Subiectul Tarom, ultimul brand național rămas în proprietatea statului român își devoalează ultimele zbateri înaintea decesului său. Victor Ponta arata ca nici o altă companie românească nu a avut așa un management defectuos, hilar și chiar împotriva intereselor statului precum Taromul.
În virtutea dreptului la libera și corecta informare va putem prezenta o scurtă situație la zi a muribundului Tarom care a:
- vândut pe șest slotul de Londra către Qatar dar banii nu au intrat încă în conturile sale operațiunea a fost făcută în secret și aprobată de ministrul transporturilor. De aceea nu se știe suma exactă cu care a fost vândut și ultimul slot al Taromului de la Londra dar se știe ca tranzacția s-a făcut in USD
- gajat împrumuturile bancare cu cele 4 Airbus 318 și de aceea acestea nu au putut fi vândute și nici reparate. În acest fel după achitarea impozitului avioanele vor avea o valoare și mai mică la vânzare deoarece au stat oprite la sol perioade lungi de timp (între 2 și 3 ani de zile), cheltuielile de repunere la zbor vor fi mai mari iar modelul în sine nu a fost cerut deloc pe piața existând un număr foarte mic de avioane produse
- primit în teorie ajutorul de stat dar banii nu au fost livrați. Bătaia se dă acum pentru poziția în listă a creditorilor deoarece nu vor ajunge banii pentru toți. În poll position se află Banca Transilvania care cere achitarea integrală a creditului acordat sub formă de ajutor și pentru care Tarom plătește cam un milion la trei luni fără dobânzile aferente.
Aeroportul Otopeni cere și el plata datoriilor făcându-se ca uita faptul ca a încasat ilegal de la Tarom chiria pentru terenul de sub hangarul companiei timp de 24 de ani de zile. Acest subiect a fost și cauza îndepărtării din Consiliul de Administrație Tarom a avocatului Cătălin Dancu care sesizase ilegalitatea și ceruse recalcularea datoriilor
- oprit de la zbor pe termene foarte lungi (ani de zile) 2 Boeing 737-700 YR-BGG și YR-BGI precum și 3 Airbus 318 și a întâmpinat probleme tehnice foarte multe cu flota de ATR din care au zburat în medie 4 din cele 6 avioane.
Până acum Tarom a observat pe propria piele ca socoteala de acasă nu bate cu cea din târg deoarece noile ATR 72-600 dovedesc zilnic ca au fost o alegere greșită deoarece:
1. au cheltuieli de maintenanta cu mult mai mari decât cele previzionate de producător,
2. fiabilitatea componentelor este mult mai mică iar prețul lor mult mai mare. Dacă la un ATR 42-500 vândut de curând cheltuielile cu maintenanta pe un an fuseseră de 800.000 euro ne putem imagina ușor la cat de pot ridica pentru un ATR 72 seria 500 vechi sau seria 600 nou
3. Tarom și-a desființat din lipsă de personal secția de reparații și producere sub licență de componente în care cei 34 de angajați reușiseră adevărate minuni tehnice care scădeau drastic cheltuielile de maintenanta
4. Varianta aleasă care oferea un plus de locuri în avion dar lipsea pasagerii și echipajele de posibilitatea servirii de hrană caldă a scăzut nivelul și calitatea serviciilor Tarom
Piloții care încă nu au fugit la concurență sunt cei mai prost plătiți piloți din piață ei supraviețuiesc efectiv de la avans la chenzina muncind non stop. De curând au lansat ultima ofertă către conducerea executivă care dacă nu va fi acceptată va conduce la oprirea de la zbor a piloților care au invitat șefii plătiți cu venituri de peste 12 mii de euro lunar să zboare ei în locul lor! Să nu uităm ca acum un an și ceva piloții de la ATR doar declaraseră același lucru și în doar două săptămâni au obținut mărirea salarială minimă cerută de ei iar acum este vorba de TOȚI piloții companiei!
Bogdan Chiritoiu spunea foarte clar în emisiunea “Drumurile noastre” a lui Ștefan Esteves ca dacă Tarom l-a data de 31.12.2025 nu va face profit și va avea datorii UE o închide direct și fără nicio altă cale de atac!
Ori nimeni nu crede ca Tarom va reuși acest lucru în condițiile de mai asus așa ca: Odihneasca-se în pace Tarom! Adio și nu am cuvinte clasa politică conducătoare! La revedere cetățeni plătitori de taxe și impozite
Oricum față de miliardul făcut cadou pe moca ucrainienilor decesul Taromului ce mai contează nu-i așa?
Autor Săndel Panaite