Din ultimul Barometru de opinie publica - octombrie 2004, realizat de Gallup la cererea Fundatiei pentru o Societate Deschisa, aflam ca multi dintre romani - 73% - nu prea sunt interesati de viata politica la nivel national, in timp ce la nivel local procentul ajunge la 78%. Mai mult decat atat, politica nu este un subiect de discutie pentru multi dintre romani.
Asadar, handicapul cu care politicienii romani pleaca la drum in campania electorala este enorm. Pana sa-i faca pe alegatori sa-i voteze, politicienii nostri trebuie mai intai sa se faca auziti, sa se faca vazuti, sa se faca interesanti. Astfel incat cetatenii cu drept de vot sa-i bage in seama, sa vorbeasca despre ei, sa le comenteze aparitiile, fie ele televizate sau nu. Ceea ce inseamna ca politicienii trebuie sa renunte la prezentarea normala, sa-i spunem clasica, a programelor, ideilor electorale si sa se dea in spectacol pur si simplu. Show-ul politic este singura varianta care mai poate cat de cat sa trezeasca atentia unui electorat resemnat, neincrezator, satul de promisiuni, lozinci si demagogie. Si pentru ca politicianul roman este dispus la bascalie si balacareala, o sa fie destui care o sa mearga cu ursul prin tara sau o sa faca pe ursul pentru a atrage atentia, pentru ca apoi sa cerseasca votul. Probabil ca staff-urile electorale au gandit aceasta campanie aidoma unor producatori de televiziune, producatori de show-uri de divertisment. N-ar fi de mirare daca pe langa vedetele politice care vor evolua pe scena se vor afla si vedete de televiziune precum Teo, Andreea Marin, Mircea Radu etc. Si daca deruta o sa fie totala, dupa cum se si anunta, mai mult ca sigur vor fi politicieni care nu vor avea nici o jena sa se prezinte in fata electoratului cu manelisti celebri, de la De Vito la Reynolds. Cu alte cuvinte, cea mai tare campanie din istoria postrevolutionara ii va pune pe politicieni in situatia sa faca orice compromis pentru a fi bagati in seama de electorat, ca-n cele din urma sa-i ia voturile. Va fi, asadar, o campanie fara mama, fara tata, dar, mai ales, fara scrupule. O campanie a compromisului de orice fel, numai voturi sa iasa.
Bineinteles ca acest lucru n-o sa-i impiedice pe analistii nostri sa-si dea cu parerea despre moralitatea campaniei celor pe care-i sustin. E vorba de aceeasi analisti - lupi moralisti care si-au schimbat atat de des stapanii de la care au luat banii in ultimii ani, incat ar trebui sa taca cel putin o jumatate de secol de-aici inainte. Dar nu, dimpotriva, vor fi cei care vor vorbi fara oprire, dar si fara sa le tresara macar o geana…