Podu Dâmboviței, primăvara

31 Mai 2025 | scris de Marian Nazat
Podu Dâmboviței, primăvara

 Drumul de la Cireșu la Rucăr, tăind  spre nord  meleagul argeșean, este de-o  sălbatică splendoare.  Șoseaua șerpuiește printre dealuri  domoale,  parcă neumblate  de om, cu poienițe colorate în galbenul proaspăt al păpădiilor în floare. O armonie de culori ca nicăieri altundeva, pe o frescă  verde, cum numai primăvara  se încumetă să deseneze în luna mai. Ici-colo, câte o turmă de mioare animă  tabloul încremenit în timpurile ancestrale.

 Traversăm Dobreștiul, unde dau cu  ochii de statuia lui Ion Mihalache, fiul acestor ținuturi. Ei bine, întemeietorul Partidului  Țărănesc s-a născut la Topoloveni, pentru ca apoi, în 1919, să  participe  la  formarea Guvernului Vaida-Voievod. Câțiva  ani mai târziu, în 1926, formațiunea sa a fuzionat cu Partidul Național Român din Transilvania,  condus de Iuliu Maniu, rezultând Partidul Național Țărănesc, avându-l ca lider pe ultimul, iar vicepreședinte pe învățătorul localnic. Din nefericire, după „Înscenarea de la Tămădău”, politicianul  țărănist a fost arestat, fiind condamnat la 12 noiembrie  1947 la temniță grea,  în închisoarea de la Râmnicu Sărat,  unde a și decedat la 5 februarie 1963. D' ale istoriei noastre smintite și plină de  crime judiciare în numele legii...

 Podu Dâmboviței se zărește de pe Dealul Sasului ca și altădată. Liliacul este încă în floare, ca și  salcâmul, ca și socul, ca și...  magnolia ! Merii  și gutuii le țin  isonul, că doar  ne aflăm în luna Florarului!  Calc iarăși pământul acesta ce  mi-a hrănit cândva, în anii studenției,  visurile devenirii,  dimpreună cu Sorin  și Radu, colegii  mei de cameră.

 O luăm  pe jos prin sat.  Intrăm în biserică, să  admirăm icoanele  lui Gheorghe Tăttărescu, însărcinat  în 1860 să realizeze un Album național cu priveliștile  și monumentele istorice din țară. În acest demers, artistul cu studii la Academia  din San Luca din Roma a zăbovit  aici, afirmându-se și ca peisagist, nu numai ca autor de fresce religioase, pânza Peștera Dâmbovicioara purtându-i semnătura.

 Un bătrân și-a scos scaunul pe marginea șoselei și s-a așezat în dreptul porții. Înconjoară  cu privirea zarea. Îi dau binețe. El îmi  răspunde în graiul  molcom al zonei. „Ce faceți ?” îl provoc la o discuție. Mi se destăinuie  pe dată: „Ce să  fac, am ieșit să mai văd și eu un om, să mai stau de vorbă cu  cineva. Că la noi nu mai sunt nici bătrâni, nici tineri,  satul e pustiu !”. Oftează.  Îmi iau la revedere și vreau să plec. „Ehe, vă grăbiți... La  fel făceam și eu când eram tânăr, mă  grăbeam întotdeauna, să nu cumva să  întârzii undeva... Mergeți cu Dumnezeu înainte !”  Dar de ce oare mă grăbesc, că tinerețea mi s-a dus de mult ?

 În față ni se deschide Valea Cheii, pitorească  și încă ferită de invaziile turiștilor. Din loc în loc, pensiuni cochete, botezate  în limba  altor nații, după  moda trășuchiată a contemporaneității... Vârful Ghimbav s-a pitit sub un  nor albicios și-și așteaptă  în singurătate  izbăvirea prin lumină. Susurul pârâiașului ne însoțește în preumblarea pe sub pomii înfrunziți de-a valma. Ce prilej ideal să te regăsești  pe tine însuți îți oferă  asemenea  drumeții în natură ! Gândurile  ți se ordonează ca niciodată, răspunsurile ți se limpezesc, și orizontul  se înseninează brusc !  Cum de ai stat atât în întuneric, în nelimpezime? Fagii dimprejur se foiesc, stârniți de o pală de vânt rece. Cerul se încruntă deodată, așa că ne  întoarcem la pensiune. Triluri de ciocârlii și sticleți răsună în  codrul tainic, iar o pupăză ne aține calea. Se înserează peste Podu Dâmboviței...

 Dimineața izbucnește dinspre Piatra Craiului. Greierii cântă întruna în iarba  stropită de picurii nopții. Un  cuc se aude în depărtare și ce semn mai potrivit pentru o altă expediție montană? Alegem ca destinație lacul de acumulare de la Pecineagu și,  nitam-nisam, îmi amintesc  că în apropierea Constanței există localitatea... Pecineaga. Trecem prin  Săticu de Jos, apoi prin cel de Sus, și decorul îți taie  respirația. Asfaltul se  termină și hurducăturile ne zdruncină necontenit, alungându-ne starea de grație contemplativă.  Pe  o stâncă, o ciută  imensă ne cercetează maiestuos și când o fotografiem o rupe la fugă. Un rățoi sălbatic dansează  în jurul consoartei  penate pe luciul râului frumos curgător. Într-un final, la capătul răbdării,  zărim barajul, o capodoperă  inginerească.  Amenajarea avea rostul de a alimenta cu apă Bucureștiul și, involuntar, mă gândesc că, fără viziunea regimului socialist, România ar fi  rămas o biată rânduială feudală...

 A început să plouă șoptit, și la întoarcere ascultăm Tulnicul Mariei Tănase, pfu ce versuri !

„Or venit străinii,
Mi-or luat și cânii,
Oile-mi furatu',
Pă min' m-or legatu,
Hăi, hăi !

 

Trihu-rihu-rihu-ă

 

Berbecele mare,
Parte-i la frigare,
Parte-i în căldare,
Hăi, hăi !

Trihu-rihu-rihu-ă-ă”.

Ehe, cât de actuale sunt... Da, fiindcă străinii  ne-au luat cam tot, nu înainte  ca noi, în 1989, să-l împușcăm pe „berbecele mare”, mama ei de ticăloșie românească !  Pe un izlaz, o vacă pășește agale și talanga  sună ca un clopot de înmormântare. Ce noapte neagră s-a pogorât !

 Alți zori, aceeași tihnă la răscrucea celor patru chei: Dâmbovicioarei, Sălbatice, Văii și Dâmboviței. S-a oprit ploaia și un  curcubeu uriaș a  încălecat întreaga așezare, ca un pod pe care, din clipă în clipă, se va ivi, sigur,   Dumnezeu ! Murmur o rugăciune la despărțirea  de baștina lui Sorin, un pic și-a mea, și deja plănuiesc să o îmbrățișez din nou la vară... Laolaltă cu prietenii ce-mi sunt alături dintotdeauna!

 

Alte stiri din Editorial

Ultima oră