Consumatorii se pot adresa Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) în noi situaţii în care firmele folosesc practici comerciale incorecte, potrivit unui act normativ intrat astăzi în vigoare, susţine avocatnet.ro. Noile dispoziţii vin în contextul în care schimbările făcute de Parlament în martie au limitat posibilitatea consumatorilor de a depune reclamaţii la ANPC, astfel că, în anumite cazuri, aceştia puteau să se adreseze doar instanţelor judecătoreşti.
Concret, modificările introduse prin Ordonanta Guvernului nr. 37/2015 permit din nou consumatorilor să se adreseze ANPC-ului în toate situaţiile în care sunt păcăliţi de către comercianţi.
Mai exact, începand de astăzi, folosirea practicilor comerciale incorecte este amendata cu sume cuprinse intre 2.000 si 100.000 de lei. Iar practicile comerciale înşelătoare şi cele agresive sunt amendate în continuare cu sume cuprinse între 5.000 si 100.000 de lei, respectiv între 2.000 şi 100.000 de lei.
Practic comerciale înşelătoare versus parctici comerciale agresive
Legea nr. 363/2007 dispune ca practicile comerciale înşelătoare pot fi acţiuni înşelătoare (când sunt prezentate informaţii false sau care pot induce în eroare) sau omisiuni înşelătoare (cand sunt omise informatii esentiale necesare consumatorului sau cand acestea sunt oferite intr-un mod neclar, neinteligibil, ambiguu).
Câteva exemple in acest sens sunt afirmarea falsă ca un produs poate vindeca boli, disfuncţii sau malformaţii, descrierea unui produs ca fiind gratuit atunci când consumatorul trebuie să suporte alte costuri şi prezentarea drepturilor consumatorilor stabilite prin lege ca o caracteristică distinctă a ofertei comerciantului. Referitor la practicile comerciale agresive, actul normativ stabileste ca acestea sunt cele care limitează/pot limita semnificativ libertatea de alegere/comportamentul consumatorului prin hărtuire sau prin constrângere.
De cealată parte, practici comerciale agresive pot fi, de exemplu, crearea impresiei consumatorului că nu poate pleca din magazin până nu semnează un contract, ignorarea solicitării de a nu mai face vizite personale acasă la consumator şi includerea într-o reclamă a unui indemn direct adresat copiilor să-şi convingă părinţii să cumpere produsele promovate.