Sunt patru ani de la tragicul accident din Muntenegru în urma căruia 19 români au murit, iar alţi 29 au fost grav răniţi. Pe 23 iunie 2013, un autocar în care se aflau 47 de oameni a căzut în canionul Moraca. Viteza excesivă a fost cauza accidentului. Printre cei care au murit este şi şoferul autocarului.
Accidentul a avut loc pe o șosea de munte cu viaducte periculoase care leagă capitala Podgorița de localitatea Kolașin. Imediat după ce a ieșit dintr-un tunel, autocarul condus cu viteză a căzut într-o prăpastie de. S-a dus în gol zeci de metri si, din nefecire, peste el s-a prvălit apoi şi o stâncă.
Aproape toate ambulanțele disponibile atunci în Podgorița au fost trimise la fața locului. A fost trimis imediat și un elicopter, iar localnicii au sărit imediat în ajutor. Mobilizarea lor a fost impresionantă. Jenela Otasezic, reporter televiziunea RTCG: Sute de oameni au venit să doneze sânge. Toţi plângeau şi îi rugau pe medici să îi lase să ajute cu sângele lor. Şi nu au întrebat cine erau acei oameni care aveau nevoie. Nu a contat că erau români, ucraineni sau americani. Ei doreau să salveze viaţa cuiva.
În România a fost activată imediat celula de criză. Autorităţile române au păstrat permanent legătura cu cele muntenegrene. Apoi, o aeronavă militară a fost trimisă în Muntenegru, cu o echipă condusă de Raed Arafat. Urmau să fie luate măsurile necesare pentru aducerea în ţară a morţilor şi răniţilor. Acum, la patru ani de la acel moment, accidentul din Muntenegru rămâne una dintre cele mai mari tragedii rutiere din ultimii ani.
Caz clasat: şoferul mort găsit vinovat
În data de 18 februarie 2013, procurorii Parchetului Curţii Supreme au decis închiderea dosarului privind accidentul din Muntenegru după ce au stabilit că şoferul autocarului, care a murit, este vinovat pentru tragedie. Expertizele au stabilit că acesta (N.R.- George Ciobanu) circula cu 80 de kilometri pe oră, viteză mult mai mare decât cea permisă pe acel sector de drum. În plus, “în urma celor constate de către Inspectoratul Teritorial de Muncă, s-a dispus clasarea cauzei şi faţă de reprezentantii firmei transportatoare – Gregory Tour Serv. Totodată, din verificarile efectuate s-a constatat faptul că şoferul George Ciobanu avea un aviz medical obţinut în 23 octombrie 2012 şi un aviz psihologic obţinut 2 octombrie 2012, documente medicale aflate la angajatorul SC A.E. SRL”, susţin anchetatorii.
Peste 4,2 milioane euro din despăgubiri
Autocarul implicat în accident era asigurat de către Omniasig, printr-o poliţă de răspundere civilă auto obligatorie (RCA) şi o poliţă de asigurare facultativă Casco. Suma despăgubirilor aferente dosarelor de daună soluţionate şi în curs de soluţionare deschise în urma accidentului rutier al autocarului cu turişti români produs în Muntenegru în iunie 2013 se ridică la peste 4,2 milioane euro, a anunţat, prin 2013, printr-un comunicat de presă Omniasig Vienna Insurance Group. Astfel, în baza poliţei RCA, au fost deschise 47 dosare de daună pentru cei 45 de pasageri ai autocarului şi cei doi şoferi, precum şi un dosar pe Carte Verde pentru un cetăţean din Muntenegru. Astfel, 40 de cazuri au fost deja soluţionate pe cale amiabilă, două sunt în curs de soluţionare pe aceeaşi cale, iar în cadrul dosarului de daună care avea ca obiect pretenţiile de despăgubire formulate de către familia şoferului vinovat de producerea accidentului, aceste pretenţii nu au fost acoperite de poliţa RCA. “Toţi cei pe care i-am reprezentat eu şi-au încasat banii de la Omniasig, iar misiunea mea s-a terminat de atunci. Cred că vreo două-trei persoane nu au fost de acord cu sumele primite şi au rămas să mai discute”, preciza, la puţin timp după accident, Robert Roşu, avocatul victimelor din Muntenegru. Nici şoferul supravieţuitor, Dan Mărgărit, nu a rezolvat problema despăgubirilor cu cei de la Omniasig.