În plus, ASF "le-a interzis asigurătorilor să folosească indici de încărcare, coeficienţi de majorare şi/sau corecţie ori alte instrumente de ajustare a tarifelor care să nu fie fundamentate statistic şi actuarial, ca premisă de bază pentru menținerea unei proporţionalități între tarifele practicate în perioade succesive şi evoluţia daunalităţii pe o anumită categorie de asiguraţi".
"Pentru limitarea creşterii tarifelor RCA la 50%, pe medie, comparativ cu tarifele valabile la 30 iunie 2015, ASF a eliminat din Norma 23/2014 privind RCA prevederea prin care reducerile comerciale pentru clienţi nu puteau depăşi un plafon de 10%. Ca urmare, asigurătorii au acum libertatea de a acorda orice discount de preţ consumatorilor cu un istoric de daunalitate bun, ceea ce se reflectă în tarife contractate semnificativ mai mici decât cotaţiile standard practicate de societăţile autorizate să vândă RCA", se arată într-un comunicat al instituției.
ASF a mai decis eliminarea componentei Carte Verde în cazul vehiculelor care, din cauza limitărilor tehnice sau juridice, nu pot circula în afara teritoriului României.
Autoritatea precizează că în contextul intrării în vigoare, de la 1 ianuarie 2016, a Legii 237/2015 privind autorizarea şi supravegherea activităţii de asigurare şi reasigurare, care transpune prevederile Directivei europene Solvabilitate II, ASF a realizat o analiză de impact al noilor reglementări asupra pieţei RCA, precum şi posibilităţile de adoptare a unor norme mai relaxate, cu caracter local.
"Concluzia analizei a fost că Directiva impactează toate liniile de business ale unui asigurător, nu doar segmentul RCA. În particular, notificările de tarife pentru 2016 au arătat că nu există nicio încărcare pentru costul capitalului, la niciuna dintre societăţile care încheie poliţe RCA, din cauza aplicării noului regim de solvabilitate. Cât priveşte costul reasigurării, acesta nu este întotdeauna cuprins în tarifarea pentru RCA, iar acolo unde este, are un impact în jur de 5%, aşadar modificarea contractului de reasigurare ca măsură de conformare cu Directiva Solvabilitate II ar putea avea un impact marginal, de circa 1%. Pe de altă parte, costurile administrative (inclusiv costurile de achiziţie) la nivel de piaţă au scăzut uşor în 2015 pe clasa X - Asigurări auto, de la 39% din primele brute subscrise în 2014 la aproximativ 38% în trimestrul al treilea din 2015. Privind din perspectiva RCA, implementarea Directivei Solvabilitate II va aduce mai multă protecţie beneficiarilor direcţi ai poliţelor RCA, respectiv terţilor păgubiţi", se mai spune în comunicat.