În România comunistă, aproape fiecare copil avea o bicicletă Pegas. Într-o țară ruptă de lumea exterioară, toate bicicletele produse de o societate de stat erau cunoscute de toată lumea. Cu toate acestea, odată cu sfârșitul violent al domniei lui Nicolae Ceaușescu în 1989, toate acestea s-au schimbat, îşi începe povestea despre bicicleta Pegas ziarul britanic The Guardian.
Mărci străine au inundat apoi ţara, românii și-au abandonat bicicletele Pegas, alături de alte vestigii din epoca comunistă, iar compania și-a închis ultimele linii de producție în 2001.
În 2012, patru tineri de vreo 30 de ani au cumpărat marca, în ideea de a recrea bicicletele din copilărie, și au decis actualizarea modelelor pentru secolul XXI.
Ideea le-a venit după ce unul dintre ei a început să caute un înlocuitor adecvat pentru bicicleta de import, care îi fusese furată. Ceva care să arate cool, dar să nu atragă hoții.
"După revoluție, nimeni nu mai aprecia produsele românești, dar acum lucrurile se schimbă", spune Andrei Botescu, unul dintre co-fondatori și directorul general al companiei. "Aceste biciclete ne reamintesc de copilărie. Parțial este vorba şi despre a ne găsi rădăcinile ", spune el.
Echipa a reînviat câteva dintre elementele distinctive ale bicicletelor din anii '60 și '70, inclusiv scaunele în formă de "banană" alungite și ghidonul cu coarne înalte, arcuite, și a decis să modifice culorile în fiecare an, astfel încât oamenii să știe ce generație de bicicletă foloseşte. Le vând celor de 30 și 40 de ani care au amintiri plăcute despre bicicletele din copilărie.
"Avem o mulțime de clienți, de 30, 40, 50 de ani, care au avut odată Pegas, dar avem și clienți tineri care doresc un brand românesc cool care să fie o declaraţie", adaugă Botescu.
Relansarea Pegas a început cu 500 de biciclete vândute în 2012. Dar noile versiuni au avut succes în România, iar cifra de vânzări s-u dublat în fiecare an. În 2016 au vândut 10.000 de biciclete.
La aceasta a contribuit şi directorul executiv al eMAG, versiunea românească a companiei Amazon, care a cumpărat un pachet majoritar de acțiuni ale companiei la sfârșitul anului 2015, oferindu-i lui Pegas fondurile necesare pentru a se dezvolta mai repede. Compania speră să vândă anul acesta 20.000 de biciclete
Din ce în ce mai mult, românii mai în vârstă îşi scot, de asemenea, bicicletele de mult uitate, din epoca comunistă, pentru a le repara. "Unii oameni își iubesc vechile biciclete Pegas. Au o valoare emoțională și nu le pasă dacă trebuie să plătească mai mult pentru a le repara decât dacă şi-ar lua o bicicletă nouă ", spune Botescu.
Sediul central al companiei Pegas este jumătate de magazin, jumătate de atelier. Biciclete noi și accesorii atârnă pe rafturi, în partea din față, în timp ce în spate angajații repară biciclete noi și vechi. Compania are acum 23 de angajați, inclusiv patru designeri.
"Pentru a lucra aici trebuie să fi avut un Pegas când erai copil", glumește Alexandru Manda, managerul de marketing al companiei Pegas. "Avem aici un sânge tânăr care nu s-a născut în anii 1980, dar primele lor biciclete sunt noile biciclete Pegas".
Bicicletele Pegas au fost lansate în trecut la o fabrică din inima României, care producea și arme. O glumă populară la vremea respectivă spunea că un muncitor care furase componentei pentru a construi o bicicletă pentru fiul său, a constatat că, indiferent de modulcum le asambla, îi ieşea o armă.
Noua echipă Pegas s-a bazat inițial pe producătorii străini pentru piese, dar acum urmărește să înființeze o fabrică de producție în Zărneşti, orașul în care au fost produse bicicletele originale.
Multe biciclete au fost cumpărate de români care trăiesc în străinătate, dar compania încearcă acum să-i atragă şi pe străini.
"Oamenii din alte țări comuniste sunt conectaţi, de asemenea, cu noi. Au avut branduri proprii; Nu Pegas, ci modele similare ", spune Botescu. "Modelul nostru principal, cu banana, a fost lansat în anii '60 în multe țări. Este un stil retro pentru toată lumea ", adaugă el.
În ciuda acestui fapt, clienţii de bază ai lui Pegas sunt românii care au trăit în epoca în care existau astfel de biciclete. Există însă deja mai multe generații interesate de brandul restaurat. "Părinții cumpără biciclete Pegas pentru copii", spune Manda. "Este o nouă generație - ei au avut astfel de biciclete când erau copii și acum cumpără pentru copiii lor".