Leonardo Del Vecchio, antreprenorul italian care a început cu un mic atelier de optică în munții Dolomiți din Italia și a ajuns liderul mondial incontestabil al ochelarii, a murit. Avea 87 de ani, anunță The National.
Moartea sa a fost raportată luni de cotidianul italian Corriere della Sera. Un purtător de cuvânt al companiei sale nu a fost imediat disponibil pentru comentarii.
Crescut într-un orfelinat din Milano, domnul Del Vecchio a plecat din nordul orașului pentru a-și înființa un magazin în orașul Agordo, în Alpii de la nord de Veneția, pornind ca un mic furnizor de piese pentru rame pentru producătorii locali de ochelari.
Compania sa, EssilorLuxottica, a făcut o serie de achiziții pentru a deveni în cele din urmă liderul mondial în industrie.
Nume recunoscute la nivel mondial Ray-Ban și Oakley s-au numărat printre zecile de mărci de ochelari cumpărate de domnul Del Vecchio în drumul său spre vârf.
Averea sa netă era de 25,7 miliarde de dolari la 1 iunie, potrivit indicelui miliardariilor Bloomberg.
Domnul Del Vecchio deținea un pachet de control de 32% în EssilorLuxottica, afacerea franco-italiană de ochelari care a rezultat în urma fuziunii din 2018 a Luxottica cu compania franceză de lentile Essilor.
Compania, care produce rame pentru case de lux precum Armani și Prada, pe lângă faptul că deține mărci precum Ray-Ban, are peste 180.000 de angajați, operațiuni pe tot globul și un punct de sprijin în sectoarele de lux și tehnologie medicală.
EssilorLuxottica este atât cel mai mare retailer de ochelari din lume, cât și cel mai mare producător de lentile corective.
Timid și secretos din fire, domnul Del Vecchio a petrecut zeci de ani evitând cu atenție lumina reflectoarelor media.
În timpul unei conversații rare cu un reporter la începutul acestui an, magnatul a fost întrebat cum și-a construit imperiul.
„M-am străduit întotdeauna să fiu cel mai bun în tot ceea ce fac – asta este”, a spus el.
Descriind impulsul care l-a dus în vârf, el a spus pur și simplu: „Nu m-am săturat niciodată”.
Pe lângă un pachet de control în EssilorLuxottica, holdingul lui Del Vecchio, Delfin, deținea și participații în companii financiare italiene precum Mediobanca, Assicurazioni Generali și UniCredit.
Născut la 22 mai 1935, domnul Del Vecchio a crescut sărac la Milano. Incapabil să aibă grijă de fiul ei, mama lui - văduvă cu cinci luni înainte de a se naște - l-a trimis la un orfelinat când avea șapte ani.
A început să lucreze ca ucenic la un producător de scule și vopsele din Milano, când avea 14 ani.
Domnul Del Vecchio s-a mutat la Agordo în anii 1960 și a început o mică afacere care produce rame de sticlă proiectate de alții. A înființat Luxottica în 1961 cu 14 muncitori pe terenuri pe care i-a primit gratuit de la oraș în încercarea de a stimula economia locală.
Luxottica a început să-și producă propriile modele la sfârșitul anilor 1960. În anii 1980, domnul Del Vecchio a început să cumpere companii din SUA. În 1999, a cumpărat Ray-Ban pentru 640 de milioane de dolari.
În primii ani ai carierei sale, domnul Del Vecchio a spus că „a pus munca înainte de orice altceva”, dedicând puțin timp copiilor săi.
„Fabrica a devenit adevărata mea familie”, a spus el, adăugând că a recuperat o parte din timpul pierdut în ultimii ani, petrecând majoritatea zilelor cu familia sa extinsă la Milano sau la casele sale de pe Coasta de Azur din Franța și insula Antigua.
Scopul final al domnului Del Vecchio, a spus el într-unul dintre ultimele interviuri pe care le-a acordat, a fost să împingă EssilorLuxottica în clubul exclusiv al companiilor evaluate la peste 100 de miliarde de euro (107 de miliarde de dolari).
A fost cel mai mare acționar al băncii de investiții Mediobanca, cu un pachet de acțiuni puțin sub 20%, și unul dintre principalii investitori în Assicurazioni Generali, principalul asigurător al Italiei.
El a făcut parte dintr-un grup de investitori care a încercat fără succes să-l forțeze pe directorul general al Generali, Philippe Donnet, în prima jumătate a anului 2022.
La Mediobanca, s-a ciocnit periodic în privința strategiei cu directorul executiv Alberto Nagel.
Domnul Del Vecchio a spus că luptele sale din industria financiară au rezultat din gândirea în mare.
„Trebuie să fii suficient de curajos pentru a continua să faci lucruri, pentru a merge mai departe”, a spus el.