Negocierile s-au finalizat cu un acord, găsindu-se o soluție în sensul limitării majorării tarifelor asigurărilor de răspundere civilă auto (RCA).
"O să amendăm o normă internă prin care să legăm majorarea de rata daunalității, astfel încât orice majorare să ia în calcul o rată a daunalității și, în final, ne-am înțeles și la un procent, la limitarea majorării. Procentul nu aș vrea să sperie, se referă chiar la transportatori, de 50% față de tarifele de RCA care erau la un anume moment", a declarat Mișu Negrițoiu, care a precizat că protocolul de înțelegere prevede excluderea Cărții Verzi de la calculul daunalității, pentru transportul local, în comun.
Potrivit președintelui ASF, RCA nu este o taxă sau impozit, ci "o normă de conduită".
"Vrem să amendăm în această normă criterii pe care ei le iau în calcul. Noi avem în norma RCA o penalitate de 0,2% pe ziua de întârziere în plata pagubei, penalitate pe care o plătește asigurătorul. Dar, asigurătorul, din cauza mediei întârzierii în plata daunei, ia în calcul această dobândă și o bagă în formula de calcul a primei de asigurare pentru că el, de fapt, bagă costurile asociate. Pe de o parte, service-urile sau clienții ne presează să fim și mai duri și să mărim această dobândă ca să îi cointeresăm pe ei să plătească mai repede. Pe de altă parte, s-a dovedit că nu sunt suficienți de cointeresați pentru că, probabil, există împrejurări în care indiferent de voința lor, poate generate de completarea dosarului, de verificare, de lichidități, pentru că sunt potențiali să li se aplice această penalitate, o bagă în formula de calcul", a mai spus președintele ASF.
Un amplu protest al transportatorilor faţă de scumpirea poliţelor RCA a avut loc în 17 decembrie în Piaţa Victoriei. Protestul a fost organizat de Confederația Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România (COTAR), împreună cu Federația Operatorilor Români de Transport (FORT), Asociația Patronală a Transportatorilor Europa 2002 (APTE 2002), Asociația Română pentru Transporturi Rutiere Internaționale (ARTRI), Asociația Națională a Transportatorilor și Taximetriștilor Independenți (ANTTI) și Asociația Operatorilor de Transport (APULUM).
Ce au revendicat transportatorii:
1) Intervenția autorității pentru un cost al RCA suportabil de către transportatori, în condițiile în care tariful RCA a ajuns să crească cu peste 300% în ultimele 6 luni pentru activitatea de transport persoane și transport marfă, inclusiv taxi
2) Eliminarea supraaccizei, începând de la 1 ianuarie 2016
3) Intervenția Guvernului României pentru modificarea actelor normative (decizii ORDA) prin care operatorii de transport sunt obligați să plătească sume enorme pentru drepturile de autor, deși obiectul lor de activitate îl constituie transportul de persoane, și nu difuzarea operelor muzicale sau a muzicii ambientale în autobuze, taxiuri
4) Urgentarea parcursului legislativ din partea Ministerului Transporturilor pentru proiectele actelor normative discutate și aprobate în Comisiile de dialog social (modificarea HG 69.), documente care ar trebui înaintate la Guvern sau la Monitorul Oficial pentru publicare.