Între 2009 şi 2012, au fost colectate date despre marketingul tutunului din 16 ţări. State cu venit ridicat, mic şi intermediar, oraşe, sate... Obiectivul era de a interoga diferite comunităţi în legătură cu expunerea lor la formele tradiţionale sau originale de marketing în cursul ultimelor şase luni.
Rezultatul: numărul reclamelor la tutun în ţările sărate era de 81 de ori mai mare comparativ cu numărul reclamelor din ţările bogate. Cele mai afectate din acest punct de vedere sunt India, Pakistan, Zimbawe.
Anchetatorii au descoperit în acest ţări de 2,5 ori mai multe puncte de vânzare a tutunului şi că peste 62% dintre comercianţi vând ţigări la bucată, considerat ca un mod de a-i atrage pe fumătorii care nu au bani pentru un pachet întreg de ţigări. Autorii studiului specifică faptul că, prin acest mod, sunt atraşi mai ales copiii.
Aceste rezultate arată că interzicerea globală a publicităţii, promovării şi sponsorizării tutunului este una dintre măsurile de luptă antitabac cel mai puţin adoptată în ţările sărace, concluzionează Armando Peruga, administratorul programului „Iniţiativa pentru o lume fărăr tutun” al OMS.