Sculptura „Sărutul” de Constantin Brâncuşi, aflată în Cimitirul Montparnasse, a fost clasată monument istoric şi nu va ajunge în Rusia. Decizia pune capăt luptei în instanţă dintre moştenitorii Tatianei Rachevskaïa şi statul francez, scrie Le Figaro.
„Sărutul/ Le Baiser”, era în pericol de a fi înlăturat de pe mormântul Tatianei Rașevskaia din cimitirul parizian Montparnasse. Moștenitorii tinerei rusoaice care s-a sinucis în 1910 obținuseră o decizie favorabilă în justiție, relatează Le Figaro.
Descendenţii exilatei ruse, decedată în 1910, cereau statului francez să poată dispune de operă şi să o vândă. În timp ce dosarul era deschis de zece ani, decizia a fost dată pe 2 iulie şi fără apel. Sculptura, ridicată pe mormântul Tatianei Rachevskaïa acum un secol, nu va părăsi Cimitirul Montparnasse.
Cazul a început în 2005 atunci când Guillaume Duhamel, negustor de artă din Paris, se interesează de această operă a lui Constantin Brâncuşi.
Comandată de logodnicul ei pentru suma modică de 200 de franci în 1910 unui artist, pe atunci necunoscut marelui public, lucrarea „Sărutul” a fost aşezată pe mormântul Tatianei Rachewskaia, rusoaică exilată în vârstă de 23 de ani. În acelaşi timp cu renumele creatorului ei, valoarea sculpturii a crescut în timp. Până în punctul în care un expert anonim a estimat-o recent între 40 şi 50 de milioane de euro.
De aceea Guillaume Duhamel i-a găsit şi i-a contactat pe moştenitorii defunctei. Aceştia din urmă au făcut rapid demersuri necesare pentru exportarea sculpturii în Rusia şi în 2006 a fost depusă o cerere la Ministerul Culturii cu scopul de a obţine un certificat de soatere de pe teritoriu. Statul francez s-a opus şi a înregistrat rapid sculptura monument istoric pentru a evita vânzarea ei. Pe acest argument s-au bazat moştenitorii Tatianei Rachewskaïa, precizând că opera nu a fost realizată pentru mormânt, ci în 1909, cu doi ani înainte de decesul tinerei.
Din 2018, sculptura a fost pusă la adăpost, acoperită cu o cutie din lemn, instalată de moştenitori. În decembrie 2020, ca urmare a unui hotărâri a Curţii Administrative de Apel din Paris, descendenţii au încercat să o recupereze ceea ce consideră ei proprietatea lor, fără succes însă. La începutul anului, sculpturii i-a fost retras titlul de monument istoric de justiţia franceză. Din fericire pentru oraşul Paris, saga Brâncuşi a continuat.
Pe 2 iulie, Consiliul de Stat a deliberat, punând capăt dezbaterii cu privire la viitorul sculpturii. Decizia în justiţie a fost luată ţinând cont de natura inseparabilă a operei, care a fost achiziţionată special pentru mormânt. „Sărutul” face parte integrantă dintr-un edificiu indivizibil care constituie un monument funerar. Din punct de vedere juridic, ansamblul este considerat un imobil, statul francez fiind deci singurul factor de decizie pentru a-l înscrie în categoria monumente istorice. Opera artistului român Constantin Brâncuşi nu va putea fi desprinsă de pe piatra funerară.