Cererea slabă riscă sa afecteze profiturile pentru producătorii de automobile și firmele de leasing, scrie o analiza Bloomberg. „Nu există cerere de mașini uzate pentru vehicule electrice”, a declarat Matt Harrison, directorul operațional al Toyota Motor Corp. în Europa „Asta dăunează cu adevărat poveștii cu costul de proprietate.”
Trecerea de la mașinile cu motoare cu ardere se confruntă cu un nou obstacol: șoferii nu doresc să cumpere vehicule electrice uzate, iar asta subminează și piața celor noi.
Pe piața second-hand de 1,2 trilioane de dolari, prețurile pentru mașinile alimentate cu baterii scad mai repede decât pentru cele cu motor cu combustie. Cumpărătorii le evită din cauza lipsei de subvenții, a dorinței de a aștepta o tehnologie mai bună și a deficitelor continue în infrastructurile de încărcare. Războiul aprig al prețurilor declanșat de Tesla Inc. și modelele competitive din China scade și mai mult valorile mașinilor noi și ale mașinilor second hand deopotrivă, amenințănd câștigurile rivalilor precum Volkswagen AG și Stellantis NV.
Deoarece majoritatea vehiculelor noi din Europa sunt vândute prin leasing, producătorii de automobile și dealerii care finanțează aceste tranzacții încearcă să recupereze pierderile din scăderea evaluărilor prin creșterea costurilor de împrumut. Acest lucru afectează cererea pe unele piețe europene care au fost în avangarda trecerii de la propulsia alimentată cu combustibili fosili. Unii dintre cei mai mari cumpărători de mașini noi, inclusiv firmele de închiriere, reduc adoptarea vehiculelor electrice deoarece pierd bani din revânzări, iar Sixt SE renunță la modelele Tesla din flota sa.
„Când o mașină pierde cu 1% din valoarea ei, fac cu 1% mai puțin profit”, a spus Christian Dahlheim, care conduce departamentul de servicii financiare a VW. Problemele legate de vehiculele electrice second-hand, a spus el, au potențialul de a distruge miliarde de euro în câștiguri pentru industria mai largă.
Se așteaptă ca problemele să se intensifice anul viitor, când multe dintre cele 1,2 milioane de vehicule electrice vândute în Europa în 2021 vor ieși din contractele de leasing pe trei ani și vor intra pe piața second-hand. Modul în care companiile abordează această problemă va fi esențial pentru rezultatele lor, pentru încrederea consumatorilor și, în cele din urmă, pentru decarbonizare – inclusiv planul Uniunii Europene de a elimina treptat vânzările de mașini noi care consumă combustibil până în 2035.
„Nu există cerere de mașini uzate pentru vehicule electrice”, a declarat Matt Harrison, directorul operațional al Toyota Motor Corp. în Europa „Asta dăunează cu adevărat poveștii cu costul de proprietate.”
Companiile pot canaliza mașinile alimentate cu baterii în oferte de mobilitate și startup-uri de partajare, dar există o cerere limitată din partea acestor afaceri. Mașinile cu ardere nedorită ajung adesea în Africa, unde starea lor proastă provoacă probleme de poluare. Această piață este în mare parte închisă pentru vehiculele electrice, deoarece nu are o infrastructură viabilă pentru a le încărca.
China oferă un semnal de avertizare. Subvențiile profitabile au transformat țara într-un gigant al vehiculelor electrice, dar au produs și cimitire infestate de buruieni de vehicule alimentate cu baterii abandonate. Orice tulburări similare din Europa sau SUA ar putea întări apelurile politicienilor conservatori de a anula ajutorul pentru industrie, deoarce urmeaza să aibă loc alegeri cheie în SUA și Europa în 2024.
Semnele de avertizare în jurul vehiculelor electrice au apărut la începutul acestui an, când Tesla a început să reducă agresiv prețurile în efortul de a susține vânzările. Acest lucru a declanșat un război al prețurilor pe măsură ce alți producători au urmat, distrugând profitabilitatea pentru unii și provocând pierderi deja abrupte pentru alții.
Prețurile pentru vehiculele electrice second-hand au scăzut cu aproximativ o treime în cursul anului până în octombrie, în comparație cu o scădere de doar 5% pe piața totală de uzate, potrivit datelor de vânzări de la iSeeCars.com, un site care clasifică mașinile și dealerii. Vânzarea vehiculelor electrice uzate durează mai mult decât modelele pe benzină, chiar și după reduceri semnificative de preț, a spus grupul.
În Germania, cea mai mare piață auto din Europa, cele mai multe vehicule noi sunt vândute mai întâi ca mașini de companie sau de flotă și apoi reintră pe piața privată second-hand unul până la trei ani mai târziu. Însă, odată cu încetinirea comenzilor chiar și pentru vehiculele electrice noi, tot mai multe modele folosite stau pe loturi mai mult de 90 de zile, ceea ce înseamnă că au devenit „inventar de risc”, potrivit cercetătorului de piață Deutsche Automobil Treuhand.
„Trebuie să scadă semnificativ prețurile pentru a-i determina pe clienți să se uite la vehiculele electrice”, a spus Dirk Weddigen von Knapp, care conduce un grup care reprezintă dealerii VW și Audi.
O parte a problemei este că industria se ocupă de vehiculele electrice second-hand pentru prima dată. În timp ce mașinile cu motor cu combustie pot fi evaluate rapid prin vârsta și kilometrajul lor, nu există teste de utilizare pe scară largă care să determine calitatea unei baterii, a spus Weddigen von Knapp.
Bateria reprezintă aproximativ 30% din valoarea unui vehicul electric, o pondere care este de așteptat să scadă în următorii ani, potrivit BloombergNEF.
Cu siguranță, unele vehicule electrice au performanțe bune la ani de la introducerea lor, cu o degradare a bateriei mai puțin decât se aștepta, a spus Mike Tyndall, analist la HSBC. Tesla se poate vinde rapid pe piața second-hand datorită reputației mărcii ca lider tehnologic și actualizărilor regulate ale software-ului fără fir. Mașina electrică i3 originală introdusă de BMW AG cu un deceniu în urmă și-a dezvoltat chiar un cult.
Cu toate acestea, majoritatea consumatorilor rămân reticenți la cumpărarea de vehicule electrice uzate. Producătorii lucrează deja la noi tehnologii pentru baterii, inclusiv cele cu stare solidă, care promit mașini mai ieftine, cu autonomie mai lungi și încărcare mai rapidă. Grupul Mercedes-Benz AG și BMW au anunțat planuri de a introduce mai multe vehicule electrice de următoarea generație pe la jumătatea deceniului, în timp ce Volkswagen, Stellantis și Renault dezvoltă modele care costă 25.000 de euro sau mai puțin.
Ayvens, o companie de gestionare a flotei care manipulează aproximativ 3,5 milioane de vehicule, a declarat că incertitudinea în jurul tehnologiei EV va convinge mai mulți clienți să închirieze în loc să cumpere - accelerând trecerea de la deținerea unei mașini la conducerea ei contra cost.
„Vehiculele electrice sunt un stimulent al tranziției de proprietate la utilizator”, a spus Annie Pin, director comercial al Ayvens.