Israelul afirmă că lovește părți ale unui labirint secret de tuneluri construite de Hamas sub Fâșia Gaza, în timp ce continuă să riposteze la atacul transfrontalier fără precedent comis sâmbătă de gruparea militantă islamistă palestiniană, conform BBC.
"Gândiți-vă la Fâșia Gaza ca la un strat pentru civili și apoi un alt strat pentru Hamas. Încercăm să ajungem la acel al doilea strat pe care Hamas l-a construit", a declarat joi un purtător de cuvânt al Forțelor de Apărare ale Israelului (IDF) într-o înregistrare video.
"Acestea nu sunt buncăre pentru civilii din Gaza. Sunt doar pentru Hamas și alți teroriști, pentru ca ei să poată continua să lanseze rachete asupra Israelului, să planifice operațiuni, să lanseze teroriști în Israel", au susținut ei.
Este foarte dificil de evaluat dimensiunea rețelei, pe care Israelul a numit-o "metroul din Gaza", deoarece se crede că se întinde sub un teritoriu care are doar 41 km lungime și 10 km lățime.
În urma unui conflict din 2021, IDF a declarat că a distrus peste 100 km de tuneluri în urma unor lovituri aeriene. Între timp, Hamas a susținut că tunelurile sale se întindeau pe 500 km și că doar 5% au fost lovite. Pentru a pune aceste cifre în perspectivă, metroul londonez are o lungime de 400 km și este în mare parte suprateran.
Construcția tunelurilor a început în Gaza înainte ca Israelul să-și retragă trupele și coloniștii în 2005.
Dar a fost intensificată după ce Hamas a preluat controlul asupra Fâșiei doi ani mai târziu, ceea ce a determinat Israelul și Egiptul să înceapă să restricționeze circulația bunurilor și a persoanelor în și dinspre Gaza din motive de securitate.
La apogeu, aproape 2.500 de tuneluri care treceau pe sub granița egipteană erau folosite pentru a introduce ilegal bunuri comerciale, combustibil și arme de către Hamas și alte grupuri militante.
Contrabanda a devenit mai puțin importantă pentru Gaza după 2010, când Israelul a început să permită importul mai multor bunuri prin punctele sale de trecere. Ulterior, Egiptul a pus capăt contrabandei prin inundarea sau distrugerea tunelurilor.
Hamas și alte facțiuni au început, de asemenea, să sape tuneluri pentru a ataca forțele israeliene.
În 2006, militanții au folosit un tunel pe sub granița cu Israelul pentru a ucide doi soldați israelieni și pentru a-l captura pe un al treilea, Gilad Shalit, pe care l-au ținut captiv timp de cinci ani.
În 2013, IDF a descoperit un tunel de 1,6 km lungime și 18 m adâncime, căptușit cu un acoperiș și pereți din beton, care ducea din Fâșie spre un teren din apropierea unui kibbutz israelian, după ce rezidenții au auzit sunete ciudate.
În anul următor, Israelul a invocat necesitatea de a eradica amenințarea atacurilor militanților care folosesc astfel de "tuneluri teroriste" sub frontieră pentru o ofensivă aeriană și terestră majoră în Gaza.
IDF a declarat că forțele sale au distrus peste 30 de tuneluri în timpul războiului. Însă un grup de militanți a reușit să folosească unul dintre ele pentru a organiza un atac în care au fost uciși patru soldați israelieni.
"Tunelurile transfrontaliere tind să fie rudimentare, ceea ce înseamnă că nu au aproape nicio fortificație. Ele sunt săpate cu un singur scop - invadarea teritoriului israelian", spune Daphné Richemond-Barak, expert în războaie subterane, care predă la Universitatea Reichman din Israel.
"Tunelurile din interiorul Fâșiei Gaza sunt diferite, deoarece Hamas le folosește în mod regulat. Ele sunt probabil mai confortabile pentru a sta în ele pentru perioade mai lungi de timp. Sunt cu siguranță echipate pentru o prezență mai lungă și susținută".
"Liderii se ascund acolo, au centre de comandă și control, le folosesc pentru transport și linii de comunicare. Sunt echipate cu electricitate, iluminat și șine de cale ferată. Poți să te miști mai mult și să stai în picioare."
Ea spune că Hamas pare să fi "perfecționat arta" construirii tunelurilor și a războiului în ultimii ani, după ce a învățat foarte mult observând tacticile luptătorilor rebeli sirieni din Alep și ale militanților jihadiști din gruparea Stat Islamic (SI) din Mosul.
Se crede că tunelurile din Gaza se află la o adâncime de până la 30 de metri sub suprafață și că au intrările situate la etajele inferioare ale caselor, moscheilor, școlilor și altor clădiri publice pentru a permite militanților să nu fie detectați.
Construirea rețelei a avut, de asemenea, un cost pentru populația locală. IDF a acuzat Hamas că a deturnat milioane de dolari oferiți Gaza sub formă de ajutor pentru a plăti tunelurile, precum și zeci de mii de tone de ciment destinate reconstrucției caselor distruse în războaiele anterioare.
Este posibil ca un tunel transfrontalier să fi fost folosit de militanții Hamas în timpul atacurilor de la sfârșitul săptămânii trecute din Israel, în care au fost ucise cel puțin 1.300 de persoane, majoritatea civili, iar alte peste 150 au fost luate ca ostatici. Au existat rapoarte potrivit cărora o ieșire a tunelului a fost descoperită în apropierea kibbutzului Kfar Aza, unde zeci de civili au fost masacrați.
Dacă acest lucru se confirmă, tunelul ar fi fost construit sub bariera subterană din beton, împânzită de senzori sofisticați de detectare a tunelurilor, pe care Israelul a terminat de instalat la sfârșitul anului 2021.
Dr. Richemond-Barak spune că ar fi un șoc, dar subliniază că niciun sistem de detectare a tunelurilor nu este infailibil. "Acesta este motivul pentru care tunelurile au fost folosite din timpuri imemoriale în război, pentru că nu există nicio modalitate de a le preveni".
Ea avertizează, de asemenea, că este nerealist pentru establishmentul israelian și pentru publicul larg să creadă că este posibil ca IDF să distrugă întreaga rețea de tuneluri a Hamas în Gaza, în timp ce sute de mii de soldați se adună în apropiere pentru o posibilă operațiune terestră.
"Vor exista părți ale rețelei în care civilii, din orice motiv, nu vor evacua... Unele părți ale rețelei subterane sunt necunoscute. Iar pentru unele dintre ele, daunele colaterale vor fi prea mari."
Distrugerea tunelurilor va duce, de asemenea, la o pierdere semnificativă de vieți omenești - în rândul forțelor israeliene de la sol, al civililor palestinieni și al ostaticilor, avertizează ea.
Mai mult de 1.500 de palestinieni din Gaza, mulți dintre ei civili, au fost deja uciși în loviturile aeriene israeliene de represalii începând de sâmbătă.
"Hamas se pricepe foarte bine la folosirea scuturilor umane. Odată ce o lovitură este iminentă și ei știu acest lucru, vor pune civili nevinovați în vârful clădirilor. Acest lucru a forțat Israelul să anuleze loviturile de multe ori", spune Dr. Richemond-Barak.
"După ce și-a însușit această tehnică, Hamas ar putea să o folosească cu ușurință în contextul tunelurilor și să pună pur și simplu ostatici israelieni, americani și alți ostatici în interiorul lor".
În timpul conflictului din 2021, o serie de lovituri aeriene devastatoare în orașul Gaza a făcut ca trei clădiri rezidențiale să se prăbușească la pământ, ucigând 42 de persoane. IDF a declarat că a vizat tunelurile subterane, dar că atunci când acestea s-au prăbușit s-au prăbușit și fundațiile clădirii.
Rețeaua de tuneluri va anula, de asemenea, avantajele pe care le are IDF în ceea ce privește tehnologia și informațiile, va amplifica dificultățile războiului urban și va reprezenta o amenințare letală pentru trupele israeliene, potrivit Dr. Richemond-Barak.
"În primul rând, Hamas a avut destul timp să pună capcane în întreaga rețea", spune ea. "Ei ar putea pur și simplu să-i lase pe soldați să intre în rețeaua de tuneluri și apoi, în cele din urmă, să arunce totul în aer".
"Ar putea să îi răpească [pe soldați în atacuri surpriză]. Și apoi aveți toate celelalte riscuri - rămânerea fără oxigen, lupta cu inamicul într-o luptă unu la unu, iar salvarea soldaților răniți devine practic imposibilă."
Ea adaugă: "Chiar dacă nu intri în tunel, securizarea unei zone în care bănuiești că ar putea fi prezente tuneluri este foarte diferită de securizarea unei zone în general. Aici, trebuie să securizezi ceva care este invizibil."
Cu toate acestea, forțele israeliene vor avea câteva modalități de a reduce riscurile.
Potrivit lui Colin Clarke, director de cercetare la firma de consultanță în domeniul securității Soufan Group, acestea ar putea include trimiterea de drone și vehicule fără pilot în tuneluri pentru a le cartografia și a identifica capcane înainte ca soldații să le elibereze.
De asemenea, avioanele de război ar putea lansa bombe "bunker busting", care pătrund adânc în pământ înainte de a detona. Cu toate acestea, ele ar prezenta un risc de daune colaterale din cauza terenului urban dens.