Astfel, se majorează sancţiunile pentru principalele cauze ale accidentelor rutiere, în opinia iniţiatorilor. Cei care, de exemplu, schimbă succesiv benzile de circulaţie pentru a depăşi coloanele, demarează în trombă, claxonează excesiv sau circulă cu maşina, temporar, pe trotuar vor risca amenzi până la o mie de lei, respectiv între 6 şi 8 puncte amendă.
Un studiu realizat în 2010 de Institutul de Prevenire şi Psihosociologie arată că 80% dintre şoferi sunt agresivi la volan. Studiul arată şi că 50% dintre românii cu carnet de conducere recunosc că au abuzat de flash-uri şi de claxoane, 21% că au agresat verbal pe altcineva în trafic, iar 13% spun că au recurs la gesturi obscene. Nici la condus nu se descurcă foarte bine. Aproape 60% dintre români vorbesc la telefon fără hands-free, jumătate dintre ei nu respectă distanţa regulamentară dintre maşini, iar peste 40% conduc obosiţi sau mănâncă la volan. Nu este prima data când se discută despre înăsprirea pedepselor pentru şoferii agresivi la volan. Vom vedea dacă de această dată se va fructifica şi în practică nu doar în terorie. Sau prin proiecte de legi uitate prin sertare.
Potrivit proiectului de lege, comportamentul agresiv la volan (manevre interzise) se manifestă prin:
– schimbatul succesiv al benzilor pentru depășirea coloanelor
– demarat în trombă, cu scrâșnit de roți
– claxonat repetat
– circulația cu viteză nejustificat de mică, pe altă bandă, în afară de prima
– frânarea bruscă la revenirea pe bandă
– mersul cu spatele în scopul intimidării participanților la trafic
– derapaje controlate
– mersul unei mașini pe trotuar
– mersul cu motocicletă pe o roată
Sancţiuni sunt prevăzute şi pentru oprirea neregulamentară a vehiculului pe prima bandă blocând deplasarea vechiculelor aflate în spate, care au dreptul de a vira la dreapta la culoarea roşie a luminii semaforului; conducerea unui vehicul care poluează fonic, peste norma stabilită de regelemntările în vigoare, din cauza eliminării amortizoarelor fonice din tobă sau a utilizării unor astfel de amortizoare neomologate; efectuarea manevrei de întoarcere a vehiculului prin folosirea frânei de ajutor; frânarea bruscă la revenirea pe bandă, imediat după ce conducătorului unui vehicul a efectuat o depăşire a unui vehicul; depăşirea neregulamentară a unei coloane oprite formată din vehicule obligate să oprească la pătrunderea într-o intersecţie, la trecerea la nivel cu calea ferată sau în alt caz de forţă majoră, în scopul de a plasa vehiculul în partea din faţă a coloanei. Amenzile pentru aceste situaţii sunt cele din clasa a III-a (de la 6 la 8 puncte amendă) şi aplicarea sancţiunii contravenţionale complementare a suspendării exercitării dreptului de a conduce pentru o perioadă de 60 de zile. În ceea ce priveşte clasele de sancțiuni, acestea vor fi 6, şi nu 5, ca în prezent.
CLASELE DE AMENZI
Un punct amendă este 10% din salariul minim brut pe economie, adică 125 lei de la 1 mai.
– clasa I – 2 -3 puncte amendă (250 lei – 375 lei)
– clasa II – 4 -5 puncte amendă ( 500 lei – 625 lei)
– clasa a III a – 6 – 8 puncte amendă (750 lei – 1.000 lei)
– clasa a IV a – 9 – 20 puncte amendă (1,125 lei – 2.500 lei)
– clasa a V a – 21- 50 puncte amendă (2.625 lei – 6.250 lei)
– clasa a VI a – 51 – 100 puncte amendă (6.375 lei – 12.500 lei)