Un studiu al Universității Stanford a arătat că pierderile din procesul de învățare suferite de elevi și studenți în timpul restricțiilor pandemice ar putea duce la venituri mai mici de-a lungul vieții.
„Pandemia a avut efecte devastatoare în multe domenii, dar niciuna nu este la fel de potențial de severă ca cele privind educația”, a scris autorul studiului, Eric A. Hanushek, în concluzia sa. „Există dovezi copleșitoare că elevii din școală în perioada de închidere și în timpul ajustărilor ulterioare ale pandemiei ating niveluri semnificativ mai mici decât s-ar fi așteptat fără pandemie”.
Studiul, intitulat „Costul economic al pandemiei”, a analizat datele Evaluării Naționale a Progresului Educațional și a constatat că, între 2019 și 2022, scorurile testelor la matematică și engleză au scăzut în medie cu opt puncte în toată țara. Scăderea drastică a survenit după aproape două decenii de progres, a menționat studiul, ștergând toate câștigurile în scorurile obținute la teste realizate între 2000 și 2019.
Hanushek notează că, în timp ce majoritatea factorilor de decizie și mass-media s-au concentrat exclusiv pe impactul pandemiei asupra rezultatelor la teste, pierderea rezultatelor studenților ar putea avea repercusiuni economice grave. Potrivit studiului, studenții înscriși în școli în timpul restricțiilor pandemice se vor confrunta cu o scădere medie de două până la nouă la sută a câștigurilor pe viață, ceea ce duce la o scădere a PIB-ului total cu 0,6 până la 2,9 la sută.
„La extrem, se estimează că statul California a pierdut 1,3 trilioane de dolari din cauza pierderilor de învățare în timpul pandemiei. Aceste pierderi sunt permanente, cu excepția cazului în care școlile unui stat pot deveni mai bune decât nivelurile lor înainte de pandemie”, se arată în studiu.
Cu excepția cazului în care școlile sunt capabile să compenseze declinul, elevii înscriși în școli în timpul pandemiei vor intra în forța de muncă cu abilități cognitive mai scăzute necesare pentru a reuși într-o economie în continuă evoluție.
„Cercetările ample demonstrează un fapt simplu: cei cu rezultate mai mari și abilități cognitive mai mari câștigă mai mult”, se arată în studiu. „Dovezile sugerează că valoarea performanțelor superioare persistă pe toată durata vieții profesionale a unui student.”
Studiul notează că „Statele Unite răsplătesc abilitățile mai mult decât aproape toate celelalte țări dezvoltate”, ceva care va împiedica actualii studenți capacitatea de a naviga într-o „economie tehnologică în care lucrătorii se adaptează continuu la noi locuri de muncă și la noi moduri de a realiza sarcinile”.
Hanushek concluzionează că, deși responsabilitatea pentru pierderi nu revine exclusiv școlilor, va depinde de acestea să conducă efortul de recuperare a abilităților pierdute. Cu toate acestea, studiul avertizează că eforturile de până acum au fost insuficiente pentru a compensa decalajul.
„Eforturile până în prezent nu au fost suficiente pentru a opri pierderile”, conchide studiul. „Dacă școlile nu vor fi îmbunătățite, vor exista impacturi economice continue pe măsură ce indivizii și națiunea vor suferi de pe urma unei societăți cu competențe mai scăzute”.