Cercetătorii de la Universitatea UCLouvain din Belgia au studiat evoluția practicilor educaționale care pun copilul în centrul tuturor lucrurilor. Duse la extrem, ele ar constitui chiar o ameninţare pentru societăţile noastre democratice, scrie RTLInfo.
Isabelle Roksam, profesor de psihologie la Louvain-la-Neuve, a fost pe platourile emisiunii belgiene „Nu e în fiecare zi de duminică” pentru a discuta despre acest lucru cu profesorul Antoine Stévenne.
„După ce au fost neglijate timp de secole, interesele copilului sunt puse deasupra tuturor celorlalte”, raportează cercetătorii de la UCLouvain într-un raport publicat în iunie 2021. Într-adevăr, în 1965, mamele petreceau 54 de minute pe zi cu copiii lor față de 104 minute în 2012.
O metodă de educație mai permisivă care, dacă a făcut posibilă reducerea violenței împotriva copiilor, ar provoca multe alte efecte nocive precum anxietatea, narcisismul sau chiar probleme fizice precum obezitatea.
Copii de „bumbac”
Potrivit Isabelle Roksam, profesor de psihologie la Louvain-la-Neuve, trei sferturi dintre părinți s-ar confrunta cu imposibilitatea de a impune constrângeri copiilor lor. „Ideea de a merge împotriva constrângerilor, pedepselor, frustrării, dar și de a fi mereu în căutarea celei mai mici nevoi, de a evita asumarea celui mai mic risc sau cea mai mică dificultate, a creat copii incapabili de a face față stresului și neașteptatului”, explică psihologul.
„Aceștia sunt copii pe care îi numim „copii de bumbac”. Dincolo de faptul că sunt foarte concentrați pe ego-ul lor, ei sunt foarte prost pregătiți pentru a trăi într-o societate plină de provocări. Acest lucru are multe repercusiuni asupra lor”, a continuat ea.
„Nu le facem nici un bine, și nici nu facem niciun bine celor care au grijă de ei precum părinții și profesorii”, precizează Isabelle Roksam.
Profesorul Antoine Stévenne mărturisește efectele nocive ale unei educații prea permisive în vogă în prezent. „Înainte erau 3 sau 4 elevi perturbatori într-o clasă, astăzi sunt 6 sau 7”, explică profesorul. „Ne petrecem timpul facând poliție, răspunzând la e-mailuri de la părinți care se plâng de orice și orice pentru că trebuie să-și apere progeniturile”, explică el.
Potrivit acestuia, copiii suferă de un individualism puternic. „Astăzi trebuie să fac munca de grup în clasă, pentru că nu se pune problema să se întâlnească cu prietenii, pentru că părinții se gândesc mai presus de toate la munca individuală a copiilor lor”, adaugă profesoara.
O amenințare la adresa democrației?
Anul trecut, radiodifuziunea belgiana RTBF a arătat într-un sondaj că 47% dintre tinerii cu vârsta cuprinsă între 25 și 34 de ani credeau că societatea ar fi mai bine gestionată dacă puterea ar fi în mâinile unui singur lider. Acest cult al copiilor i-ar face mai puțin uniți și mai sensibili la ideile antidemocratice?
Pentru Isabelle Roksam, nu ar trebui să existe scurtături. "Ceea ce este evident este că modul pe care îl avem astăzi de a educa copiii îi face foarte narcisiști. Ei își dau o importanță dincolo de orice, pentru că așa îi înălțăm noi, mai presus de toate", explică psihologul.
"Binele comun vine după propriile nevoi. Acest individualism, care este în creștere, are o mulțime de repercusiuni și este clar un pericol pentru democrația noastră al cărei principiu este să te gândești la binele comun înainte de a-ți pune propriul narcisism în față", adaugă ea.
Găsiți calea de mijloc
Deci cum să facem? Pentru Isabelle Roksam, este important să găsești un o cale de mijloc. „Cales de mijloc este ceea ce trebuie să fie corect pentru copil, dar și pentru persoana care are grijă de copil cât și de colectiv”, conchide psihologul.