Înainte de a cumpăra anvelopele de iarnă, trebuie să știți câteva lucruri despre acestea. Asociația pentru Protecția Consumatorilor România (APC România) a elaborat un ghid care ajută la luarea celei mai bune decizii atât pentru siguranță, cât și pentru portofel.
Anvelope de iarnă funcționează cel mai bine la temperaturi de sub 7 grade, dar uzura poate fi mai mare decât la pneurile standard în cazul în care le utilizați în condițiile unei atmosfere mai calde.APC precizează că anvelopele de iarnă acceptate de legislația românească și europeană sunt cele inscripționate pe lateral cu unul dintre simbolurile "M+S", "M.S.", "MS" sau "M&S". Inițialele M și S vin de la cuvintele mud (noroi) și snow (zăpadă).
Anvelopele "all seasons" pot fi acceptate dacă au marcajul specific anvelopelor de iarnă ("M+S", "M.S.", "MS" sau "M&S").
Anvelopele cu crampoane se folosesc în condiții extreme cum ar fi zăpada groasă și gheață. Vor fi demontate atunci când acestea ajung în contact direct cu partea carosabilă.
Lanțurile antiderapante pot fi folosite dacă zăpada sau gheața este întâlnită în timpul unei călătorii, cu condiția să fie demontate odată cu îmbunătățirea vremii.
Pentru a îmbunătăți aderența pe zăpadă și gheață“, APC recomandă „şosete” pentru zăpadă (antiderapant textil), un material textil plasat în jurul anvelopei. Ele sunt ușor de folosit, dar nu sunt la fel de eficiente ca lanțurile antiderapante. “Șosetele” nu pot produce pagube la nivelul carosabilului, dar trebuie dezinstalate rapid, deoarece ele scad performanța anvelopei în condiții normale de drum.
Eticheta
Începând cu 1 noiembrie 2012, toate anvelopele trebuie să aibă o etichetă ce prezintă informații despre performanța acestora eficiența consumului de combustibil, aderența pe carosabil umed și nivelul de zgomot exterior.
„Etichetele cuprinzând caracteristicile anvelopelor trebuie să fie afișate la punctul de vânzare, în cataloage, pliante și pe website-urile care comercializează cauciucuri. Astfel, consumatorii vor putea compara înainte de achiziționare atât prețurile, cât și siguranța pe carosabil umed, sau impactul asupra cheltuielilor cu combustibilul”, atrage atenția conf. univ. dr. Costel Stanciu, președintele APC România.
Costurile pentru combustibil depind în bună măsură de calitatea anvelopelor. Diferența poate fi de până la 10%, între utilizarea celor mai performante sau a celor mai slabe anvelope comercializate pe piața Uniunii Europene
Clasificare
Anvelopele sunt evaluate în funcție de următoarele criterii:
—Rezistența la rulare (consumul de carburant)—clasele A-G (A oferă cea mai bună eficiență la consum și G reprezintă cea mai slabă eficiență la consum);
—Frânarea pe carosabil umed (clasa A indică cea mai scurtă și sigură distanță la frânare și clasa G reprezintă cea mai lungă și puțin sigură distanță de a frâna;
—Nivelul de zgomot la exterior (emisiile de zgomot extern vor fi măsurate în decibeli ?i indicate pe etichete cu una, două sau trei bare negre).
Durata de viață
Anvelopele premium, deși sunt mai scumpe decât anvelopele de buget, vor avea o durată de viață mai mare cu 1-2 ani până la apariția semnelor de bătrânețe. Durata de viață a unei anvelope este de 4 ani, dar, în unele cazuri, anvelopele premium pot fi folosite 5-6 ani. Pentru a afla când a fost produsă o anvelopă ne vom uita la DOT, un cod de 4 cifre (ex: DOT 1009 — a zecea săptămână din anul 2009), primele două sunt săptămâna din an, iar celelalte două reprezintă anul fabricației.
Amendă
APC avertizează că, dacă sunt prinși în trafic fără anvelope de iarnă, sau dacă acestea nu respectă condițiile prevăzute de lege — alte dimensiuni sau caracteristici decât cele prevazute în certificatul de înmatriculare sau înregistrare ori sunt uzate peste limita admisă —, șoferii riscă să plătească o amendă din clasa a IV-a de sancțiuni (de la 9 la 20 de puncte-amendă).