„Sunt un criminal în serie în profesia de jurnalist şi toate crimele mele au legătură cu romantismul care mă caracterizează”, susţine invitatul acestei ediţii de la Mic Dejun, nimeni altul decât jurnalistul, omul de radio şi scriitorul Marius Tucă, cunoscut publicului românesc drept cel mai important moderator de talk-show din România post-decembristă.
Cel mai mare defect
Iar confesiunea sa în compania Danielei Zeca Buzura – „Defectul meu cel mai mare este acela de a fi mereu cel mai bun” – este o ilustrare perfectă a unei conversaţii sclipitoare, nu lipsită de ironii camaradereşti între doi oameni cu condei scăpărător şi incisiv care ştiu să ia pulsul lumii în care trăiesc.
Marius Tucă este jurnalistul despre care se poate spune, la propriu, că a „inventat” talk-show-ul românesc. După 50 ani de restricţii şi emisiuni de actualităţi mai mult sau mai puţin „regizate”, care i-au învăţat pe telespectatorii români să fie deştepţi şi precauţi, să-şi dezvolte abilităţile citirii printre rânduri, după 1989, Marius Tucă a fost primul jurnalist care a intrat în direct, într-o emisiune zilnică, cu realitatea imediată. Nefardată, populată de personaje care se revendicau din evenimentele decembriste, altele care, dimpotrivă, se ţineau departe de ele, dar aveau opinii, soluţii, remedii, aplicau lecţii, îşi construiau, mai subtil sau mai radical, imaginea.
Punctul pe i
El a ştiut cum să ne facă să stăm în faţa televizoarelor, fără o intervenţie excesivă, dar mereu cu punctul pe i, manevrând inteligent discuţia de aşa manieră încât emisiunea să aibă, întocmai ca un roman, o unitate de loc, spaţiu şi timp, dezvăluind discret personajele care aveau să facă România aşa cum o percepem cu toţii, de 25 de ani încoace.
Fără îndoială că şi noi, telespectatorii, avizi de spectacol, urmăream asiduu programele televizate, pe o piaţă media mereu în mişcare. O dinamică pe care creatorii de programe, moderatorii, producătorii au început s-o modeleze într-un sens care nu este, cel puţin acum, de dorit. Dar atunci, pentru că putem vorbi la trecut – Marius Tucă a depăşit momentul televizual de mai bine de 10 ani – era o noutate absolută. Iar cei din faţa ecranului chiar aveau credinţa că participă efectiv, la evenimente. Percepţia s-a schimbat între timp dar, reperele au rămas. Iar Marius Tucă este, fără nicio îndoială, unul dintre ele.
O prezență care intimidează
„Înalt, sigur pe sine, cu siguranţă orgolios – doar e oltean, nu? – intrând intempestiv cu un buchet imens de frezii, Marius Tucă poate intimida, fără îndoială. Este o prezenţă carismatică. L-am urmărit ani de zile, pe când talk-show-urile ne umpleau până la refuz zilele, uneori şi nopţile. Acele emisiuni aveau ceva ce simt că le diferenţiază esenţial de cele de astăzi: echilibru, bună cuviinţă, limbaj, idei. Eram captivaţi. Atunci le descopeream. Dar am avut privilegiul de a fi fost pe mâna unor oameni care ştiau meserie. Aşa l-am reţinut pe Marius Tucă”, spune Ileana Ploscaru Panait, producătoarea TV a emisiunii.
Romantic incurabil
Un poet cu harul vorbelor bine potrivite, un romantic incurabil, un mare iubitor de muzică bună, dominator prin prezenţă, cu ochi cercetători, mereu în alertă, cu o ironie directă – uneori greu de digerat, pentru cei care nu-l cunosc – Tucă este o personalitate în adevăratul sens al cuvântului. Este creator de formate TV, manager de ziar (a „inventat” şi condus aproape 20 de ani „Jurnalul Naţional”) şi de radio (conduce şi are emisiune de luni până vineri la radio SmartFM), site-ul său, (mariustuca.ro) este o platformă de informaţii şi cultură foarte vizitată, organizator de spectacole şi festivaluri.,Invitatul de sâmbătă al Mic Dejunului şi-a câştigat pe bună dreptate onoarea de campion.
„Milionarii de la miezul nopţii” şi „Marius Tucă Show” sunt două dintre formatele de televiziune care i-au adus notorietatea. În schimb, volumul de poezii, „Am să te iubesc până la sfârşitul lumii” este o declaraţie de dragoste răspicată care nu se rezumă doar la versuri, ci la o atitudine. Responsabilă, echilibrată, cu nuanţe, fără excese dar, totuşi, o declaraţie. Restul este viaţă. Dragoste, familie, Daria, ziarul pe care l-a construit de la zero, televiziunea în care nu s-a simţit tocmai acasă, apoi radioul – un alt proiect îndrăzneţ şi, mulţi ar spune, utopic.
Lipsa de comunicare de azi
„După mai mulţi ani de direct a dispărut. Alţii au umplut vidul. Între timp, dialogul cu argumente a fost luat de o filosofie a întrebărilor lipsite de răspunsuri, a moderatorilor neatenţi la reacţia celor din platou, ghidaţi de o logică a lipsei de comunicare. Ne auzim, ce-i drept şi nu o dată ridicând glasul excesiv, dar, ce să spun, nu ne ascultăm, dară-mi-te să ne mai şi înţelegem. Aşa că Marius Tucă îmi lipseşte. Dar l-am putut revedea stăzi la Mic Dejun şi m-am bucurat”, adaugă Ileana Ploscaru Panait, producătoarea emisiunii.