Un primar sătesc sau un șofer comunal pentru Tarom?

16 Noi 2024
Un primar sătesc sau un șofer comunal pentru Tarom?

Apărută, în teorie, pentru a rezolva sistemul conducerilor politic impuse la conducerea societăților de stat sau cu capital de stat, celebra OUG 109/2011 a guvernantei corporative este oglinda vie a proverbului unde dai și unde crapă!

Ani de zile după publicarea ordonantei în Monitorul Oficial,  aleșii au ocolit-o prin diverse tertipuri pentru ca să se poată asigura impunerea politică a clientelei de partid, conform algoritmului politic de moment bineînțeles. Metoda cea mai des folosită a fost cea a numirii pe perioade determinate de 3 până la 6 luni chestie care permitea și controlul în executarea ordinelor de partid și schimbarea pe bază legală a celui în cauză 

De ceva timp a început pe repede înainte să se schimbe procedura de mai sus, pentru ca prin prisma evoluțiilor politice și economice a apărut și ideea “betonării” celor puși politic în funcții pentru ca să nu poată fi schimbați ulterior alegerilor. 

Motivând ca trebuie să fie aleși doar cei care merită prin prisma carierei și rezultatelor lor profesionale pentru a se asigura o conducere performantă care să scoată întreprinderile de stat și cu capital de stat - jefuite efectiv de la Revoluție încoace, din falimentul iminent sau existent s-a schimbat metoda numirii managerilor. 

Adică aceeași Marie cu alta pălărie! 

Dar pentru ca cei “aleși” să ajungă sigur în pozițiile respective trebuie să treacă împreună cu restul candidaților prin procedurile de selecție impuse de ordonanță și normele ei de aplicare.

 Și atunci apar acele criterii obligatorii de selecție inventate de către membrii Consiliilor de Admnistratie, dintre care unele sunt corecte și de bun simț în timp ce altele …! 

Dar haideți să vedem un caz real și recent!

Compania de stat TAROM a anunțat organizarea selecției pentru ocuparea funcțiilor de director general, director financiar, director operațiuni sol, etc adică toate în afara celor ale directorului de zbor și a celui de comunicare, pentru toate funcțiile manageriale. 

Astfel a fost găsita o firmă oarecare căreia i s-a încredințat organizarea procesului de selecție, firmă necunoscută ministrului transporturilor - conform declarației acestuia data la Antena 3 în timpul grevei pilotilor din vara acestui an. 

Apoi câțiva membri ai Consiliului de Administrație au organizat comisia aferentă selecției și au livrat, după cunoștințele lor de partid evident, și criteriile necesare de îndeplinit de către doritori. 

Și acum să vedem perla perlelor adică criteriul de la Capitolul 3 punctul B prin care candidații eligibili obligatoriu:

 

"au experiență de cel puțin 7 ani în activitatea de conducere dobândită în cadrul unor întreprinderi publice ori societăți / grupuri de societăți din sectorul privat, cu cifra de afaceri de cel puțin 200 mil euro și cel puțin 500 de salariați sau în cadrul autorităților administrației publice centrale sau locale ori instituțiilor publice, din care cel puțin 3 ani într-o poziție de administrator sau director"

Deci într-un domeniu atât de strict și dedicat precum cel al aviației civile se interzice accesul la examen al unei persoane care are: 

- 44 de ani de aviație atestați, din care 30 în Tarom, și a zburat pe 14 tipuri și modele de avion peste 18.000 ore de zbor 

- studii superioare în aviație și drept, un masterat în drept intern și internațional al afacerilor, și este doctorand în management 

- calificări și atestate de mecanic de motoare de avion, manager de resurse umane, poliție sanitară și auditor intern în sectorul public 

- o activitate public recunoscută în plan intern și internațional, de specialist în aviație 

- o activitate public cunoscută și recunoscută de susținere a companiei și angajaților ei atât prin poziția de conducere în două sindicate reprezentative pe ramura cat și personal 

- o activitate la nivel național și internațional desfășurată din 1997 într-un ONG special și unic desemnat de către un minister din România în care a condus peste 3.000 de membri și a reușit prima recunoaștere internațională a unor bunuri de patrimoniu național 

- înregistrată, o perioadă scurtă de timp însă, în conducerea unei autorități naționale 

- etc etc 

În schimb un director administrativ de exemplu (șef peste femeile de serviciu) de la o primărie sătească de minim 3 ani, poate participa cu brio la concurs și poate chiar fi nominalizat !

La fel și șoferul șef de la vreuna dintre instituțiile de stat, pompos înregistrat în schema de personal ca director parc auto ! 

Și lista poate continua! 

Primul ministru Victor Ponta declara la televizor, ca au fost schimbați în 7 ani doar 15 directori generali, absolut toți numiți politic și fără nici o experiență în aviație, și care au adus Taromul in prăpastia in care se afla acum! 

Bineînțeles fără sa ii tragă nimeni la răspundere și plătiți regește ! 

Pentru ca la Tarom au fost unși directori generali persoane care nu aveau studii superioare, erau proveniți din afaceri cu plase de plastic, tablă de acoperiș, vânzări de mașini, etc etc domenii față de care aviația și Taromul sunt niște mici bagatele. Și aflăm apoi ca statul, adică noi, am aruncat nu știm pe ce și pentru ce dar știm unde și cui, nici mai mult nici mai puțin de peste un miliard și jumătate de dolari din 1990 și până acum! 

Din câte cunoaștem acum există o contestație transmisă în termen legal către autoritățile statului în frunte cu Primul Ministru și se așteptă rezultatul. Dar până atunci vorba aceea “a condus omul o primărie și nu poate conduce o jucărie (ca Taromul )? “

Sandel Panaite 

Alte stiri din Actualitate

Ultima oră