Dacă pozitivismul corporal și curbele generoase apar încet în moda feminină, prezentările de modă pentru bărbați rămân limitate la modelele slabe sau cu mușchi. Dar tinerii designeri, precum spaniolul Brais Albor, zguduie aceste standarde de frumusețe, scrie Libération.
Cu ocazia săptămânii pariziene a modei bărbătești toamnă-iarnă 2023-2024 - 48 de spectacole și 33 de prezentări începând din această marți - jurnaliștii de la Libération au venit cu o întrebare care nu a fost pusă des: va veni vremea să se schimbe corpurile bărbaților pe podiumuri? Este deja cazul femeilor,cu pași mici, cu unul sau două modele cu curbe grațioase presărate în unele parade.
„Reflectând lumea de mâine”
Această întorsătură „pozitivă” a corpului va afecta într-o zi moda bărbaților? Un membru al juriului unei mari agenții de modele, care preferă să rămână anonim, ne spulberă speranțele, negând orice răsturnare a modelelor: „La femei a fost o mică schimbare, dar printre bărbați nu putem nici măcar să vorbim despre asta. Nu există nicio cerere de la designeri pentru alte dimensiuni. Din fericire, vedem mai multă diversitate pe podiumuri, dar nimic în ceea ce privește dimensiunea.
„Hedi Slimane de la Celine continuă să facă castinguri pentru a găsi rockeri foarte slabi pentru spectacolele sale. Jacquemus alege băieți puțin mai „bărbătoși”, la fel ca italienii carora le plac băieții musculoși, în afară de Zegna, Fendi și Prada.
În viața reală, în timp ce femeile rotunde sau grase trebuie să se justifice foarte regulat în privința aspectului lor, corpul masculin este, în general, mai puțin stigmatizat atunci când este „rotund” – curbele apărând ca o garanție de voie bună în timp ce la femei sunt văzute ca fiind un semn de slăbiciune. În aceste zile, dad bod, un corp de bărbat cu puțină burtă, revine din nou la modă. Și ar fi în sfârșit gata să urce pe podiumuri. Alexandre Mattiussi, creatorul brandului francez Ami, ne spune că vor să-l aducă în atenție peste câteva luni. Marine Serre, la rândul ei, a folosit la defilare deseori bărbați cu diverse înfățișări și vârste și consideră că designerii au o anumită responsabilitate și influență: „Fie că este vorba despre bărbați sau femei, caut să redau realitatea în prezentările mele de modă și, pentru asta, este este important pentru mine să includ toate tipurile de corp. […] Prezentările de modă sunt pentru mine o modalitate de a reflecta lumea de mâine. Moda ne influențează propunând standarde de frumusețe care au un impact direct asupra societății și asupra modului în care ne privim propriul corp.” Californianul Spencer Phipps, care nu va fi la Paris în acest sezon, așa cum este obișnuit, a fost un pionier în acest domeniu, evidențiind look-uri diferite din sfera modei. Prejudecățile lui deschise gay ne amintesc că rotunjimile se referă la o „categorie” de bărbați homosexuali: urșii (urșii) sau bărbații plinuți.
„Să creăm o modă mai reală”
Puține case arată forme (în afară de francezul Louis Gabriel Nouchi sau japonezii de la Doublet). Brais Albor, un tânăr designer de 28 de ani din Galiția în Spania și în prezent cu sediul la Milano, unde lucrează pentru Versace, creează în nume propriu îmbrăcăminte bărbătească pentru bărbații cu rotunjimi. Nu vede aici „un subiect”, „de vreme ce eu sunt așa”, spune el când este interogat. „Există mai multe tipuri de frumusețe, susține Albor.Nu există doar o rasă, un gen sau un singur corp și asta e ceva ce vreau să schimb în lumea modei de astăzi. Corpul standard al acestei epoci este băiatul alb slab și este ceva ireal. Lumea este plină de bărbați cu înfățișări diferite, toți cu adevărat frumoși! Așa că haideți să creăm modă mai reală și, odată cu aceasta, să încurajăm consumatorul să se iubească și să se îmbrace în moda pe care o preferă.”
Spaniolul regretă că „marcile mari care ar putea forța schimbarea pe podiumuri nu [o fac]”. „În colecția lor încearcă să folosească două sau trei modele cu un corp mai rotund, dar întregul spectacol este încă nerealist. Mi-au plăcut foarte mult zilele în care Gianni Versace folosea bărbați adevărați, mulți erau mai musculoși. Alexander Rafalski, într-una dintre campaniile sale de la sfârșitul anilor 90, m-a inspirat mereu. Îmi place foarte mult acest contrast între masculinitatea tradițională și masculinitatea toxică. În moda mea, îl folosesc pe al doilea într-un mod ironic pentru a propune o nouă identitate.
Finalist la competiția internațională de modă Talent Support din Trieste, Italia, în septembrie, Brais Albor a constatat că mulți oameni l-au întrebat de unde își pot cumpăra hainele. „Aproape toți purtau mărimi mai mari decât ceea ce puteți vedea în prezentările de modă , mărturisește el. Mi-aș dori să îmi pot lansa brandul pentru a satisface acel public, deoarece există o piață și ei sunt dornici să găsească produse specifice pentru ei.”
Brais Albor's CSM MA collection. Not gonna lie this made me h word. pic.twitter.com/Uj8iqVWpSm
— Joshua Graham (@joshuapatrickg) February 20, 2022