Compania Dacia propune TVA zero pentru achiziţia de maşini noi, ca să creasca vânzările. Vicepreședintele Dacia, Constantin Stroe, s-a întâlnit cu reprezentanți ai Ministerului de Finanțe, care nu au privit cu ochi buni această propunere.
”Propune-ți, domnule, să vinzi 50.000 de mașini noi, fără TVA. Înseamnă niște locuri de muncă stabile, care înseamnă taxe, impozite, o serie de alte contribuții. (...)Sigur că primul răspuns al ministerului a fost: vom avea o gaură de TVA înmulțit cu numărul de mașini”, a declarat Stroe, la Digi24.
De exemplu, la fiecare maşină nouă de 10.000 de euro care iese pe poarta fabricii, statul ar pierde 2.400 de euro din Taxa pe Valoarea Adăugată neîncasată. Ar fi însă un câştig pentru buzunarul cumpărătorilor, care preferă să cumpere autoturisme vechi, mult mai ieftine. Anul trecut, doar un sfert din cele 290.000 de maşini înmatriculate au fost noi.
Iar din acestea, 27.000 de maşini au fost marca Dacia, în condiţiile în care pe poarta fabricii de la Mioveni au ieşit aproape 340.000 de maşini. Sunt rezultate slabe pentru întreaga industrie auto, în care programele guvernamentale destinate acestui sector nu ajută foarte mult. Anul trecut, românii au cumpărat prin programul Rabla aproape 17.000 de maşini noi, în timp ce pentru Prima Maşină nu există cerere.
În urmă cu o lună, oficialii Dacia au anunţat că iau în calcul mutarea producţie de la Mioveni în Maroc, dacă până în 2020 nu se construieşte autostrada Sibiu-Piteşti. Un drum rapid le-ar permite să-şi transporte mai repede maşinile peste graniţă, acolo unde se duce cea mai mare parte a producţiei de la Mioveni. Potrivit companiei, Dacia a contribuit cu 2,8% la Produsul Intern Brut al României şi cu 7,3% la exporturi.