Regulile se păstrează ca şi la alegerile locale în ceea ce priveşte afişajul electoral, fiind interzisă folosirea de bannere mari pe stâlpi sau corturi. Singurele materiale de propagandă acceptate, prin lege, sunt afişele electorale cu dimensiunile de cel mult 500 mm pe 350 mm, care nu pot folosi în prezentarea grafică culorile drapelului naţional.
Potrivit Autorității Electorale Permanente (AEP), în 8 noiembrie, numărul alegătorilor înscrişi în Registrul Eelectoral, inclusiv cetăţenii care vor împlini 18 ani până în 11 decembrie, este de 18.906.721.
În total, 6500 de candidaţi se luptă pentru cele 466 de locuri din Parlament și, din cele cele 11 partide care vor cere votul electoratului, cinci participă pentru prima dată la un scrutin pentru alegerea Parlamentului. Acestea sunt Uniunea Salvaţi România, Partidul Mişcarea Populară, Alianţa liberalilor şi democraţilor, Partidul România Unită şi Alianţa Noastră România.
Pe buletinul de vot se vor regăsi toţi candidaţii de pe lista partidului sau a organizaţiei minorităţilor naţionale, precum şi candidaţii independenţi care se bat pentru un mandat în circumpscripţia respectivă. Lista este detaliată integral, cu numele fiecărui candidat. De exemplu, în Capitală, pe buletinul de vot se vor regăsi 33 de poziţii ale partidelor politice, minorităţilor naţionale, precum şi cei şase candidaţi independenţi. Pe buletinul de vot sunt, în mod normal, 27 de poziţii cu excepţia judeţelor unde au intrat în competiţie candidaţi independenţi.
Ordinea este stabilită prin tragere la sorţi, însă pe primele pagini sunt partidele parlamentare, urmate de partidele politice neparlamentare, de minorităţile naţionale şi de candidaţii independenţi, în ordinea în care aceştia şi-au depus candidatura.
Suma totală alocată de Guvern pentru organizarea alegerilor parlamentare este de 227,7 milioane lei, fondurile necesare fiind prevăzute, pe categorii de cheltuieli, în bugetele Ministerului Afacerilor Interne (MAI), Ministerului Afacerilor Externe (MAE), Autorităţii Electorale Permanente (AEP), Serviciului Român de Telecomunicaţii (STS), Institutului Naţional de Statistică (INS).
Pentru organizarea alegerilor parlamentare s-au constituit circumscripţii electorale în cele 41 de judeţe, o circumscripţie în municipiul Bucureşti şi o circumscripţie pentru cetăţenii români cu domiciliul sau reşedinţa în afara ţării. Astfel, numărul total al circumscripţiilor electorale este 43.
Reguli în campania electorală
- candidaţii, partidele politice, alianţele politice, alianţele electorale sau organizaţiile cetăţenilor aparţinând minorităţilor naţionale care participă la alegeri, precum şi cetăţenii au dreptul să îşi exprime opiniile în mod liber şi fără nicio discriminare, prin mitinguri, adunări, utilizarea televiziunii, radioului, presei şi a celorlalte mijloace de informare în masă.
- se asigură candidaţilor, în mod nediscriminatoriu, spaţii corespunzătoare pentru a se întâlni cu alegătorii. Spaţiile pot fi amplasate la sediul primăriei, în şcoli, case de cultură, cămine culturale şi cinematografe şi se asigură pe bază de înţelegere cu privire la cheltuielile de întreţinere.
- este interzisă organizarea acţiunilor de campanie electorală în unităţile militare, precum şi în spaţiile din şcoli în perioada de desfăşurare a cursurilor.
- se interzice folosirea mesajelor sau sloganurilor cu caracter discriminatoriu ori a mesajelor de incitare la ură şi intoleranţă. De asemenea, în campania electorală sunt interzise orice forme, mijloace, acte sau acţiuni de defăimare şi învrăjbire religioasă ori etnică, precum şi ofensa publică adusă simbolurilor religioase.
- primarii sunt obligaţi ca până la începerea campaniei electorale să stabilească prin dispoziţie locuri speciale pentru afişaj electoral şi să asigure amplasarea de panouri electorale în cadrul acestora, ţinând seama de numărul partidelor politice, organizaţiilor cetăţenilor aparţinând minorităţilor naţionale, alianţelor politice şi alianţelor electorale care declară că depun liste de candidaţi, precum şi de candidaţii independenţi. Aceste locuri trebuie să fie situate în zone frecventate de cetăţeni, fără stânjenirea circulaţiei pe drumurile publice şi a celorlalte activităţi din localităţile respective.
- primarii sunt obligaţi să monteze cel puţin un panou electoral şi în fiecare sat aparţinător sau localitate componentă din unitatea administrativ-teritorială respectivă. Pe un panou electoral fiecare partid politic, alianţă politică, alianţă electorală sau organizaţie a cetăţenilor aparţinând minorităţilor naţionale care participă la alegeri ori candidat independent poate aplica numai două afişe electorale.
- un afiş electoral amplasat nu poate depăşi dimensiunile de 500 mm o latură şi 350 mm cealaltă latură, iar cel prin care se convoacă o reuniune electorală, 400 mm o latură şi 250 mm cealaltă latură. În alte locuri decât cele stabilite conform legii, afişajul electoral este interzis
- sunt interzise afişele electorale care combină culorile într-o succesiune care reproduce drapelul României sau al altui stat.
- primarul, cu sprijinul poliţiei locale sau cu sprijinul efectivelor Ministerului Afacerilor Interne, în localităţile unde poliţia locală nu este constituită, este obligat să asigure integritatea panourilor şi a afişelor electorale amplasate în locuri autorizate.
Campania electorală la radio şi tv
Campania electorală la posturile de radio şi de televiziune, publice şi private, se desfăşoară în condiţiile stabilite de Legea nr. 208/2015, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi cu
respectarea dispoziţiilor Legii audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare, ale Deciziei Consiliului Naţional al Audiovizualului nr. 220/2011 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi ale prezentei decizii.
Reflectarea campaniei electorale în audiovizual începe vineri, 11 noiembrie 2016, şi se încheie în ziua de vineri, 9 decembrie 2016, ora 7,00. ART. 2 - Candidaţii şi reprezentanţii partidelor politice, alianţelor politice, alianţelor electorale şi ai organizaţiilor cetăţenilor aparţinând minorităţilor naţionale, precum şi candidaţii independenţi, denumiţi în continuare competitori electorali, au acces la posturile de radio şi de televiziune, publice şi private, în condiţiile art. 66 - 69 din Legea nr. 208/2015. ART. 3
(1) Campania trebuie să servească următoarelor interese generale:
a) ale electoratului, de a primi informaţii corecte, astfel încât să poată vota în cunoştinţă de cauză;
b) ale competitorilor electorali, de a se face cunoscuţi şi de a-şi prezenta platformele, programele politice şi ofertele electorale.
(2) Radiodifuzorii publici şi privaţi sunt obligaţi să asigure desfăşurarea unei campanii electorale echitabile, echilibrate şi corecte pentru toţi competitorii electorali, respectând următoarele principii:
a) echitate - toţi candidaţii trebuie să aibă posibilitatea de a se face cunoscuţi electoratului;
b) echilibru în prezentarea activităţilor de campanie ale competitorilor electorali;
c) corectitudine - toţi competitorii electorali să beneficieze de un tratament obiectiv şi echidistant.