Legea pentru modificarea art. 133 din Legea educatiei nationale nr. 1/ 2011 completează regimul juridic al departamentului, o unitate academică care va putea funcționa ca entitate distinctă cu sau fără buget de venituri și cheltuieli, cu stătut și regulament propriu, aprobate prin hotărâre a Senatului universitar. Totodată, în cadrul departamentului se pot organiza și gestiona programe de studii de licență, master sau doctorat în condițiile de acreditare prevăzute de lege.
În cererea de reexaminare se arată însă că prin efectul legii transmise la promulgare, departamentele dobândesc atribuții echivalente cu cele ale facultăților în ceea ce privește gestionarea programelor de studii universitare, fără a fi însă obligate să parcurgă aceeași procedură de înființare. În plus, consiliile facultăților ar putea fi excluse din procesul decizional de înființare a unui program de studiu de licență, masterat sau doctorat, în cazul în care un astfel de program este inițiat de către consiliul departamentului.O asemenea suprapunere de ordin funcțional și structural este de natură să genereze confuzii și inconsecvență la nivel decizional și managerial, cu grave consecințe asupra activității instituțiilor de învățământ superior.
De asemenea, alte motive pentru care şeful statului cere reexaminarea legii este că actul normativ creează premisele încălcării prevederilor legale privind răspunderea publică a instituțiilor de învățământ superior, precum şi lipsa unui termen de la care ar urma să intre în vigoare aceste prevederi.
Absenţa unui astfel de termen "poate genera confuzie în sistemul de învățământ și poate permite, pe fondul unui vid de reglementare, derapaje importante în gestionarea resursei umane, financiare, a calității actului educațional, precum și a interesului educațional al studenților. În acest context, apreciem că ar fi fost oportun ca legea să conțină ca reper începerea unui an univesitar", se mai arată în cererea de reexaminare.