Pădurea Amazoniana distrusă pentru o autostradă destinată summitului climatic COP30

13 Mar 2025
Pădurea Amazoniana distrusă pentru o autostradă destinată summitului climatic COP30

O nouă autostradă cu patru benzi care traversează zeci de mii de acri de pădure tropicală amazoniană protejată este în curs de construire pentru summitul climatic COP30 din orașul brazilian Belém, scrie BBC

Autostrada își propune să ușureze traficul către oraș, care va găzdui peste 50.000 de oameni - inclusiv lideri mondiali - la conferința din noiembrie.

Guvernul de stat promovează acreditările „sustenabile” ale autostrăzii, dar unii localnici și conservatori sunt revoltați de impactul asupra mediului.

Amazonul joacă un rol vital în absorbția carbonului pentru lume și în asigurarea biodiversității, iar mulți spun că această defrișare contrazice însuși scopul unui summit climatic.

De-a lungul drumului parțial construit, o pădure tropicală luxuriantă se ridică impunător de o parte și de alta – o amintire a ceea ce a fost cândva. Trunchiurile de copaci sunt stivuite în grămezi înalte pe terenul defrișat, care se întinde pe mai mult de 13 km (8 mile) prin pădurea tropicală până în Belém.

Excavatoarele și utilajele taie prin solul pădurii, acoperind zonele umede pentru a asfalta drumul ce va traversa o zonă protejată.

Cláudio Verequete locuiește la aproximativ 200 de metri de locul unde va trece drumul. Obișnuia să își câștige traiul culegând fructe de açaí din copacii care ocupau cândva acest spațiu.

„Totul a fost distrus”, spune el, gesticulând spre terenul defrișat.

„Recolta noastră a fost deja tăiată. Nu mai avem acea sursă de venit pentru a ne întreține familia.”

El afirmă că nu a primit nicio despăgubire din partea guvernului și, în prezent, se bazează pe economii.

Îl îngrijorează faptul că, odată construit drumul, defrișările vor continua, deoarece zona va deveni mai accesibilă pentru afaceri.

„Teama noastră este că, într-o zi, cineva va veni aici și va spune: ‘Iată niște bani. Avem nevoie de acest teren pentru a construi o benzinărie sau un depozit.’ Și atunci va trebui să plecăm.

Ne-am născut și am crescut aici, în această comunitate. Unde să ne ducem?”

Comunitatea sa nu va avea acces la autostradă, deoarece aceasta va fi mărginita de ziduri de o parte și de alta.

„Pentru noi, cei care trăim pe marginea autostrăzii, nu va exista niciun beneficiu. Beneficiile vor fi pentru camioanele care vor trece pe aici. Dacă cineva se îmbolnăvește și trebuie să ajungă în centrul orașului Belém, noi nu vom putea folosi drumul.”

Construcția drumului va lăsa două zone de pădure protejată deconectate una de cealaltă. Oamenii de știință sunt îngrijorați că acest lucru va fragmenta ecosistemul și va perturba deplasarea faunei sălbatice.

Profesoara Silvia Sardinha este medic veterinar specializat în fauna sălbatică și cercetător la un spital universitar pentru animale, care are vedere spre șantierul noii autostrăzi.

Ea și echipa sa reabilitează animale sălbatice rănite, ale căror leziuni sunt cauzate, în mare parte, de activitățile umane sau de vehicule.

Guvernul statului Pará a promovat ideea acestei autostrăzi, cunoscută sub numele de Avenida Liberdade, încă din 2012, însă proiectul a fost amânat în mod repetat din cauza preocupărilor legate de mediu.

Acum, o serie de proiecte de infrastructură au fost reluate sau aprobate pentru a pregăti orașul pentru summitul COP30.

Adler Silveira, secretarul pentru infrastructură al guvernului de stat, a enumerat această autostradă printre cele 30 de proiecte aflate în desfășurare în oraș, menite să îl „pregătească” și să îl „modernizeze”, astfel încât „să lăsăm o moștenire pentru populație și, mai important, să servim oamenii în cel mai bun mod posibil la COP30”.

Într-un interviu acordat BBC, el a descris proiectul ca fiind o „autostradă sustenabilă” și o „intervenție importantă pentru mobilitate”.

El a adăugat că vor fi amenajate pasaje speciale pentru traversarea faunei sălbatice, piste pentru biciclete și iluminat solar. De asemenea, se construiesc noi hoteluri, iar portul este modernizat pentru a permite acostarea navelor de croazieră și găzduirea unui număr mai mare de vizitatori.

Guvernul federal al Braziliei investește peste 81 de milioane de dolari (62 de milioane de lire sterline) pentru a extinde capacitatea aeroportului de la „șapte la 14 milioane de pasageri”. În plus, se află în construcție un nou parc urban de 500.000 de metri pătrați, Parque da Cidade, care va include spații verzi, restaurante, un complex sportiv și alte facilități pentru uzul public după încheierea evenimentului.

Unii comercianți din vastul târg în aer liber Ver-o-Peso consideră că acest val de dezvoltare va aduce oportunități pentru oraș.

„Întregul oraș este îmbunătățit, se repară multe lucruri și vin mulți vizitatori din alte locuri. Asta înseamnă că pot vinde mai mult și câștiga mai mult”, spune Dalci Cardoso da Silva, care deține o tarabă cu încălțăminte din piele.

El crede că aceste investiții sunt necesare, deoarece, în tinerețea sa, Belém era „frumos, bine întreținut, îngrijit”, dar între timp a fost „abandonat” și „neglijat”, cu „puțin interes din partea clasei conducătoare”.

João Alexandre Trindade da Silva, care vinde remedii pe bază de plante amazoniene în piață, recunoaște că orice șantier poate cauza probleme, dar crede că impactul viitor va merita.

„Sperăm ca discuțiile să nu rămână doar pe hârtie, ci să se transforme în acțiuni reale. Iar măsurile și deciziile luate să fie puse în practică, astfel încât planeta să poată respira puțin mai bine, iar populația din viitor să aibă un aer mai curat.”

Aceasta este și speranța liderilor mondiali care vor participa la summitul COP30.

Însă criticile cresc în privința faptului că transportarea a mii de delegați din întreaga lume și infrastructura necesară găzduirii lor ar putea submina chiar cauza pe care încearcă să o apere.

Alte stiri din Externe

Ultima oră