Ucraina și România au soluționat o dispută de lungă durată legată de amenajarea de către partea ucraineană a rutei de navigație în apă adâncă „Dunăre-Marea Neagră”, scrie publicația ucraineană Saptamâna Agricola
Ministrul Protecției Mediului și Resurselor Naturale din Ucraina, Ruslan Streleț, a delcarat acest lucru sâmbătă pe Facebook, conform ziarului „Adevărul European”.
Ministrul a reamintit că disputa se referea la obligațiile Ucrainei în temeiul Convenției privind evaluarea impactului asupra mediului în context transfrontalier (Convenția Espo). În cele din urmă, a fost soluționat în marginea celei de-a 9-a reuniuni a părților la Convenția de la Espoo de la Geneva:
"Ne-am făcut "temele" și au depășit un drum lung pentru a aduce proiectul în conformitate cu cerințele Convenției. La urma urmei, Ucrainei îi pasă de relațiile de bună vecinătate și de respectarea normelor dreptului internațional. Ne dorim și putem găsi un limbaj comun și corectăm greșelile trecutului”.
Disputa interstatală privind canalul „Dunăre - Marea Neagră”, care străbate estuarele Chilia și Starostambul (Bâstroe) din Delta Dunării, se desfășoară din 2004, când Ucraina a lansat navigația prin canal în mod experimental. Pentru soluționarea litigiului, în ianuarie 2005, în baza Convenției de la Espoo, a fost creată o Comisie de anchetă care să-și formeze o opinie bazată științific asupra posibilelor consecințe ale impacturilor transfrontaliere în timpul implementării și utilizării canalului „Dunăre – Marea Neagră”.
Comisia Europeană și România s-au opus acesteia, invocând statutul de protecție a mediului al deltei și lipsa unei evaluări a impactului transportului maritim asupra mediului.
La începutul acestui an, România a cerut clarificări Ucrainei din cauza lucrărilor hidrotehnice în Canalul Chilia