În numele decarbonizarii, mobilității, reducerii traficului auto și al poluării, etc s-au luat tot felul de măsuri și au apărut diverse alternative mai mult sau mai puțin “curate”. Una dintre acestea a fost apariția trotinetelor electrice care au prins rapid ca urmare a vitezei lor de deplasare și a unei mobilități mari de folosire. Până aici toate par bune și frumoase, doar ca aceste trotinete au devenit rapid o mare afacere și în lipsa unei legislații adecvate au apărut și monstruozitățile inerente.
Toți am auzit de UBER și mulți am folosit serviciile lor dar uităm următoarele
1. Firma nu este înregistrată în România
2. Firma nu are punct de lucru în România la o adresă locativă înregistrată
3. Firma nu are un număr de telefon de contact și asistenta
Și acum s-a vedem problema uriașă a trotinetelor electrice care au inundat România și în special Capitala.
Trotinetele electrice
1. Nu sunt înmatriculate și nu pot fi urmărite de poliție sau cei accidentați de ele
2. Nu au niciun fel de asigurare de accidente precum poliță RCA obligatorie la mașini, motociclete etc
3. Nu posedă mijloace de semnalizare a schimbării de mers, folosirii frânei
4. Sunt folosite fără casca obligatorie la motorete, scutere etc
5. Nu au multe dintre ele far deși circula și ziua și noaptea pe drumurile publice
6. Ating viteze incredibile ce depășesc limitările impuse prin legea circulației și marcajele aplicate
7. În cazul în care sunt surprinse de un aparat radar cu viteza peste cea permisă pe acel segment de drum nu pot fi oprite în trafic și nici sancționați conducătorii lor
Ca urmare a pericolului indus în mod evident prin cele mai sus precizate, coroborat cu modul absolut criminal de folosire a lor se impune luarea de măsuri urgente așa după cum de exemplu Madridul a făcut. La Madrid trotinetele electrice au fost interzise total și punct!
Și acum haideți să vedem cateva cazuri concrete!
In urma furtunii recente, o trotinetă parcată pe trotuarul străzii Popa Tatu a fost trântită peste un autoturism parcat regulamentar căruia i-a provocat avarii minore dar care trebuiesc totuși reparate. Proprietarul mașinii a constatat situația, a făcut pozele de rigoare și a încercat să găsească proprietarul trotinetei înscris pe această, adică UBER, inclusiv pe site-ul INFOCONS.
Doar ca așa după cum scriam mai sus, ia UBER de unde nu-i!
Sună omul la 112 care îl direcționează către Poliția națională și care îi spune să se ducă să înregistreze accidentul și apoi să meargă în instanță pentru despăgubiri!!
Omul stupefiat nu se lasă și sună la Poliție, Serviciul Circulație acolo unde i se comunica următoarele
- UBER nu este înregistrat în România nici măcar cu un punct de lucru
- nu este primul în această situație
- cazul trotinetelor electrice este identic cu cel al scuterelor de odinioară care însă a fost rezolvat prin introducerea obligativității înmatriculării, portului castii etc
- este obligația și sarcina Guvernului de a reglementa această situație dar după cum se vede până la alegeri slabe șanse
- rezolvarea prin înregistrare la accidente ușoare și apoi acțiunea în instanță împotriva unei persoane juridice ce operează în România fără a fi înregistrată! (N.B. Cum și unde s-a citezi această persoană juridică care nu este înregistrată în România nu știe nimeni!)
În concluzie prinde orbul și scoate-i ochii dacă poți dragă cetățene păgubit! Și în plus mergi la Poliție să declari accidentul în termen legal pentru ca altfel tu vei fi amendat, apoi du-te și depune acțiune în instanță și așteaptă un termen pe la calendele grecești sau Pastele cailor! Acolo judecătorul te va pune sa plătești taxa de timbru și va constata și lipsa de procedură cu UBER după care va trimite spre poliție cerere de identificare și comunicare date despre UBER. După alte 6-8 luni va sosi, dacă va veni, răspunsul care va indica cele de mai sus. Apoi judecătorul poate dispune și probe foto, martori și expertiză etc etc adică după circa 3 ani de zile o să afli ca ai pierdut timpul și banii degeaba!
Un alt caz este cel al unei persoane care traversa regulamentar o stradă cu sens unic asigurându-se față de traficul rutier din partea stângă când a fost lovită și trântită la pământ de o trotinetă electrică venită pe carosabil din partea dreapta, pe contrasensul interzis traficului rutier. Până să se dezmeticească biata femeie conducătorul trotinetei a fugit rapid. Norocul accidentatei a fost ca nu a pățit nimic grav cu doar o sperietură zdravănă, niște contuzii ușoare și hainele murdărite. Dar dacă acea persoană ar fi fost mama, soția sau copilul unuia dintre dvstra oare ce ați fi spus și facut? În plus neavând nici un mijloc de identificare trotineta în afară de marca UBER înscrisă pe ea. cum sa declari accidentul și cum să descopere făptașul poliția rutieră?
Alt caz petrecut sub ochii polițiștilor locali, ziua în amiaza mare la intersecția Căii Victoriei cu Calea Grivitei acolo unde în weekend se putea circula când Calea Victoriei devine doar pietonală.
O mașină oprită la semafor după aprinderea culorii verzi începe rulajul încet când din dreapta ei, spre stupefacția pietonilor opriți la semafor și a polițiștilor locali care asigurau zona, apare o trotinetă electrică în mare viteză care îi taie calea și își continuă rulajul pe Calea Victoriei slalomand nonșalant printre pietoni.
Doar reflexul extraordinar al șoferului și plecarea lentă de pe loc au făcut să nu se petreacă un grav accident.
Și în final un alt caz petrecut pe Șoseaua Kiseleff în secțiunea de la Casă Doina și până în dreptul Muzeului Țăranului Român acolo unde înainte de îngustarea șoselei ca urmare a reparațiilor exista limitarea de viteză la 60 km/h și unde mai toate mașinile circulau cu viteze peste această limitare spre “deliciul” poliției rutiere!
Ziua în amiaza mare, în plin trafic pe 4 benzi cu mașini ce goneau cu minim 60 la oră, spre stupefacția tuturor, un conducător de trotineta electrică rula dezinvolt depășindu-le în viteză ! Adică având în jur de 80-90 km/h ! Incredibil dar adevărat!
Dacă problema parcărilor pentru autovehicule era una vitală și greu de rezolvat a apărut acum si problema parcărilor acestor trotinete electrice. Pentru ca înmulțirea lor precum ciupercile după ploaie, a dus la parcarea alandala pe trotuare și pe carosabil împiedicând atât traficul pietonal cat și cel rutier. Ca să nu spunem despre situațiile frecvente în care sunt trântite pe jos în cele mai neașteptate locuri cum ar fi treceri de pietoni, străzi cu sens unic etc
Ciudat este ca în bătălia dusă de primăria generală și primăriile de sector cu proprietarii de autoturisme pe parcările din București nimeni nu s-a gândit să impună și taxa de parcare pentru aceste trotinete electrice ca măsură de disciplinare în trafic și parcare.
Sunt sigur ca enumerarea altor cazuri cunoscute de dvstra poate tinde spre infinit dar problema reală este ce-i de făcut?
Ca de explicații suntem sătui cu toții!!