Suspendarea canalului de YouTube Ion Cristoiu, dar și a altor jurnaliști care nu urmează retorica oficială, a fost pusă pe seama voinței eminențelor cenușii ascunse prin Silicon Valley, deci inabordabili altfel decât printr-o petiție ajunsă direct în trash. De unde și resemnarea multora, că nu ne putem bate cu Goliații digitali.
O coincidență ne-a luminat. De fapt, nu trebuie mers cu jalba-n proțap peste mări și țări, deoarece cenzorul este la o aruncătură de băț, mai precis la Google România, unde Country Manager este Elisabeta Moraru. (foto)
Suspendarea abuzivă a canalului de YouTube Ion Cristoiu nu a rămas fără ecou, multe publicații au luat atitudine și s-a făcut oarece vâlvă, suficientă cât să ajungă și la urechile Elisabetei Moraru. Care ar fi putut recurge la o reanalizare a motivelor, deoarece acuzația pentru care s-a făcut suspendarea și exemplul, parcă aleatoriu, ales de ei nu susțin deloc acuzația. Ceea ce ne îndreptățește să credem că, de fapt, s-a mers pe clasica variantă cu basca. Sau cu ordinul.
La Conferința G4Media pe tema „Noile tehnologii, rețelele sociale și riscurile dezinformării”, Moraru a recunoscut că a cenzurat informațiile, atât pe perioada războiului din Ucraina, cât și acum, cu războiul din Orientul Mijlociu.
Redăm textul din G4Media:
În ceea ce privește eforturile Google de combatere a dezinformării în privința Ucrainei pe tot parcursul anului 2022, Elisabeta Moraru a declarat că ”au fost eliminate Russia Today si Sputnik din rezultatele de căutare, au fost pauzate monetizările pentru tot ce am identificat ca media finanțate de Rusia, au fost blocate mai multe canale și peste 17 milioane de reclame cu privire la ce se întâmplă în Ucraina, dar și peste 275 de publicații media identificate ca fiind în legătură cu Rusia”.
Anul trecut, Google a blocat, în total, reclame de la 300.000 de publisheri, a mai spus Elisabeta Moraru. Mai exact, 24 milioane de reclame care violau politicile Google, 51,2 milioane de reclame cu conținut inadecvat pentru discursul urii și violență, 20,6 milioane de reclame pentru produse violente, arme, explozibil. Printre eforturile companiei în ceea ce privește lupta împotriva dezinformării, Moraru a amintit că Google dispune de o rețea de 150.000 de fact checkeri
-eri.
Ultima provocare a companiei în materie de dezinformăre este războiul din Israel: ”Pe Youtube, în ultimele zile, am observat o creștere a narativelor legate de antisemitism, ură și în contextul acesta au fost puse taguri speciale pentru conținut în funcție de vârstă. A fost eliminat conținut despre Hamas și Hezbollah. Există și un buletin pe care vă recomand să îl identificați Tag Bulletin, care prezintă actorii identificați și ce canale care sunt închise”, a spus șefa Google România. Ea a adăugat că Google face eforturi susținute pentru a combate dezinformarea, însă ele nu sunt suficiente având în vedere amploarea fenomenului, dar și numărul uriaș de utilizatori pe care îl însumează produsele companiei.
”Cel mai important element: avem nevoie să lucrăm împreună, cel mai important este să învățăm din exemple și cum să-i învățăm pe ceilalți, sunt 7 milioane de europeni care au parcurs cursurile noastre de media literacy și digital literacy, ne ducem mult și către zona rurală, efortul nostru este pentru a îmbunătăți constant produsele. Acum 25 de ani, undeva la 4% din populația planetei avea acces la internet, dar acum vorbim de 70%. Și vă mai dau o cifră: în fiecare oră se încarcă pe Youtube 90 de ani de televiziune”, a spus Elisabeta Moraru.
Potrivit Business Magazin, care o include în top, Elisabeta Moraru s-a alăturat companiei Google în urmă cu peste un deceniu, pe poziţia de Industry Head, iar în rolul actual a fost numită în toamna anului 2016. Este absolventă a Facultăţii de Jurnalism şi Ştiinţele Comunicării din cadrul Universităţii din Bucureşti, urmând totodată un master în ştiinţele comunicării şi în politică şi management electoral şi un doctorat în sociologie. Înainte de a veni la Google, Elisabeta Moraru a făcut parte din echipa de management de la Microsoft (2007-2011) şi Xerox (2011-2012). Anterior experienţei profesionale în multinaţionale, executivul a ocupat o serie de funcţii în domeniul comunicării în cadrul Universităţii Bucureşti, Institutului Naţional de Administraţie Publică şi Ministerului Afacerilor Interne.
preluare cristoiublog.ro