Comisia va prezenta un raport interimar în interval de șase luni și un raport final în interval de 12 luni de la începerea activității. Conform site-ului PE, deputații au aprobat crearea comisiei de anchetă cu 354 de voturi la 229 și 35 de abțineri.
Comisia de anchetă va investiga posibilul eșec al Comisiei Europene de a verifica ciclurile de testare, posibilul eșec al Comisiei și al autorităților din statele membre de a lua măsuri potrivite și efective pentru a supraveghea aplicarea legii și a interzice explicit ”echipamentele de protecție”, posibilul eșec al Comisiei de a introduce teste care să reflecte condițiile reale de condus.
Mai mult, comisia de ancheta va analiza și posibilul eșec al statelor membre de a lua măsuri privind penalități efective, proporționale și descurajante aplicabile producătorilor care încalcă legea, și dacă Comisia și statele membre au avut dovezi privind utilizarea ”echipamentelor de protecție” înainte de izbucnirea scandalului la 18 septembrie 2015.
Creearea comisie de anchetă vine în urma descoperirii în SUA a faptului că grupul Volkswagen a utilizat un anumit software pentru a minimiza emisiile de noxe în cursul testelor.
Parlamentul a votat o rezoluție în octombrie prin care cerea o investiție privind rolul și responsabilitatea Comisiei și ale statelor membre, cerându-le să spună public ce știau despre aceste încălcări ale legii și ce acțiuni au luat.