“Anul trecut a fost marcat de schimbari la nivel macroeconomic care au modificat starea de spirit a consumatorilor si care le-au influentat comportamentul de cumparare. Cresterea pensiilor, a salariilor bugetarilor din educatie si sanatate, precum si a venitului mediu pe economie, dar si reducerea TVA la alimente, au dus la o crestere a puterii de cumparare si a increderii populatiei”, potrivit unui studiu realizat de institutul de cercetare de piata Gfk.
Studiul a fost elaborat pe un esantion de 3.000 de gospodarii.
Comparativ cu 2014, cumparaturile de alimente proaspete au stagnat ca valoare, in timp ce segmentul alimentelor ambalate a scazut cu 2%. Ca valoare, consumul de bauturi si de produse de ingrijire personala au crescut fiecare cu 6%.
Cea mai crestere a fost inregistrata de produsele de ingrijire a casei, avansul fiind de 8% fata de 2014. Potrivit Gfk, dinamica pietei a fost data de cresterea volumelor cumparate, acestea fiind cu 4% mai mari comparative cu 2014.
Mancarea, atat alimentele proaspete, cat si cu termen mai lung de valabilitate, reprezinta doua treimi din valoarea cosului anual de cumparaturi. In cos intra si bauturile (19%), produsele de ingrijire personala si a casei (ambele reprezentand 12%).
Romanii au preferat produse mai scumpe
Gfk mentioneaza ca, odata cu reducerea TVA la alimente, apare pentru prima data in ultimii 3 ani fenomenul de uptrading, adica trecerea la un produs superior din aceeasi categorie.
Uptrading-ul a fost sustinut si de cresterea unor categorii de produse mai scumpe, precum peste si fructe de mare, fructe uscate, miere, cereale pentru mic dejun, cidru, produse speciale de ingrijire a dintilor, a pielii si a picioarelor. Cresterea pietei datorata uptradingului vine doar prin comertul modern, unde cifrele arata o tendinta diferita fata de comertul traditional.
“Comportamentul de cumparare a suferit usoare modificari fata de anii anteriori: consumatorii merg mai rar la cumparaturi, dar cheltuiesc ceva mai mult la fiecare act de cumparare”, precizeaza Gfk.
Raluca Raschip, consumer goods and retail director in GfK Romania, spune ca scaderea frecventei de cumparare si faptul ca romanii si-au permis sa puna in cos si produse mai scumpe arata o oarecare relaxare, in sensul ca, desi sunt in continuarea unor oferte bune de pret, nu mai manifesta atat de puternic tendinta de a cumpara produse cat mai ieftine.
GfK este prezent in Romania din 1992, iar in 2014 a avut o cifra de afaceri de 16,2 milioane euro in 2014.