Ştirea nu ar fi atras, poate, prea mult atenţia, căci folosirea consultanţilor israelieni în campaniile electorale din România nu este o noutate, ci mai degrabă o constantă încă din anii 90.
Interesantă era şi rămâne coloratura acestei echipe, care este, pentru prima oară, extrem de diversă. Fapt rar şi interesant, la campania din România au lucrat consultanţi care în alte părţi au lucrat unii cu stânga eşichierului politic, alţii cu dreapta.
Cotidianul israelian de limbă engleză Jerusalem Post dedică acum un articol victoriei PSD în alegeri, datorată consultanţilor israelieni, intitulat: „ Strategii israelieni câştigă alegerile din România”.
Autorul, Gil Hoffman, scrie că o campanie „agresivă şi creativă”, condusă de strategii israelieni Moshe Klughaft şi Sefi Shaked, a ajutat partidul de centru-stânga PSD să obţină o victorie covârşitoare în alegerile parlamentare.
El explică faptul că românii şi-au îndreptat atenţia spre strategii israelieni datorită renumelui acestora din urmă, a succeselor înregistrate în alegeri, dar şi a experienţei lor în folosirea new media.
Moshe Klughaft
După cum miscareaderezistenta.ro vă informa în premieră încă din 7 septembrie, PSD a apelat la consultanţii israelieni, aşa cum a făcut-o încă din 1992.
Sefi Shaked, care se află în spatele unora dintre cele mai inovatoare campanii israeliene, a lucrat în trecut şi pentru premierul Benjamin Netanyahu, pentru Naftali Bennett şi partidul Shas, este căsătorit cu o româncă, Luca Firănescu.
Sefi Shaked
Alături de el, în campania de la noi s-au aflat Moshe Kulghaft, apropiat dreptei israeliene, Asaf Eisin, care a fost strategul campaniei electorale a liderului Partidului Muncii (de stânga) din Israel, Isaac Herzog, dar care a lucrat şi pentru lideri politici din Serbia, precum şi Lior Chorev, care a avut o scurtă experienţă în România, alături de un alt nume greu pe piaţa strategilor israelieni, Eyal Arad.
Asaf Eisin
Klughaft s-a făcut cunoscut după succesul cu Bayt Yehudi, (ortodocşi naţionalişti sionişti), dar se află şi în spatele unui protest al rezerviştilor după al Doilea Război din Liban (2006) care a adus dreapta la putere şi a unei campanii de promovare a studierii matematicii la care a participat defunctul preşedinte Shimon Peres, reaminteşte acum jurnalistul israelian de la Jerusalem Post.
Moshe Klughaft
Autorul articolului încearcă să explice succesul israelienilor în alegerile din 11 decembrie: strategii au încercat o întinerire a imeginii PSD, o transformare a ei într-una mai patriotică, utilizând mesaje folosite de obicei de partidele de dreapta.
Sloganul lor a fost „Îndrăzneşte să crezi în România”. Rezultatul a fost că PSD şi-a îmbunătăţit imaginea în rândul alegătorilor de centru-stânga. Un lucru pe care un fin analist al scenei politice româneşti îl comenta, de altfel, astfel:”Ştiu că israelienii sunt buni. De data asta mi-aş fi dorit să nu fie la fel de buni”.
Ei au folosit tineri, pe care i-au pus să trimită înregistrări video în care spun că cred în România.
Într-un mesaj publicitar, mai mulţi tineri sunt supuşi unui test cu detectorul de minciuni, întrebarea fiind: "Crezi în România?".
Tot strategii israelieni sunt cei care au creat şi spoturi negative, în care alte partide sunt acuzate că nu cred în viitorul ţării.
În alte spoturi apar bătrâni care îi îndeamnă pe tineri să voteze pentru viitorul ţării, un cetăţean care filmează cu o cameră ascunsă interacţiunea cu birocraţia în timp ce încearcă să obţină permisul auto, europeni care spun în şapte limbi că vor ca partidul să învingă şi reacţia unor cetăţeni care primesc pliante cu realizările Guvernului Cioloş, dar care se dovedesc hârtii goale.
Asemenea spoturi sunt diferite de cele din campaniile anterioare, în care apăreau ”nişte capete care transmiteau mesaje cu cravat sugrumate la gât”, mai scrie sursa citată.
Articolul este ilustrat cu o imagine în care apare primarul general al Capitalei, Gabriela Firea, făcând gestul victoriei, alături de strategul Moshe Kughaft.
De fiecare dată când presa a întrebat liderii politici de la Bucureşti de ce apelează la consultanţi politici străini, răspunsul a fost aproape identic, indiferent de orientarea politică a acestora: recurgerea la consultanţa străină este ceea ce fac partidele serioase de fiecare dată când în joc este o miză importantă.
De-a lungul anilor, în campaniile electorale din România au fost implicate nume grele de pe piaţa consultanţei politice din Israel, cum ar fi Tal Silberstein, Shimon Sheves, Ron Werber, Lior Chorev sau Eyal Arad.
Ron Werber
De departe, cea mai controversată prezenţă în România a fost cea a lui Eyal Arad, care, deşi era unul dintre cei mai apropiaţi oameni ai premierului de atunci al Israelului, Ariel Sharon, a venit în România să lucreze pentru liderul Partidului România Mare, apreciat drept un extremist, în ciuda tuturor recomandărilor primite, de a renunţa la acest contract.
Eyal Arad şi Lior Chorev
Pe de altă parte, Tal Silberstein şi Shimon Sheves sunt implicaţi într-un scandal privind retrocedări în România, alături de Prinţul Paul de România.
Tal Silberstein