta face parte dintr-o restructurare a ierarhiei de comandă a armatei americane, care ar ajuta departamentul de apărare să reducă costurile.
NATO, o alianță militară defensivă condusă de SUA, a fost condusă de SUA de la înființarea sa după cel de-al Doilea Război Mondial. Aceasta include comanda tuturor operațiunilor militare NATO din Europa, Comandantul Suprem Aliat în Europa (SACEUR) fiind un general american de patru stele de la înființare, primul SACEUR fiind viitorul președinte Dwight D. Eisenhower.
SACEUR este deținut și de șeful Comandamentului European al SUA (EUCOM), care a fost „comandantul principal care supraveghează sprijinul Ucrainei în războiul acesteia împotriva Rusiei".
Nu este clar cât de mult ar putea dura o astfel de reorganizare și ar putea fi modificată până la finalizarea acesteia. Congresul ar putea, de asemenea, să intervină, folosind puterea pungii în cazul în care membrii se opun oricărui aspect al inițiativei.
O schimbare simbolică majoră în raportul de putere
Renunțarea la SACEUR ar fi, dacă nu altceva, o schimbare simbolică majoră în raportul de putere în NATO, alianța care a definit securitatea și pacea europeană de la al Doilea Război Mondial.
„Pentru ca Statele Unite să renunțe la rolul de comandant suprem aliat al NATO, ar fi văzut în Europa ca un semnal semnificativ al părăsirii alianței”, a declarat într-un e-mail amiralul James Stavridis, care a fost SACEUR și șef al Comandamentului European din 2009 până în 2013.
„Ar fi o greșeală politică de proporție epică și, odată ce renunțăm la ea, nu o vor da înapoi”, a scris el. „Am pierde o cantitate enormă de influență în cadrul NATO și acest lucru ar fi văzut, în mod corect, ca probabil primul pas către părăsirea completă a Alianței.”
De când Eisenhower a inaugurat funcția, aceasta a fost deținută de unii dintre cei mai importanți lideri militari ai țării. Pe lângă Stavridis, se numără și Alexander Haig, care a fost și șef de cabinet la doi președinți și secretar de stat pentru al treilea; John Shalikashvili, care a devenit președinte al șefilor de stat major comun; și Wesley Clark, care a fost candidat pentru nominalizarea la președinția democrată din 2004.
Restructurarea propusă vine pe măsură ce administrația Trump a redus cheltuielile și personalul din guvernul federal. Iar președintele Donald Trump și secretarul Apărării Pete Hegseth au precizat că noua administrație dorește ca partenerii europeni să își asume mai multă responsabilitate pentru apărarea Europei. Dacă SUA renunță la SACEUR, celelalte națiuni NATO ar trebui probabil să aleagă între ele care țară va propune comandantul.
Trump i-a criticat în repetate rânduri pe membrii NATO pentru că nu au îndeplinit un obiectiv pe care alianța l-a stabilit pentru procentul din PIB pe care fiecare țară ar trebui să-l cheltuiască pentru apărare. El are în vedere, de asemenea, o schimbare majoră de politică în temeiul căreia SUA ar putea să nu apere un coleg NATO dacă este atacat - un principiu de bază al alianței - dacă țara nu atinge pragul de cheltuieli pentru apărare.
Termenul pentru renuntarea la SACEUR, dacă se va întâmpla, este încă nedeterminat. Generalul de armată Chris Cavoli, actualul SACEUR, se află într-un turneu de trei ani care se va încheia în această vară.
Cinci dintre cele 11 comandamente de luptă ale armatei ar putea fi consolidate în cadrul planului aflat în discuție, au spus cei doi oficiali ai apărării familiarizați cu planificarea.
Planul masiv de restructurare luat în considerare ar putea include, de asemenea, două modificări potențiale : consolidarea Comandamentului European al SUA și Comandamentului SUA pentru Africa într-un singur comandament cu sediul în Stuttgart, Germania, precum și închiderea cartierului general al Comandamentului Sud al SUA din Florida pentru a-l combina cu Comandamentul Nord al SUA.
Combinarea comenzilor ar permite armatei să economisească bani prin reducerea personalului cu responsabilități suprapuse, potrivit oficialilor familiarizați cu planificarea. Dacă toate modificările luate în considerare sunt implementate, până la 270 de milioane de dolari ar putea fi economisite în primul an, potrivit unui briefing al Pentagonului revizuit de NBC News. Aceste economii s-ar ridica la aproximativ 0,03% din bugetul anual al Departamentului de Apărare de 850 de miliarde de dolari.
O potențială reorganizare de această natură, considerată la două luni de la administrare, pare să fie motivată de reducerea costurilor, nu de o nouă strategie militară cuprinzătoare, a spus Ben Hodges, un general de trei stele al Armatei, care a servit ultima dată ca comandant superior al Armatei în Europa.
Mișcările avute în vedere în Europa ar putea reduce influența americană acolo, deoarece SUA ar putea pierde un anumit acces la baze navale și aeriene cheie din Italia, Germania, Polonia și Spania - baze de care beneficiază SUA, apropiindu-le de potențiale misiuni și oferindu-le mai multă influență și acces la oficialii militari regionali, nu numai aliații săi, a spus Hodges.
„Când începeți să reduceți capacitățile cartierului general care fac planificare și informații, asta ne doare doar”, a spus Hodges pentru NBC News. „Ce analiză strategică i-a determinat să facă acest lucru, s-a întâmplat atât de devreme, încât miroase clar a reducere a costurilor decât a unei analize strategice.”
Combinarea comenzilor din Europa și Africa ar putea fi problematică, deoarece regiunile sunt prea masive și prezintă o mulțime de probleme, a spus Stavridis într-un e-mail. Din aceste motive, au fost combinate până când Comandamentul Africa a fost creat în 2007, sub președintele George W. Bush.
„Combinând comanda americană europeană și comanda SUA din Africa într-o singură unitate, se creează o comandă mega combatantă care este într-adevăr prea mare pentru ca orice persoană să poată fi gestionată în mod realist”, a scris el. „Prea multe țări, prea mulți oameni, prea multe probleme disparate Când au fost combinate, înainte ca eu să fiu comandamentul european al SUA, erau două stele desemnate la comanda, din această cauză, este mai bine să avem aceste două comenzi separate și să avem ofițeri de patru stele de înaltă calitate concentrați pe fiecare dintre ele.
Dar Stavridis, care este și fostul comandant al Comandamentului Sud, a adăugat că el crede că combinarea Comandamentului Sud și Comandamentul Nord „are foarte mult sens”.
„Perioada de control este mai mică, iar eficiența obținută este mai mare”, a spus el.
Dacă Pentagonul decide să combine AFRICOM și EUCOM într-un singur comandament, aceasta va face parte din justificarea eliminării rolului SACEUR, au spus cei doi oficiali ai apărării, deoarece supravegherea unei zone atât de mare este deja o muncă suficient de mare pentru o singură persoană, fără ca persoana respectivă să supravegheze și operațiunile militare ale NATO.
Închiderea comenzilor geografice introduce riscuri politice, deoarece unele națiuni ar putea simți că SUA le-a deprioritizat. De asemenea, îi lasă comandanților combatanți cu zone geografice mari de responsabilitate, care i-ar putea face mai vulnerabili, potrivit briefing-ului Pentagonului pe care NBC News l-a revizuit.
Planurile de economisire a costurilor includ, de asemenea, mutarea a sute de angajați ai personalului comun din Pentagon la o instalație militară din Suffolk, Virginia. În prezent, personalul comun este alcătuit din opt direcții sau divizii, fiecare având un domeniu de interes diferit.
J7, o Direcție de Stat Major comun care supraveghează dezvoltarea, pregătirea și educația forțelor comune, ar putea fi eliminată în întregime. În timp ce serviciile militare — Armata, Marina, Marinei, Forțele Aeriene, Forțele Spațiale și Garda de Coastă — sunt fiecare responsabile de propriul antrenament, acea direcție este responsabilă de reunirea serviciilor pentru a se antrena astfel încât să fie gata să se integreze într-o situație de luptă.
Aproximativ 375 de civili ar putea fi concediați, în primul rând cei care lucrează în planuri, dezvoltarea forțelor cibernetice și a forțelor comune, potrivit briefing-ului Pentagonului. Cei 350 de militari care lucrează în J-7 vor fi reatribuiți.
Aproximativ jumătate din personalul din alte cinci direcții - forță de muncă și personal (J1), logistică (J4), strategie, planuri și politică (J5), cibernetică (J6) și structura forțelor, resurse și evaluare (J8) - s-ar muta apoi de la Pentagon la Suffolk.
Planul recunoaște unele costuri potențiale pentru mutarea oamenilor într-o nouă locație, dar evaluează economii generale pe termen lung de aproximativ 470 de milioane de dolari în următorii cinci ani.
Comandamentul Spațial al SUA ar putea vedea, de asemenea, comanda componentei de apărare antirachetă eliminată în restructurare.
Briefing-ul Departamentului de Apărare susține că misiunea de apărare antirachetă este deja îndeplinită de servicii și alte comenzi de luptă și, ca urmare, poate fi eliminată fără a afecta operațiunile. Dar închiderile vor implica probabil o pierdere de expertiză, avertizează informația.
Separat de reducerea de 270 de milioane de dolari, este probabil ca SUA să oprească o extindere planificată a forțelor americane din Japonia, ceea ce ar economisi aproximativ 1,18 miliarde de dolari.
Briefing-ul revizuit de NBC News recunoaște că există un risc politic pentru Japonia în a inversa această expansiune și că ar putea duce la o comandă și control reduse la vest de termenul internaționa