Marina Constantinescu, director artistic si unic selectioner al Festvalului National de Teatru, a făcut o declarație de presă dupa anuntarea in live streaming a selectiei oficiale a FNT 2016. “Cred ca va fi un Festival remarcabil, pentru ca este o stagiune pe care o gasesc foarte-foarte consistenta si foarte serioasa”, spune domnia sa…
„Stagiunea teatrala 2015-2016 este o stagiune consistenta, asadar – prin selectie – vom avea o editie a FNT la fel de puternica. Sunt 40 de spectacole din toata tara, nume foarte importante, dar si nume noi; spectacole mici, bijuterii, dar si spectacole grandioase; spectacole de teatru-dans, ori teatru de miscare in care sunt angrenate trupe de actori poate la prima experienta de acest gen, alaturi de nume consacrate, unele chiar celebre ale scenei dansului contemporan. Si inca, foarte multe altele, pe care le vom descoperi in cele zece zile de efervescenta teatrala din octombrie.
Cred ca va fi un Festival remarcabil, pentru ca este o stagiune pe care o gasesc foarte-foarte consistenta si foarte serioasa. Am vrut sa subliniem acest moment al selectiei (sa nu treaca marcat doar printr-un comunicat de presa), pentru ca este vorba de munca unei bresle, o munca sustinuta, temeinica, cu strategii interesante, dar si pentru ca acum, la inceput de vara, cand pentru unii incepe concediul, pentru noi, pentru echipa festivalului, incepe o alta etapa de munca: pregatirea concreta a actualei editii. Formula aceasta tehnica, de direct, de live-streaming, pe care am folosit-o in premiera ne-a adus mai aproape de oamenii din breasla, de creatori, de producatori, dar si de oricare dintre spectatorii interesati sa stie ce vor putea vedea la toamna, pe perioada Festivalului, pe scenele teatrelor partenere. Si cred ca vor fi lucruri foarte interesante de vazut, cred ca Bucurestiul va avea aerul chiar a unei sarbatori a teatrului, si mai cred ca si breasla noastra teatrala, aceasta comunitate altfel, va avea un prilej de a fi impreuna, stransi cu totii in jurul Valorii.
Pe langa cele 40 de productii teatrale nationale, avem trei nume de creatori straini pe care i-am invitat special in editia a 26-a, nume cu totul exceptionale – cu unii dintre ei fiind in dialog si negocieri de peste doi ani.
Vom deschide Festivalul cu un basm chinezesc venit din Franta, produs de Compania Ballet Preljocaj – „Fresca“ / „La Fresque“, un spectacol care va avea premiera mondiala pe 20 septembrie la Grand Théatre din Aix-en-Provence, iar in 21 octombrie – putem considera ca „La Fresque“ va avea premiera europeana in deschiderea Festivalului National de Teatru. Suntem foarte fericiti de existenta acestei colaborari si de prezenta la Bucuresti a exceptionalei trupe a lui Angelin Preljocaj.
Reusim sa o avem pentru prima oara in Romania pe Carolyn Carlson, o dansatoare de mare anvergura, un coregraf rebel cu o activitate impresionanta, cu numeroase premii in lume, cu productii cu totul altfel, de o mare finete si intensitate. Suntem bucurosi ca pe 25 si 26 octombrie ea va fi prezenta la Bucuresti cu doua spectacole: primul, intitulat „Now“/ „Acum“, este un spectacol de teatru-dans, iar cel de-al doilea, care se numeste „Short Stories" / „Schite (Povesti scurte)“, este format din trei mici performance-uri; iar intr-unul din acestea va dansa chiar Carolyn Carlson. Mi se pare un lucru remarcabil si faptul ca renumita coregrafa a acceptat sa faca un workshop la Bucuresti, un atelier dedicat actorilor: un castig pentru breasla noastra.
In sfarsit, vom incheia Festivalul cu doua reprezentatii venite din Rusia, o productie aflata sub semnatura celebrului Lev Dodin: „Livada de visini" de Cehov, cu trupa Maly Drama Theatre din Sankt Petersburg. E un spectacol mare, un spectacol-eveniment. Daca ar fi sa spun doar ca anul acesta la New York, cand au jucat in februarie la BAM (Brooklyn Academy of Music) cele zece reprezentatii, enorma sala de aproape 3000 de locuri s-a dovedit total insuficienta pentru dorinta spectatorilor de a vedea aceasta productie cu totul si cu totul tulburatoare, „citita“ foarte puternic de Lev Dodin, cu inteligenta si finetea lui, cu subtilitate – un manifest puternic pentru lumea de astazi, pentru ce pierdem traind cum traim, si cu o trupa care te lasa absolut... „masca“, daca tot vorbim in termeni de teatru...
Iata cateva detalii despre evenimentul de sinteza teatrala pe care vi-l vom oferi in octombrie in Capitala. Pregatirea lui a fost si este un efort, ca de fiecare data. Cred in selectia aceasta si cred in valoarea Festivalului. Si mai cred in valoarea unei echipe care va face ca acest eveniment major sa ne aduca pe toti impreuna, pe o insula magica – a lui Prospero, daca vreti – timp de 10 zile, intre 21 si 30 octombrie 2016, intr-un Bucuresti transformat in Capitala a Teatrului: un exercitiu in care sa ne straduim sa fim altfel, influentati in orice caz de magia teatrului romanesc si nu numai.“